۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۵۲۲۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

برخی با وجود رشادت‌ها و شهامت‌های فراوان در انقلاب عاقبت به شر شدند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد:‌کسانی در دوران انقلاب بودند که شهامت‌ها، رشادت‌ها و شجاعت هایی داشتند، اما آرام آرام خط شان عوض شد و عاقبت به شر شدند؛ در میان اصحاب پیامبر (ص) نیز طلحه و زبیر چنین سرنوشتی داشتند.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیات هجدهم و نوزدهم سوره مبارکه احزاب پرداخت. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم منافقان را خطرناک ترین دشمنان اسلام دانست و گفت:‌ خطر مهم آنها این است که در بین مؤمنان هستند و در حالات عادی ممکن است شناخته نشوند.
وی با بیان این‌که منافقان افرادی دو چهره با ظاهری ایمانی هستند، شناخت آنان را نیازمند توجه به نشانه های نفاق دانست و با استناد به آیاتی از قرآن کریم در سوره های مختلف، به تشریح این نشانه ها پرداخت. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: در سوره احزاب چهار نشانه برای منافقان ذکر شده است،‌ نخست این‌که اهل مبارزه نیستند و وقتی به میدان جنگ هم می آیند اهل مبارزه نیستند، نشانه دوم منافقان این است که اهل ایثار نیستند، نشانه دیگر آنان این است که در لحظات بحرانی دستپاچه می شوند در حالی که در این گونه مواقع مؤمنان واقعی آرامش خاصی دارند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد:‌ چهارمین نشانه منافقان این است که به هنگام پیروزی سهم خواهی شان زیاد است و می گویند ما مردم را تشویق و ترغیب به حضور در میدان نبرد کردیم و باید سهم ما را نیز بپردازید،‌ اما اگر خدایی ناکرده لشکر اسلام شکست خورد می گویند ما گفتیم به جنگ اینها نروید.  
وی با اشاره به آیه أُوْلَئِکَ لَمْ یُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا بیان داشت: قرآن کریم مجازاتی برای منافقان قائل است و اگر کار خیری هم داشته اند به واسطه نفاق شان آثار آن از بین می رود‌. 
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به احباط عمل از سوی خداوند تبارک و تعالی «فأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ» گفت: بعضی از گناهان حکم آتش را دارد و همچون صاعقه ای است که خرمن را می سوزاند، برخی از ثواب ها نیز به گونه ای است که آثار معاصی و گناهان را از بین می برد. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نمونه های اعمالی بدی که آثار اعمال نیک را از بین می برد، ‌گفت: حسد، غیبت و بی ایمانی از جمله اعمال بدی است که آثار عمل نیک را از بین می برد و سبب می شود که انسان عاقبت به خیر نشود. 
وی با اشاره به مذمت و حرمت غیبت کردن در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: آبروی مردم گاهی از جان آنها نیز مهم تر است؛ غیبت، بازی کردن با آبروی مردم و افراد است و خداوند تبارک و تعالی به واسطه ارتکاب گناه غیبت، اعمال خوب و نیک او را از بین می برد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: کسانی در دوران انقلاب بودند که شهامت‌ها، رشادت‌ها و شجاعت ها داشتند، اما آرام آرام خط شان عوض شد و عاقبت به شر شدند؛ در میان اصحاب پیامبر (ص) نیز طلحه و زبیر از جمله افرادی بودند که مایه دلگرمی رسول الله(ص) بودند، اما عاقبت کار در جنگ جمل شمشیر به روی جانشین پیامبر کشیدند و هزاران مسلمان را به کشتن دادند و خودشان هم کشته شدند. 
این مرجع تقلید افزود:‌ در مقابل آنچه مایه امیدواری است این است که برخی اعمال سبب می شود گناهان از نامه اعمال انسان پاک شود، ‌آیات 195 سوره آل عمران و 114 سوره هود بر این امر دلالت می کند، روایاتی نیز داریم که تاکید می کند بیماری نیز گناهان را از بین می برد؛ زیارت ائمه اطهار به ویژه امام حسین(ع) از جمله اعمال دیگری است که سبب می شود گناهان انسان پاک شود. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، خواستار استفاده اقشار مختلف از این فرصت جهت راز و نیاز با خدا و استغفار از گناهان و معاصی شد./924/پ202/ج
ارسال نظرات