۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۴۶۰۶۶
شب گذشته در قم ؛

یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی در مسجد اعظم برگزار شد.
آيت الله اسماعيل صالحي مازندراني آيت الله اسماعيل صالحي مازندراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله اسماعیل صالحی مازندرانی، شب گذشته با حضور نمایندگان بیوت مراجع، علما و اساتید برجسته حوزه علمیه در مسجد اعظم برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری از اساتید حوزه علمیه قم در تبیین ماهیت علم و منشاء کسب آن گفت: برخی تصور می کنند با خواندن کتاب می توانند عالم شوند در صورتی که خزانه علم قلب مؤمن است که با تزکیه، شب زنده داری و زحمت زیاد بدست می آید.

وی درباره شخصیت علمی و معنوی آیت الله صالحی مازندرانی، اظهار داشت: وی فقیه و فیلسوف برجسته ای بود که به معنای واقعی متخلق به اخلاق الله بود.

گفتنی است آیت الله شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در سال 1312 در یکی از روستاهای توابع قائم شهر در استان مازندران به دنیا آمد؛ وی مقدمات حوزوی را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال 1333 دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت؛ در سال 1339 مقیم قم شد و از محضر درس حضرات آیات سیدحسین بروجردی ، سیدمحمدمحقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) استفاده‌های شایانی برد.

آیت الله صالحی مازندرانی هم زمان به تدریس سطوح فقه، اصول، کلام، فلسفه و تفسیر اشتغال داشت و شاگردان فراوانی پرورش داد؛ در جریان انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد و نامش همواره در ذیل اعلامیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می شد، فعالیت های سیاسی در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی منجر به دستگیری وی در سال های 1353 و 1354، شد.

برخی از آثار ایشان عبارتند از: رساله توضیح المسائل، استفتائات(در دو جلد)، مفتاح البصیره فی فقه الشریعه (بحث طهارت در3 جلد)، منشورات صالحان، مناسک حج، احکام جوانان و نوجوانان، احکام بانوان، مفتاح البصیره فی فقه الشریعه(بحث طهارت در سه جلد)، شرح کفایه الاصول براساس درس های ایشان، ولایت فقیه، خاطرات مرکز اسناد، معاد، سفارشات اخلاقی، فقیه صالح، اسوه صالحان، مفتاح الاصول (خارج اصول فقه، تا پایان مباحث الفاظ در دو جلد)./928/پ202/ن

ارسال نظرات