۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۴۷۳۹۶
استاد حوزه علمیه قم:

توبه مالی تنها با استغفار محقق نمی شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به توبه مالی گفت: اگر کسی دین و حق شخصی را بر گردن دارد باید ابتدا استغفار کند و تصمیم به عدم انجام دوباره آن بگیرد و همچنین حق آن شخص را هم ادا کند، توبه مالی فقط با استغفار محقق نمی شود.
حجت الاسلام فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده، استاد حوزه علمیه قم، امروز در مراسم عزاداری حسینیه هدایت با اشاره به این که برخی از فقها مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری عزاداری برای سید و سالار شهیدان را افضل قربات می دانند ابراز داشت: همه شیعیان اولیای دم یعنی صاحبان خون امام حسین(ع) هستند.

 وی با بیان این که در اسلام اصل مسئله عزاداری برای کسانی که از دنیا رفته اند وجود دارد گفت: در عزاداری سفارش شده است که خود را به صاحب عزا نشان بدهید و این یک ریای مطلوب است زیرا موجب تسلای دل صاحب عزا می شود.

حجت الاسلام فلاح زاده اظهار داشت: پسرها برای ازدواج اختیار با خودشان است اما بر دختران ولایتی است که ازدواج آنها باید با اجازه پدر یا پدر بزرگ آنها باشد اما به دلیل این که بعد از ازدواج هم باید رابطه با پدر و مادر شیرین باقی بماند خوب است که پسران رضایت پدر و مادر را برای ازدواج جلب کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر پدر و مادر جایی اشتباهی دارند با صبر و حوصله آنها را قانع کنید و پدر و مادر ها هم باید در ازدواج فرزندان تسریع کنند و هم روی مورد خاصی اصرار نداشته باشند.

وی بیان داشت: زکات صدقه واجب است و زکات غیر سید به سید نمی رسد اما صدقه متعارف که برای سلامتی و جلب توفیق می دهیم به سید هم می رسد.

حجت الاسلام فلاح زاده با اشاره به توبه مالی گفت: اگر کسی دین و حق شخصی را بر گردن دارد باید ابتدا استغفار کند و تصمیم به عدم انجام دوباره آن بگیرد و همچنین حق آن شخص را هم ادا کند یعنی توبه مالی فقط با استغفار محقق نمی شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه این مطلب اظهار داشت: در اینجا انسان باید شخص موردنظر را پیدا کند تا دین او را بپردازد و اگر او را پیدا نکرد یا از اول می داند که نمی تواند او را پیدا کند باید رد مظالم بپردازد.

وی با بیان این که به فتوای بسیاری از فقها نذر کردن خانم ها باید با اجازه شوهر باشد ابراز داشت: اگر نذر موجب تصرف در اموال شوهر بشود، برای تصرف هم باید اجازه گرفته شود./956/پ202/ب

ارسال نظرات