۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۴۷۵۰۵
سبک زندگی دینی؛

دست‌مایه‌های غنی دینی برای ایجاد سبک زندگی اسلامی بی‌استفاده مانده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کازرون گفت: اسلام به نحوه پوشش انسان، راه رفتن، غذاخوردن، چگونه سخن گفتن، ارتباطات اجتماعی، ارتباط با خویشاوندان، همسایگان و مانند آن رهنمودهایی دارد، اما متأسفانه این منبع بزرگ بدون استفاده مانده است.
حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه كازرون

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روش‌های اجرای سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: تعریف و تبیین ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی نخستین مرحله اجرای سبک زندگی اسلامی است.

وی اظهار داشت: اسلام دین جامعی است و فقط به موضوع نماز و روزه نپرداخته است، بلکه برای تمام شؤون‌ زندگی انسان برنامه‌ریزی کرده است.

امام جمعه کازرون گفت: اسلام به نحوه پوشش انسان، راه رفتن، غذاخوردن، چگونه سخن گفتن، ارتباطات اجتماعی، ارتباط با خویشاوندان، همسایگان و ... رهنمودهایی دارد، اما متأسفانه این منبع بزرگ بدون استفاده مانده است.

وی با بیان این‌که اجرای سبک زندگی اسلامی نیاز به الگوسازی دارد، افزود: کتاب‌های درسی، برنامه‌های صدا و سیما و بیشتر مراکز فرهنگی جامعه از وجود سبک زندگی اسلامی خالی مانده است و مؤلفه‌هایی از فرهنگ غربی در آن دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام خرسند تصریح کرد: هنوز متون درسی ما در دانشگاه اسلامی نشده است، به عنوان مثال رشته‌های علوم انسانی، روانشناسی و جامع‌شناسی بر اساس متون غربی است.

وی بیان داشت: این یک ضعف است که  پس از 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراکز فرهنگی نمی‌توانند آداب و رسومی که از علمای گذشته به ما رسیده است را آن طور که باید به مردم معرفی کنند.

امام جمعه کازرون با بیان این‌که هنوز آداب معاشرت ما اسلامی نشده است، خاطرنشان کرد: در زمینه‌های دیگر همچون همسایه‌داری و نحوه معماری نیز سبک غربی در میان جامعه رواج دارد و کمتر همسایه‌ای می‌بینید که از حال همسایه خود خبر داشته باشد.

وی ادامه داد: در موضوع پوشاک نیز الگوسازی صحیح انجام نشده است، امروز برای فرزندان خود به سختی پیراهنی بدون مارک و با ملاک‌های ملی و اسلامی یافت می‌شود.

حجت‌الاسلام خرسند بیان کرد: امروزه ایجاد فست‌فودها در زیر موضوع سبک غربی قرار می‌گیرد و با معیارهای ایرانی اسلامی سازگار نیست.

وی بیان داشت: همه جامعه در اسلامی‌سازی سبک زندگی دینی وظیفه دارد، به ویژه این در این موضوع مسؤولیت دست‌گاه‌های تصمیم‌ساز و فرهنگی مانند حوزه علمیه سنگین‌تر است.

حجت‌الاسلام خرسند بیان داشت: وظیفه دولت نیز در این موضوع سنگین است، هنوز وقتی در شهرهای ما محلات جدید احداث می‌شود، پیش‌بینی مسجد برای آن صورت نگرفته است، در شهر اسلامی محور، مسجد است و در ابتدا باید مسجد ساخته شود و با توجه به محوریت مسجد توسعه داده شود.

وی ابراز داشت:  به عنوان مثال شهرک پردیسان قم بر اساس سبک اسلامی ساخته نشده است و یک طراحی بدون توجه به مسجدمحوری در آن انجام شده است.

امام جمعه کازرون اظهار داشت: متأسفانه در همه مسائل ما غفلت کردیم و باید همه در این موضوع تلاش کنند و دغدغه رهبر انقلاب را پی‌گیری کنند.

 وی بیان کرد: مجلس در صورت لزوم به تصویب قانون در این موضوع بپردازد و پس از آن دستگاه‌های مختلف خود را ملزم به اجرای این قانون بدانند تا سبک و سیاق زندگی‌ها به سمت اسلامی شدن پیش برود./914/ت301/ن

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
قم که بودند خیلی می دیدمش ادم خوبی بود
1
0