۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۴۵۰۸۴
حجت الاسلام روحانی:

ساده اندیشی آقای منتظری او را به روز سیاه نشاند

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با تاکید بر این که حضرت امام راحل یک بازیگر سیاسی نبودند اما از نبوغ و ذکاوت خاصی برخوردار بودند، گفت: این زیرکی امام بیش از نبوغ، متفکر و خردمند بودن ایشان بر آمده از تاییدات الهی بود و آن چیزی که باعث شد آقای منتظری به روز سیاه بنشیند ساده اندیشی او بود.
حجت الاسلام سيد حميد روحاني، رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر روز پنج شنبه در جمع طلاب مرکز جامع علوم اسلامی قم، با اشاره به اقامت 116 روزه حضرت امام در نوفل لوشاتو، گفت: این دوران از سرنوشت سازترین و کلیدی ترین دوران انقلاب ایران است.

این مورخ انقلاب با اشاره به مصاحبه های فراوان امام با خبرگزاری های غربی در نوفل لوشاتو، افزود: در آن دوران حدود 400 مصاحبه با امام انجام شد که اکثر آنها در مورد چگونگی ویژگی های حکومت اسلامی بود.

وی ادامه داد: کار دیگری که امام در مدت حضور خود در فرانسه انجام داد این بود که چهره تاریکی که از اسلام برای غربی ها تصویر کرده بودند را غبار رویی کرد.

حجت الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که امام برای مردم غرب تبیین کرد تشریح خواست ملت ایران از انقلاب بود.

وی ادامه داد: معرفی حکومت انقلاب اسلامی، پیگیری بحث نه شرقی نه غربی، نقش زن در جمهوری اسلامی، تشریح وضعیت زندانی های ایران(به عنوان مثال این که چگونه چشم ها را در می آورند و چگونه پای زندانیان را اره می کردند) از موضوعات دیگری بود که امام برای دنیای غرب تبیین کرد.

این مورخ انقلاب تاکید کرد: امام در مدتی که در نوفل لوشاتو بودند همه نقشه های غرب علیه اسلام را پنبه کردند و غرب را به محاکمه کشیدند.

وی با اشاره به آزادی مهندس بازرگان از زندان رژیم شاه و سفر بلافاصله او به پاریس و ملاقات با امام، ابراز داشت: مهندس بازرگان از جمله کسانی بود که رژیم موافقت کرد او به عنوان میانجی بین حکومت و امام نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اعلامیه نهضت آزادی های در خارج از کشور که به درخواست امام برای کسب اطمینان به آنها برای اجازه ملاقات دادن به آنها صورت گرفت، گفت: جریان دکتر سنجابی یک جریان بسیار حساب شده با هماهنگی رژیم شاه و جریان های فعال در ایران بود که اگر موفق می شد می توانست همان بلایی را که مرسی بر سر انقلاب مصر آورد بر سر انقلاب اسلامی ایران  بیاورد.

وی با اشاره به دسیسه های پایان ناپذیر استکبار بر علیه اسلام، اظهار داشت: استکبار مانند موش می ماند که راه های فراوانی برای فرار خود ایجاد می کند، مثلا در ضمن باقی گذاشتن رژیم شاه، جریان سنجابی را در نمک می خواباند برای روز مبادا، البته در این کار خود موفق نشدند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر خاطر نشان کرد: در دوران جنگ شش روزه که اسرائیل اعراب را شکست داد و زمین های آنها را تصرف کرد، جریان های اخوان المسلمین به جای حمله ب راسرائیل تیغ حمله را علیه  کمونیست ها جهت دادند و الان هم دارند انقلاب مردم مصر را منحرف می کنند.

وی ابراز داشت: بعضی هم در ایران به امام نقد وارد می کردند که امام لبه تیغ حمله را علیه آمریکا قرار داده و با این کار همه چیز به دست کمونیست ها خواهد افتاد و آنها در ایران موفق می شوند.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: امام به یکی از طلاب مبارز که از عراق به ایران می آمد گفته بود به دوستان من در ایران سلام برسان و بگو ما در عراق گرفتار کسانی هستیم که آمریکا و اسرائیل را پناه اسلام می دانند.

وی با اشاره به پوشش خبری خوب مصاحبه های امام در نوفل لوشاتو، تصریح کرد: در آن زمان دنیای غرب از اسلام شناختی کافی نداشت و دم زدن امام از اسلام را به عنوان یک شعار می شناخت و اصلا تصور نمی کرد حکومت مد نظر امام با تمام منافع آنها ناسازگار است، از این رو تمام خبرگزاری ها صحبت های امام را پوشش می دادند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: نکته بعدی که پوشش سخنان امام را غرب هموار می کرد این بود که غربی ها وقتی به اطرافیان امام در غرب نگاه می کرند، امیدوار می شدند. علی امینی، مهندس بازرگان، ملک حسین پادشاه اردن و خواهرش، ملک حسن پادشاه مراکش، ضیاءالحق رییس جمهور پاکستان از جمله کسانی بودند که شاه برای میانجی گری بین امام و شاه دست به دامان آنها شده بود، البته آنها غافل بودند که امام یک بازیگر سیاسی نیست.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: وقتی رژیم شاه نتوانست از طریق میانجی گرها کاری از پیش ببرد، خود شاه دست به کار شد و از طریق خاندان آشتیانی به امام پیغام داد که اگر امام بگذارد من به سلطنت خود ادامه بدهم همه نیازهای امام را تأمین می کنم.

وی افزود: در صحیفه امام جلد هفتم از قول امام آمده است که شاه بارها برای من پیغام داد همه ایران به دست شما باشد فقط من سلطنت کنم.

حجت الاسلام روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به لطافت و پاکی روح روحانیان، تاکید کرد: روحانیان ما در طول تاریخ خیانت کار و طمع کار نبودند ولی بسیاری از روحانیان ما ساده اندیش بودند؛ اما با توفیق الهی و زیرکی و نبوغ امام اینها هرگز نتوانستند در ایشان نفوذ کنند.

وی افزود: این زیرکی امام بیش از زیرکی، نبوغ، متفکر و خرد مند بودن ایشان بر آمده از تاییدات الهی بود و آن چیزی که باعث شد آقای منتظری به روز سیاه بنشیند همین ساده اندیشی او بود.

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: طلاب جوان باید از الان تمرین کنند و همچون امام هیچ کس را برای خود مطلق ندانند و موقع رسیدن خبری در صدد تحقیق درباره آن برآیند. /929/پ201/ج

 

ارسال نظرات