۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۵۶۴۹۴
حجت الاسلام رفیعی:

ماندن در مسؤولیتی که شایسته آن نیستیم خیانت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اظهار داشت: کسی که به اهداف امام و خون شهدا بی اعتنایی کند خائن است. قانون اساسی استوانه انقلاب و دستاورد با ارزش صدها شهید و جانباز است. مسئولان نباید به ارزش‌های مردم خیانت کنند. اگر کسی در جایگاهی باشد که بداند کسی بهتر از او هم هست و آن جایگاه را رها نکند، این خیانت است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که در آیه 27 سوره انفال آمده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید به خدا، رسول و امانات خیانت نکنید» در این آیه سه خیانت یعنی خیانت به خدا، رسول و امانت مذمت شده است.


وی با بیان این که خیانت، گناه بسیار زشتی است و در قرآن و روایات مذمت شده است، اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمود: چهار چیز است که اگر وارد خانه‌ای بشود بنیاد معنوی آن خانه از هم می پاشد؛ خیانت، دزدی، شراب‌خواری و گناهان جنسی.


استاد حوزه علمیه افزود: یکی از خیانت‌های به خدا خیانت در باورهای عبادتی ماست. مثلا اگر کسی در نماز ریا کند، این خیانت است. زیرا نماز برای خداست ولی فرد آنرا برای انگیزه غیرخدایی انجام می‌دهد برای همین خدا این کار را قبول نمی‌کند. در عبادات مانند نماز و روزه و حج اخلاص شرط است.


وی اظهار داشت: یکی از مصادیق خیانت به خدا این است که انسان در گفتارش به خدا دروغ بگوید. مثلا نذر کند که اگر فرزندش خوب شد انفاق کند ولی این کار را نکند یا از اول قصد این کار را نداشته باشد. در سوره حجرات داریم که از خدا و پیامبر(ص) جلو نیفتید. پیامبر(ص) فرمود: جانشین من علی(ع) است. اگر کسی این امر رسول را نپذیرفت، این یک نوع خیانت است.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی بیان داشت: خیانت در امانت مفهوم عام دارد گاهی امانت، فرد است. اگر شما عالم دینی و شهدا را فراموش کنید و پا روی حق آنها بگذارید، این خیانت است. گاهی امانت یک شیء است. مثلا فردی پیش شما چیزی را می گذارد. امام سجاد(ع) فرمود: اگر قاتل پدرم شمشیرش ( شمشیری که با آن پدرم را کشت) را نزد من به امانت بگذارد، به آن خیانت نمی کنم.


وی افزود: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرماید: اگر می‌خواهید به کسی نمره بدهید به طولانی بودن نمازش نگاه نکنید بلکه به ادای امانت و راستگویی او نگاه کنید. یکی از بدترین خیانت ها، خیانت به بیت المال است. حضرت علی(ع) فرمود: بدترین خیانت، خیانت به امت است. اگر به وقت یا مال مردم خیانت بشود، این بدترین خیانت هاست.


حجت‌الاسلام رفیعی بیان داشت: افشای سِر دیگران خیانت است. خیلی موارد گفتگویی در مجالس اتفاق می افتد که آنرا در سایت‌ها و اینترنت می‌گذارند که این خیانت است. گاهی حرف‌ها در برخی مجالس امانت هستند و نباید از مجلس بیرون بروند. مثلا اطلاعاتی که درباره فردی به تحقیق‌کننده می‌دهید امانت است و نباید در جایی منتشر شود.


وی با اشاره به خیانت اقتصادی به عنوان یکی از انواع خیانت گفت: رسول اکرم(ص) از جایی رد می‌شدند که دیدند فردی گندم می فروشد ولی زیر گندم با روی آن فرق دارد. حضرت فرمود: تو خیانت و نیرنگ کرده ای و این کار حرام است.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: خیانت دیگر خیانت خانوادگی است. زن و شوهر باید برای همدیگر باشند. دین می فرماید زن و مرد لباس همدیگر هستند و باید همدیگر را بپوشانند. اگر ما مواظب لباسمان نباشیم و کثیف بشود دیگر نمی تواند از ما حفاظت کند. مرد پادشاه وجود و زن ملکه است، این دو باید با هم و در کنار هم زندگی را اداره کنند. اگر زن یا مردی به همسرش خیانت کرد، بداند که روزی او هم مورد خیانت قرار می گیرد. البته دفع فساد به فساد نیست.


وی اظهار داشت: کسی که به اهداف امام و خون شهدا بی اعتنایی کند خائن است. قانون اساسی استوانه انقلاب و دستاورد با ارزش صدها شهید و جانباز است. مسئولان نباید به ارزش های مردم خیانت کنند. اگر کسی در جایگاهی باشد که بداند کسی بهتر از او هم هست و آن جایگاه را رها نکند، این خیانت است.


حجت الاسلام رفیعی گفت: اول انقلاب وقتی از کاندیداها سوال می‌کردند که شما به چه کسی رای می‌دهید آنها به رقبای شان رای می دادند. در انتخاب ریاست جمهوری اگر می بینید که فردی از شما بالاتر است کنار بروید تا او رئیس جمهور شود. لجباری در کارهای سیاسی بد است. اگر مجموعه نظام صلاح می‌بینند که فلانی به درد فلان کار نمی خورد فرد باید قبول کند و این امانت داری است. اگر من ببینم که فردی از من بهتر است ولی باز می خواهم در همان جایگاه بمانم، این کار من خیانت است ./916/پ202/ع

ارسال نظرات