۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۴۷۴۳۷
مهمان پرست در نشست خبری:

تضعیف جبهه مقاومت هدف اصلی فتنه‌های منطقه ای است/ از مبارزان فلسطینی حمایت می کنیم

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که تضعیف جبهه مقاومت هدف اصلی فتنه های منطقه ای است، گفت: ما همواره در کنار مردم فلسطین بودیم، هستیم و از همه مبارزان فلسطینی به ویژه حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کنیم.
رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجه


 به گزارش خبرگزاری رسا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله‌الحسین(ع) به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

 

رامین مهمان‌پرست درپاسخ به سوالی درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کرد: بارها هشدار داده بودیم که فتنه‌هایی که در منطقه توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای درگیری کردن کشورهای منطقه با موضوعات حاشیه‌ای و ایجاد فتنه در درون کشورها صورت می‌گیرد با هدف تضعیف جبهه مقاومت است.

 

وی افزود: ناامنی، فتنه‌ها و گستاخی رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی دفاع و مظلوم غزه و تکرار جنایات جنگی این رژیم که مسئولان این رژیم نامشروع را به قاتلان کودکان و زنان تبدیل کرده نتیجه غفلتی است که نسبت به این تهدید اصلی یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه صورت می‌گیرد.


مهمان‌پرست درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بلافاصله فعالیت خود را آغاز و علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان تماس‌های متعددی را با وزرای خارجه کشورهای اسلامی برقرار و در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جیبوتی نیز با همتایان خود گفت‌وگو کرد و نامه‌هایی را به مسئولان سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال و در آن نامه‌ها خواستار اقدامات جدی برای توقف این جنایات و محکوم کردن نقض حقوق بشر در غزه و فلسطین شد.

 

آمادگی جمهوری اسلامی برای ارسال کمک به غزه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به آمادگی جمهوری اسلامی برای ارسال هرچه سریعتر کمک‌های انسان‌دوستانه پزشکی، غذایی و دارویی اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه کشورمان آمادگی خود را برای سفر به غزه اعلام و رئیس‌جمهور کشورمان نیز در تماس با همتای مصری خود خواستار اقدام جدی از سوی کشورهای اسلامی و توصیه به همه کشورها برای واکنش مناسب در این زمینه شد.

 

مهمان‌پرست درباره سفر علی‌اکبر صالحی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به غزه نیز گفت: آقای صالحی و نمایندگان مجلس برای اعلام پشتیبانی از مردم غزه آمادگی خود را برای سفر به غزه اعلام کرده‌اند و علاوه بر آن درصددیم گروهی از هلال احمر نیز برای ارسال کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به غزه اعزام شوند که همه این موارد در حال پیگیری است و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

 

وی با بیان اینکه رفتن به غزه نیازمند کسب مجوزهای قانونی است، خاطرنشان کرد: این موضوع در حال پیگیری است.

 

شرط موفقیت گفت وگوها با 1+5 به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران است

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 عنوان کرد: ما همواره آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده و اصولی اعلام کرده‌ایم.

 

وی افزود: شرط موفقیت این گفت‌وگوها به رسمیت شناختن حقوق ما در زمینه داشتن حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و بهره‌مند شدن از چرخه کامل سوخت در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

 

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر 1+5 رویکرد اشتباهی که تاکنون داشته کنار بگذارند و سیاست فشار و گفت‌وگویی که فکر می‌کنند برای مذاکرات اثر دارد را جایگزین روش‌های دیگری نکنند که عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است، با یک رویکرد منطقی حتما می‌توان به توافق رسید که هم ملت ایران بتواند از حقوق خود بهره‌مند و هم نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود.

 

مهمان‌پرست بار دیگر عنوان کرد: ما همواره آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده اعلام کردیم.

 

آژانس با رویکردی منطقی وارد مذاکرات شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است 23 آذرماه در تهران برگزار شود نیز گفت: امیدواریم آژانس با رویکردی جدی و منطقی وارد مذاکرات شود.

 

وی افزود: ما آمادگی کامل برای رسیدن به یک تفاهم که در آن حقوق کامل ما تضمین شده و نگرانی‌های آژانس در بخش‌هایی که ادعا می‌کنند را برطرف کند، داریم.

 

مهمان‌پرست شرط موفقیت این مذاکرات را رویکرد منطقی آژانس و برخورداری از دیدگاه حقوقی و فنی دانست و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که اراده سیاسی برخی کشورهای غربی متهم به داشتن سلاح هسته‌ای و ذخایر استراتژیک فراوان و تهدید‌کننده امنیت دنیا مانع دستیابی کشورها به حقوق خود در چارچوب ان پی تی شود.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکرد منطقی مذاکره با ایران را دنبال کند رسیدن به توافق امکان‌پذیر است؛ البته شرط آن این است که حقوق مصرح کشورهای مستقل به معاهده ان پی تی به آنها داده شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر نگرانی‌هایی وجود دارد به لحاظ فنی و حقوقی قابل بررسی و حل است. مشکل زمانی است که نقطه‌نظرات کسانی که مذاکره می‌کنند از دیدگاه حقوقی و فنی مطرح نمی‌شود و نقطه‌نظرات سیاسی جایگزین مباحث فنی می‌شود.

 

 

 واکنش به ادعای پاکسازی پارچین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پاکسازی در سایت پارچین عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود ایران در حال پاکسازی پارچین است حرفهایی غیرکارشناسی است. کسانی که از علم کافی در دانش هسته‌ای برخوردارند می‌دانند که فعالیت‌های هسته‌ای به هیچ وجه قابل پاکسازی نیست.

 

وی ادامه داد: اینگونه حرف‌ها در فضای جنگ تبلیغاتی مطرح می‌شود و شایسته نیست آمانو اظهاراتی را مطرح کند که از دید کارشناسان هسته‌ای خیلی قابل تائید و توجه نیست.

 

 وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات جنبش عدم تعهد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد: کمیته هماهنگی جنبش که در نیویورک مستقر است به ریاست سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تشکیل جلسه داد و موضع قاطع خود را در قبال جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

 

حمایت از فلسطین از اولویت های سیاست خارجی ایران است 

رامین مهما‌ن‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم غزه و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران موشک‌های فجر 5 را در اختیار حماس قرار داده است، گفت: کمک به مردم غزه وظیفه همه کشورها به خصوص کشورهای اسلامی است و وقتی جنایات رژیم صهیونیستی با همه تجهیزات علیه این مردم بی‌دفاع صورت می‌گیرد، لازم است همه کشورها برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین اقدامات لازم را انجام دهند.

 

وی حمایت از ملت فلسطین را جزو اولویت‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در این ایام نیز برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه اعلام آمادگی کرده‌ایم.

 

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران درباره گفت‌وگو با معارضان مسلح سوری طرحی در نظر گرفته شده؟ با بیان اینکه دو رویکرد نسبت به مسئله سوریه وجود دارد، اظهار داشت: در رویکرد اول کشورهای مختلفی معتقدند که راه‌حل مسئله سوریه، سیاسی و مسالمت‌آمیز است. باید خشونت‌ها متوقف و زمینه ارسال سلاح به داخل سوریه از بین برود و با مداخلات خارجی مقابله و زمینه نشست‌ها و گفت‌وگوهای ملی فراهم شود تا در رویکردی همه‌جانبه، تصمیمات لازم برای برداشتن گام‌های اساسی و اصلاحات لازم و تحقق آراء مردم سوریه با انتخابات فراهم شود.

 

مهمان‌پرست با بیان اینکه نشست تهران نیز در همین زمینه دنبال شد و جزو طرح‌هایی است که ایران برای کمک به حل مسئله سوریه پیشنهاد داده، عنوان کرد: رویکرد دوم، تداوم خشونت‌ها، درگیری‌ها و ارسال سلاح و زمینه‌سازی برای انجام مداخلات خارجی است که متاسفانه کشورهای غربی از این رویکرد حمایت می‌کنند.

 

ساکتین در برابر کشتار مردم غزه مدعی حمایت از مردم سوریه شده اند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که کشورهایی که در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه سکوت کرده‌اند، ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند و به دنبال جنگ‌افروزی و مداخله نظامی هستند،‌ تصریح کرد: مردم سوریه باید تصمیم خود را در قبال این رویکردها بگیرند. همه مردم در بخش‌های مختلف جهان شاهدند که چه کسانی به دنبال ایجاد خشونت و درگیری در منطقه هستند و چه کشورهایی تلاش برای رفع این فتنه‌ها و ایجاد ثبات و امنیت و تحقق اراده مردم را دنبال می‌کنند.

 

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های منطقه‌ای در خصوص سوریه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی که برای ایجاد آرامش و ثبات در سوریه صورت می‌گیرد، استقبال می‌کند، گفت:‌ ما شرکت و حضور فعالی در اجلاس چهارجانبه پیشنهادی محمد مرسی رئیس جمهور مصر با حضور کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان را دنبال کردیم، البته این اجلاس در سطح وزرا به صورت سه جانبه برگزار شد و سه جانبه ادامه یافت. با این حال این مانع از آن نیست که طرح‌های اصولی و پیشنهاداتی که می‌تواند به بهترین شکل مسئله سوریه را به سمت حل نهایی خود ببرد، ارائه نکنیم.

 

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که ما پیشنهادات مکتوب خود را ارائه کردیم، اظهار داشت: طبق توافقی که به عمل آمده روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس D8 در اسلام‌‌آباد، جلسه وزرای خارجه ایران، مصر و ترکیه درباره سوریه برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا کشورهای دیگری که اعتقاد به راه‌حل مسالمت‌آمیز دارند و به دنبال تحقق واقعی خواست مردم سوریه هستند، به این جمع اضافه شوند. باید دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود و با عزم و اراده جمعی فضای مناسبی را ایجاد کنیم تا درگیری‌ها متوقف شود و مردم از طریق آرای خود اراده‌شان را نشان دهند و نباید اجازه دهیم کشورهای دیگری به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران، اظهار داشت: در جمع بندی نهایی این اجلاس توافق شد کمیته‌ای برای پیگیری نشست‌های بعدی تشکیل و این کمیته متشکل از نمایندگان همه گروه‌های سیاسی، مذهبی، قومی و فعالان داخل سوریه است. مطالبی که به صورت جدی در اجلاس تهران از سوی نمایندگان گروه‌ها مطرح شد چون با حضور نمایندگان دولت سوریه بود، به دولت سوریه منتقل می‌شود و زمینه برای پیگیری پیشنهادات فراهم خواهد شد.

 

وی ادامه داد: یکی از دستور کارهای اصلی کمیته پیگیری دنبال کردن نشست بعدی، تعیین محل و زمان آن و فراگیرتر کردن گفت‌‌وگوها از طریق گرو‌ه‌های دیگری خواهد بود که باید به این جمع اضافه شوند.

 

مهمان‌پرست گفت: امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع وقت به نتیجه برسد و مردم سوریه از آرامش، ثبات و امنیت برخوردار شوند.

 

 خبرنگار بلومبرگ به اظهارات خالد مشعل مبنی بر اختلاف نظر ایران و حماس درباره سوریه اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این باره گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حقوق مردم کشورهای منطقه و همه کشورهای مستضعف و تحت فشار است. معتقدیم مناسب‌ترین راه برای تحقق خواست مردم سوریه، ایجاد زمینه مناسب برای حضور و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت خودشان است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تنها زمانی رای اکثریت مردم قابل مشاهده خواهد بود که فضای آرام، با ثبات و بدون درگیری ایجاد شود. سیاست ما تا الان این بوده که از حقوق مردم سوریه دفاع کنیم و کسانی مخالف این آرامش و حضور مردم در پای صندوق‌های رای هستند که می‌خواهند به جای مردم سوریه درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سیاست اصولی ما در این زمینه روشن است، گفت: سیاست حمایت ما از مردم فلسطین از ابتدای انقلاب اسلامی تا الان به بهترین شکل دنبال شده است. حقوق مردم فلسطین باید به شکل کامل تأمین شود تا ریشه بحران در منطقه برطرف شود.

 

همواره در کنار مردم فلسطین و مبارزان بوده ایم

وی با بیان اینکه روابط بسیار خوبی بین ایران، جنبش حماس و  جهاد اسلامی برقرار است، اظهار داشت: مطالبی که در این زمینه مطرح می‌شود شاید در جهت ایجاد ذهنیت برای فتنه انگیزی بین جریان مقاومت و کشورهای واقعی حامی این جبهه است.

 

مهمان‌پرست اضافه کرد: ما همواره در کنار مردم فلسطین بودیم، هستیم و از همه مبارزان فلسطینی به ویژه حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کنیم.

 

 خبرنگار بلومبرگ همچنین به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه ایران موشک‌های فجر 5 را در اختیار حماس قرار داده اشاره کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: اینکه موشک‌های فجر 5 و سایر موشک‌ها تولید چه کشوری است را باید از مقامات و متخصصان نظامی بپرسید. ولی آنچه مهم است این است که مردم فلسطین باید برای دفاع از خود مجهز باشند و این وظیفه همه کشورهاست که از حقوق مردم فلسطین دفاع کنند.

 

وی افزود: اینکه این موشک‌ها از چه مسیری به دست حماس می‌رسد را باید از مقامات سازمان امنیت اسرائیل بپرسید.

 

 سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعاهای عربستان مبنی بر ورود ایران به حریم مرزهای آبی این کشور و ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه ایران در این زمینه گفت: بحثی که در رابطه با محدوده مرزی آبی بین ایران و عربستان وجود دارد، تابع مقررات بین‌المللی و توافقات رسمی و اسناد منعقده بین 2 کشور است. در محدوده ممنوعه مرزی بین دو کشور نباید فعالیت خاصی صورت گیرد.

 

وی توضیح داد: ظاهراً اقداماتی از طرف عربستان برای فعالیت‌های اکتشافی نفت در منطقه ممنوعه مرزی بین 2 کشور انجام شده بود که تذکر لازم داده شد و نقطه نظرات کشورمان و پایبندی همه کشورها به مقررات بین‌المللی و همچنین توافقات 2 کشور به سفیر عربستان هم منتقل شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ما خواهان بهترین روابط و همکاری در بهترین شکل با همسایگان هستیم. طبیعی است اختلافاتی که در بین کشورهای منطقه درباره محدوده‌های مرزی پیش می‌آید، از طریق توافقنامه‌های بین 2 کشور و پایبندی همه کشورها به حقوق دریاها قابل حل است و فکر می‌کنیم در فضای همکاری با روحیه مشارکت و تفاهم، همه کشورهای همسایه می‌توانند به بهترین شکل از حقوق خودشان برخوردار شوند.

 

وی افزود: تعجب این است که تخلف از طرف شرکت‌های سعودی صورت گرفته بود و اگر هم اقدامی توسط مقامات سعودی برای پیگیری این مسئله صورت گرفته باشد، جای تعجب دارد. ما این مطالب را به مقامات سعودی منعکس کردیم.

 

 مهمان‌پرست درباره اظهارات شیمون پرز مبنی بر اینکه ایران حماس را به حمله به اسرائیل تشویق می‌کند، خاطرنشان کرد: هیچ کس خواستار جنگ، درگیری و از بین رفتن مردم بیگناه نیست. ریشه این فتنه‌ها، جنگ افروزی و جنایت پیشه‌گی رژیم صهیونیستی است. آنها در هر فتنه‌ای در منطقه نقش جنایتکارانه خود را دنبال کردند و الان که با دفاع جانانه مردم غزه روبرو و غافلگیر شدند به دنبال آتش‌بس هستند.

 

وی ادامه داد: اینکه بخواهند در یک جنگ تبلیغاتی آتش‌بس را به عنوان درخواست طرف فلسطینی عنوان کنند، مقامات حماس با آن مقابله کرده و اعلام کردند ما برای دفاع از خود در آمادگی کامل هستیم و این رژیم صهیونیستی است که مستاصل شده است.

 

رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی باید محاکمه شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما هیچ کدام طرفدار درگیری، جنگ و خشونت و به خطر افتادن جان افراد بیگناه نیستیم، ولی این رژیم جنایتکار باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود و کشورهای مختلف نباید اجازه دهند چنین جنایاتی مجدداً تکرار شود.

 

آخرین خبرها درباره زائران ایرانی ربوده شده در سوریه

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی  با خبرنگاران درباره آخرین پیگیر‌ی‌ها در خصوص وضعیت 2 مهندس و  48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه، اظهار داشت: تمام تلاش‌ خود را برای آزادی 2 مهندس ایرانی و 48 زائری که توسط ربایندگان در این کشور اسیر شده‌اند، انجام می‌دهیم و از همه راه‌حل‌های ممکن در داخل سوریه و کشورهای مختلفی که می‌توانند بر گروه‌های رباینده تأثیر داشته باشند، استفاده می‌کنیم.

 

وی افزود: کسانی که دست به چنین اقدامات غیرقانونی می‌زنند بدانند که کارشان درست نیست. این افراد باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

 

به گفته مهمان‌پرست برای رسیدن به خواست واقعی مردم سوریه، راه‌های درست و مسالمت‌آمیزی وجود دارد و هر کسی مدعی است که می‌تواند به نمایندگی از اکثریت مردم سوریه نقطه نظرات را پیشنهاد کند باید در صندوق رای، حمایت اکثریت مردم از خود را ثابت کند و با سلاح نمی‌شود نمایندگی اکثریت مردم را به اثبات رساند.

 

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در ماه نوامبر اظهارداشت:اخباری که قبلاً در این زمینه منتشر شد از سوی کشورهای غربی منتشر شده بود. هر زمان درباره ادامه مذاکرات و زمان و مکان آن به توافق قطعی برسیم، توسط هیئت مذاکره کننده ایرانی اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

 

 خبرنگاری با اشاره به اینکه شب گذشته اتحادیه اروپا ائتلاف موسوم به انقلابیون و مخالفان دولت سوریه را به رسمیت شناخت، از مهمان‌پرست پرسید این اقدام اتحادیه اروپا تا چه حد می‌تواند به بازگشت ثبات و آرامش به سوریه کمک کند؟ که وی پاسخ داد: هر اقدامی که در جهت برهم زدن ثبات و امنیت در سوریه و جلوگیری از حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان صورت گیرد، نشان دهنده این است که نیاتی غیرصادقانه برای اهداف مشخصی در سوریه به کار گرفته می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که سابقه کشورهای غربی درباره منطقه ما سابقه قابل قبولی نیست، گفت: این کشورها معمولاً برای دسترسی به اهداف و منافع خود حقوق ملت‌های منطقه را نقض کرده‌اند و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی یا سکوت کرده‌ و یا از آن حمایت کرده‌اند. هم مردم سوریه و هم کشورهای منطقه قضاوت خواهند کرد که به چه دلیلی برخی کشورهای غربی با هر حرکتی که می‌خواهد وضعیت سوریه را به ثبات و آرامش نزدیک کند و زمینه‌سازی تحقق خواست مردم سوریه را فراهم کند، مخالفت می‌کنند.

 

وی افزود: نیات این کشورها برای مردم منطقه کاملاً روشن است.

 

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر باراک اوباما درباره برنامه هسته‌ای ایران و تأکید بر راه‌حل دیپلماتیک در این زمینه، عنوان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم نه چیزی فراتر از حقوق خود را دنبال می‌کنیم و نه اجازه می‌دهیم چیزی از حقوق ملت ما در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای محدود و برای آن ممانعت ایجاد شود.

 

وی با بیان اینکه خواست ملت ما کاملاً روشن است، تصریح کرد: ما برای پیشرفت کشورمان به فناوری‌های روز دنیا نیاز داریم و این فناوری‌ها را در جهت صلح‌آمیز به کار می‌گیریم. یکی از این فناوری‌ها دانش هسته‌ای است و براساس معاهده NPT جزو حقوق کامل ما شناخته می‌شود. بنابراین هر کشور، فرد و رئیس جمهوری که تمایل خود را برای گفت‌وگو یا مذاکراتی در مجموعه 1+5 با ایران اعلام کند تا این مسئله زودتر به تفاهم برسد، باید در عمل ثابت کند که به حقوق ملت‌ها احترام می‌گذارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این بحثی که گاهی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قبول داریم انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا الان به وجود نیامده، اما نگرانیم نکند در آینده چنین انحرافی به وجود بیاید، در هیچ منطقی قابل قبول نیست. این حرف را می‌‌توان راجع به فعالیت همه کشورها مطرح کرد.

 

ایران پیشتاز مقابله با سلاح های کشتار جمعی است

مهمان‌پرست اضافه کرد: وقتی ما پیشتاز حرکت بین‌المللی برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بوده و هستیم و بالاترین مرجع دینی، یعنی رهبر معظم انقلاب حرکت به سمت فعالیت‌های هسته‌ای نظامی را حرام شرعی اعلام می‌کنند، مشخص است که ملت ما پایبند به همه تعهدات است و می‌خواهد از حقوق خود در جهت اهداف صلح‌آمیز استفاده کند.

 

وی گفت: طرف مقابل در هر بخش و هر فردی که چنین ادعایی دارند که می‌خواهد این مسئله حل شود باید در عمل حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد.

 

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه و در تشریح طرح شش ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه با بیان اینکه طرح ایران کاملاً روشن است، توضیح داد: گام اول توقف خشونت‌ها و جلوگیری از مداخله نظامی سایر کشورها در مسئله سوریه است. گام دوم جلوگیری از ارسال سلاح و انجام گفت‌وگوهای ملی است و در گام‌های بعدی تشکیل کمیته‌ای که بین نمایندگان آحاد مردم و دولت برای توافق نسبت به اصلاحات لازم و قدم‌های بعدی در رابطه با انتخابات، اصلاح قانون اساسی، انتخابات پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است.

 

وی گفت: ما در عمل نسبت به اجرای این گام‌ها اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد آتش‌بس مطرح شد و همچنان در رایزنی با همه کشورها و نمایندگان مردم سوریه بر این گام‌ها تأکید می‌کنیم. علاوه بر آن انجام این نشست در تهران را در راستای پیشنهاد ایران برای مسئله سوریه تلقی می‌کنیم.

 

مهمان‌پرست ادامه داد: یکی از اهداف ما این بود که در فضای مناسب نمایندگان مختلف گروه‌های سیاسی و اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم بتوانند جمع شوند و صحبت‌های خود را در فضای سوری - سوری مطرح کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه نقش ایران در نشست تهران را تسهیل‌کننده خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران فضای مناسب برای نشست را آماده کرد. گام مهمی برای انجام گفت‌وگوها برداشته شد و برای اولین بار مخالفان و موافقان با حضور نمایندگان دولت توانستند در فضای مناسب حرف‌های خود را مطرح و مشارکت جدی داشته باشند و نقطه‌نظرات خود را تا جای ممکن به یکدیگر نزدیک کنند.

 

وی با یادآوری این نکته که این کار باید ادامه یابد، اظهار داشت: برای اینکه این گفت‌وگوها ادامه یابد تا به تفاهم کامل‌تری برسند، کمیته‌ پیگیری تشکیل شد که این کمیته شامل نمایندگان همه گروه‌های سیاسی، مذاهب و اقوام داخل سوریه است و آنها تصمیم می‌گیرند زمان و مکان بعدی گفت‌وگوها به چه صورت باشد. آنها همچنین تماس با سایر گروه‌ها از جمله گروه‌های مسلح برای اینکه این مجموعه فراگیر باشد را در دستور کار دارند.

 

مهمان‌پرست عنوان کرد: ما همه تلاش خود را برای کمک به مردم سوریه و گروه‌های مختلف انجام می‌دهیم تا این گفت‌وگوها جایگزین درگیری و خشونت شود و در مکان و فضای مناسب که امکان طرح مسائل را داشته باشند دیدگاه‌های خود را مطرح تا به توافق نهایی برسند و در نهایت مردم سوریه و گروه‌های سوری با حضور دولت سوریه تصمیم اساسی را برای آینده خود اتخاذ کنند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آنچه می‌تواند مانع از ارسال سلاح و مداخله خارجی در سوریه باشد، خواست و اراده اکثریت مردم سوریه دانست و افزود: کسانی که در تهران جمع شدند نمایندگان اکثریت مردم سوریه بودند و گروه‌های مختلفی را شامل می‌شدند  و همه متفق القول بر توقف خشونت‌ها و توقف ارسال سلاح به داخل سوریه و جلوگیری از مداخله خارجی تأکید داشتند. اگر این گفت‌وگوها ادامه یابد و عزم و اراده اکثریت مردم مبنی بر گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز باشد و خواستار توقف خشونت‌ها و جلوگیری از ارسال سلاح باشند، این خواست توسط خود مردم سوریه به تحقق نزدیک می‌شود.

 

وی افزود: برخی کشورها به هیچ وجه مایل به ایجاد ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه نیستند. رژیم صهیونیستی و حامیان آن بیشترین منفعت را از بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خواهند برد و به ویژه در کشورهایی که در حلقه اصلی جبهه مقاومت قرار دارند، به هیچ وجه خواستار ثبات و استقرار امنیت نیستند.

 

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که فتنه‌ای از سوی کشورهای غربی در حال طراحی است، تصریح کرد: مردم سوریه و کشورهای منطقه و مسئولان کشورهای منطقه با هوشیاری مراقب این فتنه‌ها باشند و مراقبت کنند که در فتنه آمریکایی - صهیونیستی گرفتار نشوند./924/د102/ج

ارسال نظرات