۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۴۹۶۷۳
تکرار سناریوی عراق برای مداخله نظامی در سوریه؛

بررسی سابقه حمایت غرب از سلاح‎های شیمیایی در منطقه/ وقتی آمریکا و انگلیس با قطعنامه‎ای علیه سلاح‎ شیمیایی عراق مخالفت کردند

خبرگزاری رسا ـ حامیان تاریخی ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی در طرحی که پیش از این در سناریوی حمله به عراق تکرار شده بود مدعی وجود سلاح شیمیایی در سوریه شده و از این امر ابراز نگرانی کرده اند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در تمام جنگ‌های خود علیه مردم مظلوم فلسطین از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
سلاح شيميايي سلاح شيميايي سلاح شيميايي سلاح شيميايي در سوريه


سلاح‌های شیمیایی به موادی گفته می‌شود که به منظور نابودی کورکورانه انسان و محیط ساخته می‌شوند و از طریق گازهای سمی، دستگاه تنفسی انسان را هدف قرار می‌دهد. سلاح‌های شیمیایی در بیشتر اوقات، محیط و مواد طبیعی موجود در آن به ویژه گیاهان و آب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل سلاح‌های شیمیایی در کنار سلاح‌های هسته‌ای و میکروبی، سلاح‌های کشتار جمعی را تشکیل می‌دهند.


 تأثیر سلاح‌های شیمیایی از حد و حدود زمانی و مکانی هدف مورد نظر، فرا‌تر می‌رود و به همین سبب می‌تواند موجب کشتار جمعی شود که از نظر قوانین کیفری بین المللی، جنایت محسوب شده و پیگرد قانونی دارد؛ به همین دلیل استفاده از این سلاح‌ها طبق قوانین جنگ، مقید به قواعد سفت و سختی است که هر ارتشی خود را موظف به رعایت آن می‌داند.


پس از برقراری آرامش نسبی در سوریه و تسلط ارتش این کشور بر بیشتر مناطق تحت سیطره شورشیان، چندی است که رسانه های غربی استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی دولت سوریه علیه مخالفان را دستاویزی برای بحرانی کردن اوضاع و پیگیری اهداف شکست خورده خود کرده اند.


غربی ها با مطرح کردن سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی در پی آماده سازی افکار عمومی جهان برای تجهیز تروریست‌های به این سلاح جهت استفاده در یک یا چند منطقه سوریه با هدف متهم کردن حکومت و توجیح دخالت نظامی همچنین فشار به مجامع بین المللی مانند سازمان ملل یا شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌های شدید اللحن علیه دولت سوریه هستند.


این در حالیست که چند روز پیش ویدیویی در شبکه های اجتماعی پخش شد که در آن یک تروریست سوری در آزمایشگاهی مجهز، دو خرگوش را در معرض گاز سمی قرار داده و پس از مرگ ناگهانی این دو حیوان، خطاب به علویون سوریه گفت که شما نیز مانند این دو حیوان با سلاح شیمیایی کشته خواهید شد.


خبرگزاری سی ان ان نیز روز گذشته در خبری اعلام کرد که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی با استفاده از شرکتهای نظامی خصوصی، در حال آموزش شورشیان سوری برای نگهداری انبارهای سلاح های شیمیایی در سوریه هستند.


یک مقام ارشد آمریکایی به سی ان ان گفته است این آموزشها که در اردن و ترکیه در جریان است، شامل نحوه مراقبت و نگهداری از سلاح های شیمیایی است. همچنین این مقام آمریکایی به سی ان ان گفته است هم اکنون برخی از آموزش دهندگان شرکتهای نظامی قراردادی در داخل خاک سوریه، مشغول آموزش شورشیان برای نگهداری از سلاح های شیمیایی است.


جنجال رسانه ای غرب برای فشار بیشتر به سوریه و جبران شکست های آنها در مقابل اراده مردم این کشور شباهت زیادی به هیاهوی آمریکایی ها برای به عراق دارد.


نقشه غرب و بهانه سلاح کشتار جمعی در عراق که مدتی مستمسک نیروهای متجاوز به این کشور و نهایتا غارت منابع طبیعی و نفت عراق شد در همان زمان از سوی رهبر معظم انقلاب افشا و موجبات رسوایی آنها را فراهم آورد.


حضرت آیت الله خامنه ای همزمان با آغاز حمله آمریکا به عراق در تحلیلی جامع ابعاد مختلف این حادثه، در جمع مردم مشهد (فروردین1382) فرموند: « آمریکایى‌ها وانمود مى‌کنند که هدفشان ساقط کردن صدام است. علت هم این است که صدام حسین سلاح کشتار جمعى دارد یا تروریسم را ترویج و تأیید مى‌کند. آنها از ملت عراق مى‌خواهند آمریکایى‌ها را حمایت کنند. آمریکایى‌ها این‌طور در دنیا وانمود مى‌کنند؛ لیکن این فریب است.


 این جنگ یکى از کثیف‌ترین جنگهاست؛ چراکه هدف آن به هیچ‌وجه بویى از اهداف انسانى نبرده است. اگر امریکایى‌ها مى‌گویند براى دمکراسى مى‌جنگیم، دروغ مى‌گویند؛ آنها براى نفت و روى کار آوردن یک رژیم مطیع و تسلیم خود مى‌جنگند. آنها به قصد تصرف عراق و به قبضه گرفتن این کشور قدیمى، ملت کهن، منطقه حساس و منابع سرشار و غنى آن مى‌جنگند و مى‌خواهند راحت و بى‌دردسر آن را ببلعند. امروز اقتصاد امریکا متزلزل است. این موضوع مربوط به امروز نمى‌شود، بلکه چند سالى است که اقتصاد امریکا رو به تزلزل مى‌رود. آنها به منابع حیاتى عراق احتیاج دارند و مى‌خواهند به هر قیمتى، با روش‌هایى که به آنها اشاره شد، این منابع را از چنگ ملت عراق دربیاورند.»


مقام معظم رهبری همچنین در فروردین 1383 فرمودند: «امروز آنچه در عراق دارد اتفاق مى افتد، یک جنایت سهمگین و وحشیانه و یک کارِ حقیقتاً حیرت انگیز است. قدرت بیگانه یى به خاطر اغراض سیاسى و اقتصادى خود و به خاطر پُر کردن شکم سردمداران کمپانى هاى نفتى و صهیونیستى و غیره از ثروت عراق، برنامه ریزى کرده و اسمى هم روى آن گذاشته است: مبارزه ى با تروریسم! آمدند وارد عراق شدند و کشورى با آن فرهنگ عریق و عمیق و داراى سابقه، و یک ملت تاریخى و غیور و داراى هویت را مقهور کردند و در پنجه ى خود گرفتند و انواع اهانتها را به او مى کنند؛ توقع دارند این ملت علیه آنها برنگردد و وضعى که امروز مشاهده مى کنید، پیش نیاید. ما این وضعیت را پیش بینى مى کردیم و چند ماه قبل از این به افکار عمومى گفتیم امریکایى ها دارند قدم به قدم مردم عراق را به برخورد مسلحانه ى خشمگینانه یى نزدیک مى کنند.
چرا دروغ گفتید؟ گفتید دنبال سلاح کشتار جمعى مى گردید. کو سلاح کشتار جمعى؟ چرا پیدا نکردید؟! ما این حرفها را حالا مى زنیم؟ در خود امریکا و اروپا شخصیتهاى برجسته ى سیاسى و غیره فریادشان بلند شد؛ گفتند شما دروغ گفتید؛ به همین بوش و دار و دسته اش گفتند دروغ گفتید. شما با دروغ وارد عراق شدید. قصد شما مبارزه با سلاح کشتار جمعى نبود؛ قصد شما تصرف عراق و نفت این کشور و نزدیک شدن به قلب دنیاى اسلام بود؛ خواستید قلب دنیاى اسلام را تصرف کنید.»


پس از مدتی کوتاه که از اشغال عراق گذشت تامی فرانکس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، طی مصاحبه‌ای با سی‌.‌ان.‌ان در مورد اوضاع عراق و دخالت ایالات متحده در این کشور گفت: من بیش از همه از این مسئله متعجبم که چرا عراق از این سلاح‌ها علیه ما استفاده نکرد و چرا ما به ذخایر این سلاح‌ها دست نیافیتم؟ من از همان زمان تا کنون بارها اعتراف کرده‌ام که در زمینه سلاح‌های کشتارجمعی عراق اشتباه کرده‌ایم.


بر فرض اینکه وجود سلاح های کشتار جمعی را بتوان به عنوان دلیل اصلی حمله کشورهای غربی به عراق پذیرفت، سوال اینجاست که چه دولت هایی صدام حسین را به این نوع سلاح ها مجهز کردند.


با نگاهی به تاریخ هشت سال دفاع مقدس در می یابیم که آمریکا و کشورهای غربی مهمترین پشتیبانان عراق برای ساخت و استفاده از سلاح های شیمیایی بوده اند و رسانه ها نیز به بارها به این امر اذعان کردند.


نشریه کلمبیا ژورنالیسم ریویو در شماره آوریل 1993 خود نوشت: در نوامبر 1983 (آبان 1362) شعبه‌ای از بانک ایتالیایی اینترنشنال دل لاوروی روم BNL به مدیریت کریستوفر دروگل در آتلانتای جنوبی ایالت جورجیای آمریکا شروع به پرداخت 5 میلیارد دلار وام به دولت عراق کرد که با تصویب رسمی 2500 فقره اعتبارنامه‌ جداگانه با وام تضمین شده برای ده‌ها شرکت آمریکایی و اروپایی توسط مقامات آمریکا صرف خرید کامپیوترهای بسیار پیشرفته، تجهیزات علمی و فنی و مواد شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای قابل کاربرد در برنامه‌های تسلیحاتی شد.


در اکتبر همان سال (مهر 1362) دولت ریگان با نقض قانون کنترل صادرات اسلحه، مخفیانه به دولت اردن، سعودی، کویت و مصر اجازه داد که انواع سلاح‌های آمریکایی را به عراق بدهند.


گزارش سنای امریکا در سال 1994 فاش کرد که: «وزارت بازرگانی امریکا به شرکت‏های امریکایی اجازه صدور مقادیری از مواد عامل بیولوژیکی و شیمیایی، مانند باکتری سیاه زخم و کلستریدیوم بوتولیسم را داده بود. یک مجتمع امریکایی کشت آزمایشگاهی میکروب، محموله‏ای معادل بار هفتاد فروند کشتی از مواد عامل پاتوژنیک و باکتری سیاه زخم را برای عراق فراهم کرد.» 


این گزارش همچنین، یادآور شد که صادرات امریکا به عراق مواد تشکیل دهنده سلاح‏های شیمیایی، طرح ساخت تأسیسات لازم برای تولید سلاح‏های شیمیایی و بیولوژیکی و تجهیزات لازم برای پر کردن کلاهک‏های شیمیایی را شامل می‏شد. همچنین، شرکت‏های امریکایی نیز رایانه‏های پیشرفته، لیزر و تجهیزات بررسی و آزمایش مواد عامل را فراهم می‏کردند. از مشهورترین این شرکت‏ها می‏توان از هولت پکارد ، یونیسیس ، دیتا جنرال  و هانی ول   نام برد.


دولتهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و انگلستان نیز تمام تجهیزات و ماشین آلات کارخانه‏های تولید گاز سمی را به عراق فروختند. بسیاری از این معاملات با استفاده از اعتبارات شرکت تأمین کالا وابسته به وزارت کشاورزی امریکا صورت می‏گرفت.


مقصد قسمت عمده این تجهیزات، مجتمع صنعتی «سعد 16» در نزدیکی موصل در شمال عراق بود. سازمان‏های اطلاعاتی غرب از مدت‏ها پیش می‏دانستند که عراق در مجتمع مزبور، در حال توسعه موشک‏های بالستیک است. 


در مارس 1986 (اسفند 1364) آمریکا و انگلیس با تصویب قطعنامه‌هایی که عراق را به دلیل کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران محکوم می‌کرد، در شورای امنیت مخالفت کردند. در 21 همان ماه (اول فروردین 1365) هم آمریکا یگانه کشوری بود که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت استفاده عراق از سلاح شیمیایی را امضا نکرد.


وزارت دارایی آمریکا مجوز صادرات 70 محموله بیولوژیک به عراق را بین می‌ 1985 تا 1989 (اردیبهشت 1364 تا 1367) صادر کرد که دست‌کم 21 مورد آن به ویروس مرگبار آنتراکس اختصاص داشت. همین وزارتخانه در می 1986 (اردیبهشت 1365) با ارسال محموله‌ای از گاز باتولین به عراق موافقت کرد.


با وجود اطلاع آمریکایی‌ها از کاربرد گسترده حکومت عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه کردهای مخالف حکومت (در اواخر 1987 ـ پاییز 1366) و کشته شدن هزاران نفر از مردم کرد عراق به ویژه در حلبچه با این سلاح‌ها در جریان عملیات انفال، وزارت مالیه آمریکا در آوریل 1988 (فروردین 1367) مجوز صادرات محموله گاز خردل به عراق را صادر کرد.


در انتهای جنگ هشت ساله نیز پیش از آن‌که ایران قطعنامه آتش‌بس را بپذیرد، از آوریل تا اوت 1988 (فروردین تا مرداد 1367) عراقی‌ها چهار عملیات بزرگ علیه نیروهای ایران انجام دادند که در آن به طور بسیار گسترده و سنگینی از انواع سلاح‌های مرگبار شیمیایی استفاده کردند و آمریکا نقش بسیار مهمی در حمایت از این‌گونه عملیات عراق ایفا کرد. در این حملات شیمیایی هزاران تن از مردم ایران جان باختند.

 

پس از جنگ هشته ساله فقط رژیم صهیونیستی بود در جنگ های لبنان و غزه علیه شیعیان لبنان و مردم مظلوم فلسطین از بمب های شیمیایی استفاده کرد و مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی نیز قرار گرفت.

 

پشت پرده های پروژه نخ نمای مقابله با تروریسم و سلاح های کشتارجمعی چند سالی است در افکار عمومی روشن شده و بهره گیری از تاکتیک های تکراری نمی تواند ملت های بیدارشده را فریب دهد.

 

نکته قابل توجه ان است که این جنجال رسانه ای ابتدا از سوی رسانه های اسرائیل مطرح و پس از آن نیز توسط رسانه های صهیونیستی سراسر دنیا تبلیغ و تکرار شد.

 

رژیم صهیونیستی پس از صدام دومین کشوری است که در سالهای اخیر از سلاح شیمیایی در جنگ های خود استفاده کرده است.

 

سازمان های برجسته مدافع حقوق بشر، اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کرده اند. یکی از این سازمانها عفو بین الملل است. عفو بین الملل می گوید مدرک محکمی در اختیار دارد که نشان می دهد اسرائیل با استفاده از فسفرسفید در مناطق پرجمعیت و غیرنظامی نشین قانون بین الملل را نقض کرده است.


در گزارش الجزیره انگلیسی که تاد بیر آنرا تهیه کرده یکی از پزشکان در شهر خان یونس نشان داده می شود که معتقد است برخی افراد به علت استفاده اسرائیل از تسلیحات غیرقانونی شیمیایی زخمی شده اند.


در این گزارش آمده است، درحالی که بهبود زمانبر و پر از درد زخمی ها در جنوب غزه شروع شده است اما در بیمارستان اصلی شهر خان یونس سئوال اصلی که بین پزشکان مطرح است نوع تسلیحات بکار گرفته شده علیه مردم است. دکتر یوسف ابو ریش که 10 سال است در حرفه پزشکی مشغول کار است می گوید زخمی هایی را مشاهده می کند که در گذشته هرگز مشابه انها را ندیده بود. سوختگی شدید پوستی در افراد زخمی و صدمه به سیستم تنفسی ازجمله نشانه هایی هستند که وی در بین زخمی ها دیده است.


یوسف ابو ریش به الجزیره انگلیسی گفت: آنچه که باعث به وجود آمدن چنین زخم هایی شد ناشی از تسلیحات غیرقانونی است که نیروهای اسرائیلی بکار بردند، مطمئنم مواد بکار گرفته شده تسلیحات شیمیایی بودند.


خبرنگار این شبکه گفت: تائید مستقل موضوع بکار گرفته شدن تسلیحات شیمیایی در حمله به غزه کار سختی است، اسرائیل به استفاده از تسلیحاتی که در انها فسفرسفید استفاده می شود، متهم شد. این ماده شیمیایی باعث سوخته شدن پوست می شود.

 

روزنامه کویتی أوان نیز نوشت: بر اساس گزارش‌های نظامی اسرائیلی، نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی در حملات زمینی به نوار غزه بیش از 13 سلاح ناشناخته و جدید به کار بردند.


پس از طرح این سناریو از سوی پیاده نظام غرب بسیاری از شخصیت های سیاسی و کارشناسان رسانه ای آن را بهانه ای برای جنگ افروزی غربی های در سوریه و تکرار ماجرای لیبی ارزیابی کردند.


روزنامه القدس العربی (چاپ لندن) روز گذشته در سرمقاله خود به قلم عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: آمریکا و هم پیمانانش قصد دارند از موضوع سلاح شیمیایی سوریه و خطر استفاده نظام از آن یا افتادن آن به دست گروه های تندرو، به عنوان بهانه ای برای توجیه دخالت نظامی بهره برداری کنند.
مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون نیز روز دوشنبه گفت: شایعات و گزارش های مختلف درباره احتمال کاربرد سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه به معنای وجود شواهدی نیست که تایید کننده آنها باشد.


پیشتر فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه المنارِ لبنان گزارش‌های «نمایشی» مبنی بر احتمال استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان مسلح از سوی سوریه را رد کرد.


وی تاکید کرد: کشورهای غربی به بهانه نگرانی‌های دروغین خود درباره سلاح شیمیایی زمینه را برای مداخله نظامی در این کشور آماده می‌کنند.


مقداد گفت: سوریه بار دیگر، برای چندمین بار اعلام می‌کند که اگر هم چنین سلاح‌هایی داشته باشیم از آن استفاده نخواهیم کرد.


ملت سوریه علیرغم فشارهای شدید رسانه ای و آشوب های شورشیان کماکان حامی بشار اسد و دولت مطبوع این کشور هستند و تاکنون با حضور در صحنه های مختلف راهبردهای غرب برای تسلط بر سوریه را ناکام گذاشته اند./902/ز502/ک

ارسال نظرات