۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۱۳۷۵۲۷

گزارشی از نخستین روز اجلاس خبرگان رهبری

خبرگزاری رسا ـ نخستین روز از اجلاس خبرگان رهبری با حضور نمایندگان این مجلس در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری در دوره چهارم از صبح سه شنبه با سخنرانی آیت الله مهدوی کنی آغاز به کار کرد.
برگزاری موفق اجلاس غیرمتعهدها ثابت کرد ایران منزوی نیست
رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: برگزاری موفق اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران،‌ ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی منزوی نیست.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد تصریح کرد: حضور مقام معظم رهبری در این اجلاس و بیانات ایشان، برای نظام ما مساله‌ پر افتخاری بود و برگزاری موفق این اجلاس در تهران با حضور 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، به همگان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی منزوی نیست و اگر دشمن موفقیت و بزرگی این حادثه را قبول نکند، بی انصافی است. 
وی در ادامه افزود: امیدواریم از این حادثه مبارک یعنی برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، ملت و دولت ما بتواند به خوبی استفاده کند.
رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که اجلاس تهران با شکوه برگزار شد، ابراز داشت: ما به عنوان علما و خبرگان ملت در مجلس خبرگان رهبری، هر کس، هر چیزی را که بیان کرد،‌ تایید نمی‌کنیم و آنچه که مورد تایید ماست، بیانیه پایانی اجلاس نم است و طبیعی است که در چنین اجلاس بزرگی هر کس سخنان و نظرات خود را بگوید و نظرات‌ به سخنرانان تحمیل نمی‌شود که در این صورت با هدف کشورهای مستقل در تعارض است. 
آیت الله مهدوی کنی با اشاره به امنیت اجلاس غیرمتعهدها اظهار داشت: برگزاری اجلاس نم،‌ نشانه امنیت و ثبات در جمهوری اسلامی است و آیات بسیاری در مورد مساله امنیت در قرآن وجود دارد و امنیت سرمایه بزرگی است که برای رسیدن به اهداف معنوی و مادی لازم است و در واقع در سایه امنیت مطمئن و نه در سایه امنیت گورستانی، سرمایه‌ها و نعمت‌ها از همه جا سرازیر می‌شود.
رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوادث تلخ و شیرین در چند ماه گذشته در کشور تأکید کرد: برگزاری اجتماعات پرشور و معنوی شب‌های قدر و راهپیمایی میلیونی ملت ایران در روز قدس و سایر کشورها و برگزاری با شکوه اجلاس غیرمتعهدها از حوادث شیرین بود.
آیت الله مهدوی کنی در ادامه افزود: زلزله در آذربایجان شرقی یکی از حوادث تلخ در چند ماه گذشته بود که حضور مقام معظم رهبری،‌ رییس جمهور و مسؤولان کشور و کمک رسانی خوب به مردم زلزله زده، از کارهای خوبی بود که انجام شد.
وی با بیان این که اعضای مجلس خبرگان رهبری از دولت و مسؤولین کمال تشکر را دارند خاطرنشان کرد: با توجه به سرمای زمستان، برای رفع مشکلات مردم زلزله زده نباید غافل بود. 
راهبرد ایران در قبال بیداری اسلام محوریت اندیشه دینی، تقویت مقاومت و تثبیت وحدت اسلامی
پس از سخنرانی آیت الله مهدوی کنی، جلسه خبرگان رهبری بدون حضور خبرنگاران دنبال شد و سعید جلیلی میهمان ویژه روز نخست اجلاس به بیان دیدگاه های خود پرداخت. 
وی با اشاره به سابقه رویکرد تقابلی امریکا با انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته تصریح کرد ظرفیت های بالفعل و بالقوه انقلاب اسلامی و مزیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های سیاسی، ‌اقتصادی و علمی در منطقه و جهان امریکا را منفعلانه به طراحی فشارهای همه جانبه علیه ملت ایران کرده است. 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه تثبیت اندیشه دینی به عنوان خواستگاه مطالبات مردم منطقه و نیز انزوای راهروی رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه و جهان تصریح کرد سایه اقتدار فراگیر جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات را در منطقه حاکم گردانیده است.  
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اظهار نظر یکی از مقام های سابق عالی رتبه امریکا مبنی بر اینکه خاورمیانه کلید تسلط بر دنیا است و قلب خاورمیانه نیز ایران است تصریح کرد هر چند امریکایی ها از هیچ گونه تهدید و فشاری علیه ملت ایران فروگذار نمی کنند ولی جمهوری اسلامی ایران توانسته است تا با منطقی روشن گفتمان انقلاب اسلامی در تقابل با امریکا و رژیم صهیونیستی را به گفتمان برتر ملت های منطقه تبدیل کرده است. به گونه ای که به اذعان مبانی غربی میزان تنفر از امریکا در مردم منطقه رو به فزونی است. 
 دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به طراحی امریکا برای ساماندهی ظرفیت رژیم صهیونیستی برای تقابل جریان انقلاب اسلامی و تاکید ظرفیت های آزاده شده در منطقه ناشی از بیداری اسلامی تصریح کرد امروز تدبیر برای بقای رژیم صهیونیستی به مهمترین چالش دولتمردان امریکایی تبدیل شده است.
 
 دبیر شورای عالی امنیت ملی با تقسیم کردن عمر رژیم صهیونیستی به دوره 30 ساله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوره 30 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد 30 سال نخست دوره پیروزی ها و موفقیت های رژیم صهیونیستی در جنگ های 1948 و 1967 بوده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی با عقب نشینی از سرزمین های اشغالی لبنان و شکست در جنگ های 33 روزه از سفارت لبنان و جنگ 22 روزه مقاومت فلسطینی امید برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی روبه افول است. 
جلیلی با تاکید بر رسالت انقلاب اسلامی برای بهره گیری از توان امت اسلامی در مسیر تقابل با نظام سلطه تصریح کرد راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال جریان بیداری اسلامی مبتنی بر محوریت اندیشه دینی تقویت مقاومت و تثبیت وحدت اسلامی است.
همچنین در ادامه اجلاس خبرگان رهبری شماری از نمایندگان منتخب مردم در استان های مختلف به عنوان نطق پیش از دستور به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
اجلاس عدم تعهد نشان داد تحریم ها نتوانست ایران را منزوی کند
آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم استان فارس رحلت آیت الله قره باغی را تسلیت و تعزیت گفت و سپس به تحلیل مسائل اتفاق افتاده در کشور « میانمار» و قتل عام مردم مسلمان این کشور و اتفاقات سوریه پرداخت.
وی در ادامه به برگزاری اجلاس «نم» در کشورمان و دستاوردهای عظیم این کنفرانس اشاره و برپایی این اجتماع عظیم کشورهای عضو این جنبش از سوی جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت ارزیابی نمود.
نماینده استان فارس در خبرگان رهبری همچنین افزود: « انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام قدس سره روح تازه ای در جنبش های مبارز علیه نظام استعماری و استکباری دمید.» 
وی اظهار امیدواری کرد این اجلاس تاریخی بتواند موجب آن شود که نظام جمهوری اسلامی با استفاده از موقعیت ریاست سه ساله بر این جنبش ، آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل را در سطح جهان گسترش دهد. 
آیت الله بهشتی افزود:« برگزاری این اجلاس توسط جمهوری اسلامی نشان داد تحریم ها نتوانسته این نظام را منزوی نماید.»
و در ادامه مسأله اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری برای مقاومت در برابر تحریم ها مطرح شده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار دانست و دراین راستا اجرای جدی مفاد اصل 44 قانون اساسی و همکاری قوای سه گانه را خواستار شد.
نماینده مردم فارس  در پایان با اشاره به واقعه هشتم شوال ، سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان کوردل این جنایت و جنایت های مشابه این افراد علیه مسلمین جهان را به شدت محکوم نمود. 
بی بندوباری هتک حرمت آرمان ها ودستاوردهای نظام است
دیگر سخنران پیش از دستور جلسه صبح روز اول اجلاس مجلس خبرگان رهبری حجت الإسلام و المسلمین علیرضا اسلامیان نماینده مردم استان چهار محال و بختیاری بود. وی با اشاره به برخی بی بند و باری ها و ناهنجاری های فرهنگی در سطح جامعه، تلاش مسئولین و دست اندرکاران فرهنگی کشور را خواستار شد.
وی این گونه مسائل و هنجارشکنی ها را موجب هتک حرمت برخی از مسلمات دین اسلام و دستاوردها و آرمان های امام، روحانیت، شهدا و مردم متدین خواند. 
بررسی نظریه شورای فقهی 
حجت الإسلام و المسلمین بهرامی خوشکار نماینده استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری سومین سخنران پیش از دستور بود.
 وی در ابتدا ، رحلت آیت الله قره باغی را تسلیت گفت و برای ایشان از درگاه خداوند متعال ، علو درجات را خواهان شد. 
در ادامه ، نماینده مردم کرمان ، درباره نظریه شورای فقهی مطالبی را بیان نمود و بیان کرد که در پشتوانه نظریه شورای فقهی ، می توان ادله ای از روایات و آیات و عقل را ارائه نمود ، اما دلالت این ادله با اشکال روبرو است. در شورای فقهی بحث رسیدن به احکام الهی است و اقلیت و اکثریت نمی تواند راه رسیدن به احکام شرعی باشد، و شورای فقهی را نمی توان با شورای پزشکی مقایسه نمود.
جلسه عصر روز نخست اجلاس خبرگان 
نشست دوم دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ساعت 5 عصر روز سه شنبه چهاردهم شهریورماه سال جاری با حضور اکثر نمایندگان این مجلس در محل سابق مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. 
در این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، چند تن از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در نطق های پیش از دستور خود، مسائل مهم جاری کشور را به مورد بحث و بررسی قرار داده و دراین خصوص ، اظهار نظر کردند. 
نخستین سخنران جلسه عصر حجت الإسلام والمسلمین عاملی نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بود که در جایگاه قررگرفت. 
به افسران جدید و تازه نفس فرهنگی نیاز داریم
ایشان سخنان خود را حول دو محور در باب سیاست های کلی نظام ارائه داد. وی مقوله فرهنگ و مسأله رشد طلاق در سطح جامعه را فاصله گرفتن از سند چشم انداز در بعد فرهنگ ، ارزیابی نمود. 
این نماینده مجلس خبرگان رهبری ، رشد روز افزون طلاق در سطح جامعه را معلول علت های گوناگون دانست و افزود:« این موضوع صرفاً معلول مشکلات معیشتی و اقتصادی نیست ؛ زیرا این معضل اجتماعی در سطح خانواده های مرفه از رشد افزون تری برخوردار است.» 
وی خاطر نشان کرد:« ما نیاز جدی به افسران جدید و تازه نفس فرهنگی داریم.» ایشان در ادامه ، رسالت حوزه های علمیه را نیز از اهمیت بسزایی برخوردار دانست. 
حجت الإسلام والمسلمین عاملی ترویج زندگی ساده و پرهیز از چشم و هم چشمی و فرهنگ مصرف گرایانه را یکی دیگر از مؤلفه های جدی و تأثیر گذار برای کاهش آمار خیره کننده طلاق ، ارزیابی و تحلیل کرد. وی همجنین ترویج فرهنگ عفاف از سوی صدا و سیما در ساخت سریالها را در این راستا ، خیلی مهم دانست.
وی در رابطه با بانکها و مؤسسات غیر دولتی با اشاره به ضرورت نظارت بر این بانکها و بیان انواع تخلفات اقتصادی توسط این بانکها گفت در حال حاضر این بانکها به جای بانکداری ، بنگاه داری می کنند و با تشکیل شرکت های اقماری در انواع معاملات تورم زا وارد شده و شوکهای شدیدی در اقتصاد کشور وارد می کنند . 
 وی بعد از تحریم اقتصادی ، وجود برخی بانکهای خصوصی را دومین خطر برای اقتصاد کشور دانست. نماینده مردم اردبیل با ارائه مستنداتی برخی انواع عملیات اقتصادی این بانکها و آفات و انحرافات آنها بیان داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:« با توجه به ضرورت اجرای اصل 44 ، برخی واگذاری های افسار گسیخته را موجب برخی نا هنجاری های اقتصادی در سطح جامعه می شود.»
وی ادامه داد:« اصل 44 تصریح دارد حمایت دولت از بخش خصوصی منوط است به اینکه از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود در حالیکه برخی بانکهای خصوصی در هر سه محور مشکلاتی را پدید آورده اند.»
حجت الإسلام والمسلمین عاملی اظهار داشت:« در حال حاضر بانک مرکزی هیچ کنترل و نظارتی بر این بانکها و مؤسسات ندارد و برخی از آنها آن قدر فربه شده اند که برخورد با آنها مشکلاتی را پدید خواهد آورد!»
انتخاب آیت الله خامنه ای از عنایات الهی بود
سخنران دیگر پیش از دستور جلسه عصر آیت الله قرشی نماینده مردم آذربایجان غربی در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.
ایشان با ذکر خاطره ای انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی به رهبری انقلاب اسلامی ، پس از رحلت حضرت امام (قدس سره) و مسائلی که آن روز در مجلس خبرگان رهبری گذشت ، این اتخاب ارزشمند و الهی را از عنایات خاص خداوند متعال و امری خدایی دانست.
آخرین نطق جلسه عصر اجلاس دوازدهم، از سوی حجت الإسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی نماینده مردم استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفت. 
وی پس از ذکر یاد و خاطره مرحوم آیت الله قره باغی رحلت این عضو مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. موضوع دیگری که از سوی ایشان مورد اشاره قرار گرفت ، زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی و سفر جکیمانه مقام معظم رهبری و به تبع آن کمک شایان و بی شائبه ملت شریف کشور اسلامی مان را موجب تسریع در ترمیم خرابی ها و برطرف شدن آلام مردم حادثه دیده این مناطق دانست و افزود :« در این جایگاه شریف از مقام معظم رهبری دولت خدمتگزار ، مراجع عظام و مردم دلسوز و همیشه در صحنه از سوی تمام نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ، تشکر و قدردانی ویژه خود را اعلام می نمایم.» 
وی البته رفع برخی کاستی ها و ناکارآمدی ها از سوی مسؤولین در ارائه خدمات را با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما در این مناطق خواستار شد. 
نکته دیگری که این نماینده مجلس خبرگان رهبری به آن پرداخت ، مسأله لزوم و ضرورت رشد جمعیت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و دولتمردان نظام را برای جلوگیری از آفات کاهش جمعیت ، بسیار مهم و حیاتی قلمداد نمود.
وی وجود بسترها و زیر ساخت های لازم در کشور را برای رشد جمعیت بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درامده و این در درازمدت رشد و توسعه کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. 
وی خواهان این شد که هشدار مقام معظم رهبری در این خصوص از سوی مردم و مسئولین جدی گرفته شود تا هم موجب حفظ کیان خانواده و هم مایه رشد جامعه گردد و خاطر نشان شد رشد معیت با توجه به فراهم بدن زمینه های ان پویایی و بالندگی جامعه را به دنبال خواهد داشت.
برگزاری مراسم تحلیف دو نماینده جدید مجلس خبرگان
پس از پایان نطق های بشر از دستور جلسه با بررسی طرح پیشنهادی کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری به کار خود ادامه داد. 
در روز نخست اجلاس خبرگان رهبری، مراسم تحلیف حجت الإسلام والمسلمین عالمی نماینده مردماستان خراسان رضوی و ماموستا حسام الدین مجتهدی نماینده اهل سنت استان کردستان مجلس خبرگان رهبری به عنوان نمایندگان جدید این مجلس انجام گرفت.
پس از مراسم تحلیف ، انتخاب اعضای کمیته پنج نفره تدوین بیانیه پایانی صورت پذیرفت.
اعضای مجلس خبرگان رهبری سه شنبه شب میهمان ضیافت شام آیت الله مهدوی کنی بودند. 
دومین روز اجلاس خبرگان رهبری روز چهارشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود، روز پنج شنبه نیز نمایندگان خبرگان رهبری با حضور در حرم امام راحل با آرمان های والای آن پیر فرزانه تجدید پیمان خواهند کرد.
دیدار با مقام معظم رهبری پایان بخش دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری خواهد بود./924/
ارسال نظرات