۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۴۲۶۰۲
حجت الاسلام نواب:

حوزه حامی نظام اسلامی بوده و خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در جمع طلاب خراسان شمالی، تندروی‌ها و شدت‌ عمل‌ها در حوزه علمیه قم را باعث انزوای طلاب و فاصله گرفتن آنها از نظام اسلامی و مشکل آفرینی برای حکومت خواند.
حوزه حامی نظام اسلامی بوده و خواهد بود

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع فضلا و طلاب استان خراسان شمالی و تأکید ایشان بر همراهی حوزه‌های علمیه با حکومت اسلامی، گفت: خطر وجود تفکر جدایی روحانیت از سیاست و حکومت از سال‌ها پیش در حوزه‌های علمیه قم دیده می‌شد.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که در حوزه علمیه قم نشانه‌هایی از این تفکر مشاهده و نسبت به آن هشدارهای لازم نیز  داده شده است، اظهار داشت: با استفاده از شیوه‌های مختلف اعلام کردیم متأسفانه در حوزه، سطحی از جدایی طلاب از نظام ایجاد شده که به دو شکل جدایی دین از حکومت و گرایش به امور فردی و سکولار در قالب مخالفت‌های اعتقادی با حکومت و فراتر رفتن آن تا حد دشمنی بروز یافته است.

 

وی با اشاره به این که برخی تندروی‌ها و شدت عمل‌ها در حوزه علمیه قم شکل گرفته که حاصل آن انزوای طلاب در اجتماع است، بیان داشت: این برخورد‌های موردی و فردی به حساب نظام گذاشته می‌شود که باعث فاصله گرفتن طلاب از حکومت و مشکل آفرینی برای نظام اسلامی می‌شوند.

 

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ادامه به ایجاد گروهی متشکل از ناراضیان فکری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فاصله گرفتن آنها از نظام در حوزه علمیه قم اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود هشدار مقام معظم رهبری و همچنین دلسوزان نطام نسبت به این افراد، اما هیچ یک از مسؤولان توجه نکردند که نتیجه آن چیزی جز گسترش و دامن زدن به این مسائل نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوزویان را نگهبان و مبلغ فکر تشیع در جهان خواند و آروزی این قشر را گسترش مکتب تشیع در جهان دانست و گفت: آیا امکان دارد اینچنین افرادی بخواهد تیشه بر ریشه‌ای ترین تشکیلات تشیع و بهترین دستاورد آن بعد از 1400 سال که همین نظام جمهوری اسلامی است، بزنند؟

 

حجت الاسلام نواب افزود: حکومت اسلامی ثمره صدها سال مجاهدت و مبارزه خون‌بار علمای تشیع است و یک طلبه و خدمتگزار دین نمی‌تواند به عنوان مروج اسلام و تشیع با اصل این جریان مبازه کند و در این صورت دیگر نمی‌توان نام روحانی را بر آن فرد نهاد، زیرا اینچنین شخصی با هجمه به اساس نظام، منکر حکومت اسلامی خواهد بود.

 

وی در ادامه استقلال حوزه را به نبود وابستگی در مقابل دولت معنا کرد و ابراز داشت: استقلال حوزه یعنی اگر دولت و حکومت به کج‌راهه رفت حوزه وام‌دار او نبوده و بتواند حرف خود را بزند، از سویی دیگر حوزه باید حامی نظام بوده و در مقابل لغزش‌ها نیز به امر نصیحت و هدایت نه با قصد تخریب و از سر دشمنی تذکرات لازم را ارائه کند.

 

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان بیان داشت: باید نسبت به ارتباط حوزه و حکومت حساس‌تر بوده و موضع گیری شفاف‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم، همچنین برای جلوگیری از غافل‌گیری توسط دشمنان باید مسائل را بهتر رصد کنیم تا بعد از مدتی شاهد از دست رفتن رشته امور نباشیم./908/ت302/ج

ارسال نظرات