۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۵۱۹

استدلال قرآنی حجت الاسلام قرائتی در رد عقیده وهابیت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به آیه 248 بقره و آیه تعاونوا علی البر به بیان استدلالی در رد عقیده شرک و تخریب گنبد و بارگاه از سوی وهابیت پرداخت.
قرائتي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جمعی از اعضای اتاق فکر تبلیغ خراسان، امروز با حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در طرقبه مشهد دیدار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به استدلال قرآنی در زمینه رد عقیده وهابیت مبنی بر شرک بودن گنبد و بارگاه و اقدام به تخریب آن پرداخت.

وی با اشاره به تفسیر آیه 248 سوره بقره گفت: این آیه مربوط به زمانی است که صندوقچه ای که مادر حضرت موسی ایشان را در آن قرار داده بود و به دریا انداخته بود و این برای یهود بسیار مقدس بود که ربوده شده بود، آنها بسیار غمگین و ناراحت بودند. برای آن که یهود به فرماندهی طالوت از سوی خداوند اطمینان کنند، پیامبرشان گفت امروز آن صندوق که یادگاری از موسی و هارون و آرامشی برای شما است به میان شما باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: قرآن می فرماید«وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ؛ و پیامبرشان به آنها گفت نشانه ى حکومت او این است که تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى که) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى و هارون در آن است، درحالى که فرشتگان آن را حمل مى کنند، همانا در این موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید.«

وی ابراز داشت: سرچشمه آرامش، خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سکینة من ربکم» اگر صندوقى که با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى که بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق هایى که در مشاهد مشرّفه است، بقیّة ممّا ترک آل محمّد صلى الله علیه وآله قرار دارد. «بقیة ممّا ترک آل موسى و آل هارون» اگر مقدس و آرامش بخش است حتما بقیه و یادگار آل محمد که قبور ائمه ما باشد مورد اهمیت و مقدس و آرامش بخش است از سوی دیگر آیه آثار بجا مانده از همه انبیا را مقدس شمرده اگر مى فرمود: نبیّهم اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: لنبىّ لهم این اشاره تشدید مى شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در استدلالی دیگر به آیه «تعاونوا علی البر» بیان داشت: وهابیت زیارت اهل قبور را قبول دارد لکن گنبد و بارگاه را شرک می داند حال که زیارت اهل قبور را نیکو و البر می دانید قرآن به تلاش و همکاری در این راه می فرماید تعاونوا، اینکه یک سقفی زده شود که برای آنان که به زیارت اهل قبور می آیند  سایه و مآمنی از گرما و سرما باشد و یا مکانی درست شود یا جاده ای آسفالت شود یا امکانات رفاهی تهیه شود همه تعاونوا علی البر است که قرآن می فرماید، شما هم که زیارت را قبول دارید و این را بر و نیکو می دانید پس این عقیده با قرآن نمی سازد.

همچنین در ابتدای این دیدار حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان با ارائه مطالبی در زمینه مدیریت به تبیین مبانی قرآنی در این عرصه پرداخت/933/پ202/س

ارسال نظرات