۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۴۵۲
ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی؛

«رهیافت» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» از دو فصل اصلی مانند اصول و سیاست‌های کلی و ایده‌های پیشنهادی برای برنامه‌سازی تشکیل شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: در عصر کنونی، علاوه بر کارکردهایی که برای رسانه‌ها می‌شناسیم، بسته به متغیرهای مختلف زمانی و مکانی و همچنین بستر و فضای شکل‌گیری و فعالیت آنها، رسالت‌ها و مأموریت‌های مختلفی برای آنها تعریف شده است.

در بخشی دیگر از مقدمه این کتاب تصریح شده است: در ایران پس از انقلاب و استقرار حکومت اسلامی و اهمیت یافتن رویکردهای اسلامی و دینی در محتوا و قالب فعالیت‌های رسانه‌ای، شعارها، نمادها، رویکردها، اصول و مبانی و آموزه‌های دینی و اسلامی در رسانه ملی به صورت اجتناب‌ناپذیری حاکمیت پیدا کرد.

در ادامه مقدمه یادآور شده است: علاوه بر مناسبت‌های ملی، مناسبت‌های اسلامی نیز به دلیل ماهیت انقلاب و رسانه‌های آن اولویت و اهمیت پیدا کرد و مدیریت پیام و محتوا در رسانه‌ها به ویژه رادیو و تلویزیون از پیچیدگی‌هایی برخوردار شد که قبل از آن وجود نداشت و مبتنی بر این تغییر، حجم قابل توجهی از برنامه‌های رسانه صوتی و تصویری نظام اسلامی در خدمت تبیین، تبلیغ و ترویج آموزه‌ها و گزاره‌های دینی و ملی ما قرار گرفت که در مناسبت‌های مختلف می‌توانست در برنامه‌سازی استفاده شود.

در بخشی دیگر از مقدمه تصریح شده است: در سال‌های اخیر رسانه ملی با متغیر دیگری نیز روبه‌رو شد که به صورت قطعی و گسترده بر همه فعالیت‌های آن تأثیر زیادی داشت و آن شعار سال یا رویکرد سالانه کشور به یک موضوع اولویت‌دار و حساس بود که عالی‌ترین مقام کشور یعنی مقام رهبری آن را تعریف و تبیین می‌کردند.

در این مقدمه آمده است: بی‌شک با توجه به شرایطی که مناسبت‌های ملی و مذهبی، بر کار و فعالیت رسانه ملی ایجاب می‌کرد و گستردگی آن در همه روزها و هفته‌های سال و از طرفی اولویت و اهمیت داشتن پرداختن به موضوع اولویت‌دار سال، برنامه‌سازان در تنگنایی محدود با عنوان انتخاب موضوع برنامه‌‌ها روبه‌رو می‌شوند تا بتوانند همه خواسته‌های برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما را برآورده سازند.

در فصل اصول و سیاست‌های کلی این کتاب تصریح شده است: برای طرح موضوع سال یعنی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» در هر یک از مناسبت‌های سال، اصول و سیاست‌هایی ذکر شده‌ است که بیانگر چارچوب حرکت برنامه‌ساز و رعایت قواعدی است که در استفاده از هر یک از محورهای موضوعی پیشنهادی باید به آن متعهد باشد تا شرط نفوذ و تأثیر حداکثری و همچنین رعایت دیگر قواعد و اصول رسانه در حوزه محتوا در کار رسانه ملی فراهم شود.

در فصل ایده‌های پیشنهادی برای برنامه‌سازی آمده است: در این بخش سعی شده که مهم‌ترین مناسبت‌هایی که ظرفیت پرداختن به موضوع سال در آنها مشاهده می‌شود، مورد تأمل قرار گرفته و بر اساس معیارها، سیاست‌هایی برای پرداختن به موضوع سال برای هر مناسبت تبیین و سپس محورهای موضوعی برای برنامه‌سازی در هر مناسبت پیشنهاد ‌شود.

این کتاب با ایجاد پیوند بین موضوع هر مناسبت و شعار سال از بیان برخی از اصول و سیاست‌ها در مناسبت خاص، محورهایی را پیشنهاد می‌کند تا برنامه‌سازان علاقه‌مند بتوانند در مناسبت‌های ملی و مذهبی به تبیین، تشریح و تحلیل موضوع سال بپردازند.

کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی» توسط مجید خبازی و عادل صادقی به رشته تحریر درآمده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است./919/د102/ن

ارسال نظرات