۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۹۸
مدیرحوزه علمیه امام خمینی کرمانشاه:

انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت و خودسازی استادان بزرگ حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه گفت: ثمره وجود استادان ممتاز حوزه نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام با برکت بود، این حرکت بیداری اسلامی ثمره تفکر و حرکت اسلامی امام است.
مدرسه فيضيه قم

حجت الاسلام مهدی موحدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه بیان کرد: از بزرگان حوزه بارها نقل شده که طلبه برای رسیدن به کمالات انسانی نیازمند دو بال علم و معنویت است و طبیعی است که هر پرنده برای پرواز و سعود نیاز به دو بال دارد و صعود با یک بال غیرممکن است؛ از این رو هر انسان به خصوص طلاب برای این که بتوانند به مقام کمال برسند به دو بال معنویت و علم نیازمند هستند.

 

وی ادامه داد: اگر علم یا معنویت هر کدام ناقص باشند، توان پرواز نیست، در این مطلب که اخلاق اولویت دارد یا علم نظرات متفاوتی وجود دارد، امام خمینی(ره) نظر بر این داشتند که تهذیب مقدم بر علم است.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: مباحث اخلاقی و تهذیبی دارای اهمیت فوق العاده‌ای است، تجربه نشان داده شیطان از جایی که به درستی بتواند ضربه بزند وارد می‌شود، یک بال را پرورش می‌دهد تا بال دیگر ناقص بماند، کسانی که تنها رو به مباحث اخلاقی می‌آورند و کسب علم را رها می کنند ناکام می‌مانند و بالعکس هم همین‌گونه است.

 

وی تأکید کرد: برای حیات در حوزه باید هم جنبه علمی و هم جنبه اخلاقی تقویت شود و اگر این گونه باشد به یقین موفقیت حاصل می شود، شیوه و روش بزرگان حوزه از گذشته تا به امروز هم همین گونه بوده است.

 

حجت الاسلام موحدی تصریح کرد: همان‌گونه که برای بنای یک ساختمان به مصالح خوب و نیز استادکار مجرب نیاز است، چرا که اگر بهترین استاد کار باشد؛ اما مصالح ساختمان مناسب نباشد و یا اگر مصالح مناسب در دسترس باشد ولی استادکار قابلی نباشد نتیجه کار ناقص خواهد بود، برای تشکیل یک مجموعه موفق هم مصالح خوب نیاز است که این مصالح طلاب هستند و هم نیازمند استاد کار خوب که استاد می شود و هر کدام از این دو نباشد نتیجه عقیم خواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اصلاحی و ضروری بحث ورودی حوزه است، باید برای افرادی که مستعد تحصیل در حوزه هستند از استادان جامع استفاده شود.

 

وی گفت: استاد عالم و عامل و نیز طلبه مستعد نتیجه آن قطعی خواهد بود، برای مثال می‌توان مراد همه حوزویان امام خمینی(ره) را نام برد، انسانی کامل که هم در مسائل فرد و هم در روابط اجتماعی به مقام اعلا رسید، طلبه ای مستعد به نام روح الله و وجود استادان بزرگی همچون حضرت آیت الله بروجردی و شاه آبادی نتیجه آن، ایجاد حکومت اسلامی می‌شود.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: ثمره وجود چنین استاد و شاگردی نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام با برکت بود، این حرکت بیداری اسلامی ثمره تفکر و حرکت اسلامی امام است.

 

وی اظهار داشت: متأسفانه آنچه که در ذهن ما از امام(ره) وجود دارد جنبه پر رنگ سیاسی ایشان است؛ اما در واقع ایشان هم از حیث علمی و هم از لحاظ عرفان و معنویت در اوج قرار داشتند./967/ت302/س 

ارسال نظرات