۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۱۳۹۵۸۱
نگاهی به یک کتاب؛

نقش مراجع و روحانیت در دفاع مقدس

خبرگزاری رسا ـ کتاب نقش مراجع و روحانیت در دفاع مقدس به همت دفتر ویژه رییس ستاد کل نیروهای مسلح تدوین و از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس منتشر شده است.
نقش مراجع و روحانيت در دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «نقش مراجع و روحانیت در دفاع مقدس» به نقش حضرت امام رحمة الله علیه، مراجع عظام و روحانیت در پایداری و پیروزی دفاع مقدس از دیدگاه فرماندهان عالی در ستاد کل نیروهای مسلح و فصلی از خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای در دفاع مقدس پرداخته است.

 

جای جای سرزمین پهناور ایران اسلامی، از قله های سرد و برف پوش تا صحراهای گرم و تفتیده خوزستان، هنوز یاد آور رستاخیز خروشی جاوید و تلاشی سراسر امید و نوید از امتی سرو قامت و مؤمن بر ضد طغیان و تجاوز است. امت واحده ای که زیر پرچم جمهوری اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس، پاره های تن خود را در راه آرمان های مقدس اسلام تقدیم کرد تا هماره سر بلند و سر افراز باشد.

 

سخن از سرافرازان عالِم مجاهدی است که وقتی پرده های حجاب را کنار بزنیم و چشم دل به کاروان گلگون کفنان جاوید تاریخ بگشاییم، مشعل های فروزانی را می بینیم که انوار پر فروغشان بر چهره های نورانی شهیدان می درخشد. این خورشید های جهان افروز عالم ابدیت، عالمان مجاهدی هستند که علم و عمل را در آمیختند و در نبرد حق و باطل و چکاچک شمشیرها، خطبه شهادت زمزمه کردند و با سینه سرشار از عشق و معرفت به لقای حق شتافتند. این کتاب به گوشه ای از همت بلند مردان علم و عمل اشاره دارد.

 

«مقاله سر لشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروز آبادی»، «نقش حضرت امام خمینی (ره)، مراجع عظام و روحانیت در دفاع مقدس توسط دانشگاه عالی دفاع ملی»، «گلچین خاطرات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای عزیز از دوران دفاع مقدس»، «دیدگاه سرلشکر حسنی سعدی»، «دیدگاه سر لشکر پاسدار محمد باقری»، «دیدگاه سرتیپ عبدالعلی پورشاسب»، «دیدگاه سرتیپ پاسدار محمد حسین حجازی»، «دیدگاه سر تیپ امیر حاتمی»، «دیدگاه سرتیپ پاسدار اصغر صالح»، «دیدگاه سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری»، «دیدگاه سرتیپ پاسدار سید محمد باقر زاده»، «دیدگاه سرتیپ دوم پاسدارسیدعلیرضا قاسمی» و «گفتگویی با جناب حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، عناوین مطالب این کتاب را تشکیل می دهد.

 

در بخشی از این کتاب با عنوان حضور در خطوط مقدم نبرد آمده است:
«روحانیان، از جمله کسانی بودند که در صفوف اولیه عملیات مختلف نظامی حضور داشتند، به شهادت آمار، روحانیان به نسبت جمعیتی خویش، بیشترین شهید را در راه دفاع از نظام اسلامی تقدیم نمودند. اهمیت این مساله زمانی مشخص می شود که حضور آنان در سنگرهای مختلف پشت جبهه، همانند سنگر جمعه و جماعت و سایر مسئولیت ها، لازم و ضروری بود و نسبت به سایر قشرها، توجیه بیشتری برای ماندن در پشت جبهه داشتند. آمار بالای تعداد شهیدان نشان می دهد که روحانیان نه تنها به تشویق رزمندگان و تقویت معنویت در میان آنان مبادرت می ورزیدند، بلکه خود بیشترین حضور را در میدان نبرد داشتند. آن هم حضوری که تأثیرش تنها به مقدار یک فرد نظامی و به عنوان یک رزمنده نبود. بلکه به دلیل تأثیری که در تقویت روحیه رزمندگان داشتند، بسیار بیشتر از یک فرد عادی مؤثر و مثمر ثمر بوده اند، گاه اسلحه و مهمات و نیروی نظامی کافی، در پیشبرد نبرد اهمیت خود را از دست می داد و یک روحانی، نقش بی بدیل را بر دوش می گرفت.

 

یکی ازفرماندهان دفاع مقدس به هنگام عملیات کربلای پنج، نقش یک روحانی را اینگونه بیان کرده است:
در گردان من، یک روحانی معجزه کرده و حماسه آفرید. گردان من در اثر آتش سنگین دشمن و وضعیت منطقه زمین گیر شده و قادر به پیشروی نبود. من از موضع فرماندهی دستور دادم، پرخاش کردم، تمنا کردم تا بتوانم نیروها را از این حالت خارج کنم؛ ولی نتوانستم. ناگهان رزمنده جوانی ایستاد و گفت: بچه ها! شما همان بچه هایی هستید که تا دو ساعت پیش، حسین جان کربلا می گفتید. حسین همان حسین و کربلا همان کربلا است. سپس عمامه اش را از کوله پشتی اش در آورد و روی سرش گذاشت و گفت: هر کس عاشق صحن و سرای ابی عبدالله است، دنبال من حرکت کند. این را گفت و راه افتاد و گردان هم بی اختیار پشت سرش حرک کرد و اولین شهید گردان هم همان طلبه بود.»

 

این کتاب هر چند تلاشی ستودنی در راستای مطرح کردن نقش مراجع و روحانیان در دفاع مقدس است لیک نواقص فراوانی دارد. به عنوان مثال آمار اراه شده در آن برای تعداد شهدای روحانی صحیح نیست و به بسیاری از مسائل مهم نپرداخته است.

 

کتاب نقش مراجع و روحانیت در دفاع مقدس به همت دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تدوین و در سال1390 با شمارگان 2000 نسخه در 224 صفحه با قیمت 1800تومان به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس منتشر شده است./913/919/د102/ن

ارسال نظرات