۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۰۹۶
آیت الله سیدان:

شکر نعمت ولایت در گرو عمل به سخنان ائمه است

خبرگزاری رسا _ آیت الله سیدان گفت: خداوند به لطف و عنایتش دل های ما را به نور ولایت اهل بیت منور کرده است و هنگامی که کسی، حتی ذره ای به گوشه ولایت ایشان جسارت کند دل‌های ما آزرده می شود.
ايت الله سيدان
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجفعر سیدان، روز گذشته در ادامه نشست‌های تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در منزل این عالم برگزار می‌شود، گفت: کسانی به بهشت می روند که چند ویژگی داشته باشند که در قرآن به «اوّاب»، «حفیظ» و «خاشی» تعبیر شده است.
وی در توضیح کلمه اول گفت: کلمه اواب که در متون دینی استفاده می شود به معنی رجوع کننده به خدای متعال است که یا گناهی کرده و توبه و استغفار می‌کند و یا گناه نکرده و تا فراغتی پیدا می‌کند، رجوع می‌کند یعنی کششی در دلش، او را مجذوب عنایات خدا و معرفت حق می کند. 
وی افزود: از امیرالمؤمنین(ع) در صحیفه علویه آمده است که «الهی آن که حالت روحی او این گونه نباشد که ولع و حرص به سوی تو و یاد تو نداشته باشد، نفهمی چنین کسی او را از تو دور کرده که زندگی اش مرگ و مرگش حسرت است» 
آیت الله سیدان به کلمه بعد اشاره کرد و گفت: «حفیظ» یعنی کسی که بر همه مقررات و امر و نهی الهی حافظ است و آن ها را اجرا می کند، وقتی به خدا رجوع کرد از راه خود بر نمی گردد و آن را حفظ کرده و ادامه می دهد.
وی با اشاره به آیه «من خشی الرحمن بالغیب»، گفت: خاشعون کسانی هستند که در تنهایی هم از خدا ترس دارند و مراقب اعمال خود هستند، مانند روزه دار که در خلوت نیز چیزی نمی خورد؛ حالت ترس باید در همه جا و نسبت به همه چیز باشد. 
وی یکی از موارد ترس از خدا را خشیت بالغیب دانست و توضیح داد: این مورد یعنی انسان فکر گناه نداشته باشد، در افکار خود تصور نادرستی و معصیت نکند، اگر به مغزش خطور کرد سریع رد شود و تا لحظه مرگ و آمدن به پیشگاه پروردگار نیز در همین حال باقی باشد.
آیت الله سیدان تصریح کرد: قرآن در مورد چنین کسانی می گوید «دیگر در نعمت های همیشگی خداوند هستند و هرچه بخواهند و میل داشته باشند برای ایشان فراهم است و اضافه تر از چیزی که به ذهنشان برسد به آنان داده می شود»
وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید «هرچه انسان گناه کرده باشد، من بخشنده هستم اما برای کسی که توبه کند، در جریان الهی قرار گیرد، عمل صالح انجام دهد و سپس هدایت شود»؛ یکی از نشانه های هدایت شدن اعتقاد به ولایت است که اگر کسی در امر ولایت مقصر باشد، خدا او را به آتش می اندازد.
وی وظیفه ولایتمدار را شکر دانست و گفت: شکر این نعمت، سعی در فهم سخنان معصومین و عمل به آنها است و کسانی که در مراتب علمی هستند، باید بیشتر سعی کنند که علم خویش را از ایشان گرفته و به آن عمل کنند. حضرت علی(ع) فرمودند «شما نمی توانید مثل من باشید اما با تقوی، تلاش و همت در کارها، عفت و نیز انجام صحیح اعمال خود به من کمک کنید».
آیت الله سیدان در پایان گفت: خداوند به لطف و عنایتش دل های ما را به نور ولایت اهل بیت منور کرده است و هنگامی که کسی، حتی ذره ای به گوشه ولایت ایشان جسارت کند دل های ما آزرده می شود همچنان که در این روزها عزاداریم و باید جدی تر به عزاداری بپردازیم./932/پ202/ج
 
ارسال نظرات