۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۵۰۲۰۴

مهمترین ویژگی طلبه آسمانی از نگاه امام جمعه مشهد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: عنوان «طلبه آسمانی» بر طلبه ای صادق است که دارای صبغه الهی و خاصیت خدایی بودن و خدایی شدن باشد و در عمل نشان دهد که هدفی جز خدا ندارد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد صبح امروز در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی «طلبه آسمانی» در محل تالار تربیت اظهار داشت: شناخت طلبه آسمانی از ضروری ترین و حساس ترین موضوعات و مسائلی است که باید به صورت جدی در جامعه روحانیت مطرح شود.

 

وی با انتقاد از این که برخی مسائل در حوزه شعار و احساسات در حد تعارف مطرح شده و واقعیت جدی خود را از دست می دهد، افزود: ما در عرف اجتماعی با برخی مسائل شعار گونه مواجه هستیم که به خاطر موجودیت و واقعیت شعارگونگی، جدیت و هویت خود را از دست داده و تنها در حد تعارف مورد توجه قرار می گیرد.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم در عرصه روحانیت وارد آسیب شناسی شویم، باید ببینیم آیا عناوین به صورت تیتر استفاده می شود یا یک عنوان تعارفی است.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از مطالبی که باید به عنوان یک واقعیت جدی مورد بحث قرار دهیم، عنوان آسمانی بودن برای طلبه است و این که طلبه آسمانی چه ویژگی هایی دارد.

 

وی گفت: ما معمولا حقایقی را به آسمان نسبت می دهیم که صبغه الهی داشته باشد بنابراین عنوان «طلبه آسمانی» بر طلبه ای صادق است که دارای صبغه الهی و خاصیت خدایی بودن و خدایی شدن است.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: یکی از راه های شناخت این گونه طلبه ها، این است که اگر برای خدا باشند، خدا نیز با آن هاست؛ «من کان لله» در عرصه طلبگی این است که طلبه بداند غذا، لباس و مسکن او تأمین خواهد شد پس چرا توانش را برای این ها به کار گیرد. اگر از ابتدا هدفش خدمت به دین باشد، به فکر مدرک و جایگاه نباشد و این را در عمل نشان دهد، «کان الله له» برای او تکمیل می شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: اگر «کان لله» در طلبه ای محقق نشد، خطر شرک برای او به وجود می آید، اگر طلبه ای آسمانی نشد، ممکن است مشرک شود.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر طلبه ای صبغه الهی پیدا کرد هیچ انسانی به خوشبختی و سعادتمندی او نمی رسد و تحقق این مهم با اراده و عزم راسخ ممکن است.

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام مهدی نخاولی، استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما برای مسلمان شدن و شیعه شدن و گاهی طلبه شدن زحمت زیادی نکشیده ایم ولی باید قدر و قیمت آن را بدانیم.

 

وی با بیان این که طلبگی کاری آسمانی است نه زمینی، افزود: در جامعه اسلامی مشاغلی که گرهی از جامعه باز می کند وجوب کفایی دارد و هر شغلی با توجه به نیت، می تواند در ارتقاء انسان مؤثر باشد و عبادت محسوب شود اما تنها کاری که وجوب عینی دارد و انجام آن بر تمام افراد جامعه واجب است، آشنایی با عقاید و اصول دین است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طلبگی شغلی است که فی نفسه رسالتش آسمانی و خدمت به عالم بشریت است، اگر بشریت بخواهد اصلاح شود، قانون اصلاحش، قرآن است و این در جایی محقق می شود که طلاب کسب علم می کنند.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «إن تنصروا الله ینصرکم...»، ابراز داشت: خداوند در دو جا امداد غیبی می فرستد؛ نخست زمانی که هیچ یاوری برای دین نباشد و اسلام تثبیت نشده باشد و دیگر زمانی که مسلمانان پا در رکاب آماده و مجهز باشند.

 

حجت الاسلام مهدی نخاولی با بیان این که کار طلبگی خدمت به بشریت و تلاش برای ظهور امام زمان است، گفت: دستورالعمل عبودیت، غیر از قرآن و روایات نیست بنابراین خدمت به حوزه های علمیه، خدمت در جهت تحقق اسماء و صفات خدا و نهایتا خدمت به هدف خلقت است./930/پ202/ب

ارسال نظرات