۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۵۶۷۹۸
نماینده طلاب ارسباران:

قیام 29 بهمن نویدبخش پیروزی انقلاب بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده طلاب و فضلای منطقه ارسباران گفت: مردم تبریز به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، چنان ضربه ای بر رژیم پهلوی وارد کردند که دنباله آن ختم به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
قيام 29 بهمن تبريز

حجت الاسلان جلیل جلیلی، نماینده طلاب و فضلای منطقه ارسباران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با گرامیداشت 29 بهمن سالروز قیام مردم تبریز در 1356 اظهار داشت: همه ساله جمعی از مردم استان به نمایندگی از عاشقان ولایت در منطقه آذربایجان به مناسبت سالروز این قیام خونین به دیدار رهبر انقلاب می روند که این مسأله خود نوعی تجدیدمیثاق سالانه مردم آذربایجان با ولایت محسوب می شود.

 

امام جمعه مهربان با اشاره به دیدار مردم آذربایجان شرقی رهبر انقلاب افزود: ظرفیت محدود حسینیه امام خمینی(ره) باعث می‌شود تا عده محدودی موفق به دیدار با مقام معظم رهبری شوند، این در حالی است که تعداد متقاضیان برای حضور در این دیدار چند صد برابر تعداد نفرات اعزامی است و این مسأله حکایت از محبوبیت حضرت آیت الله امام خامنه ای دارد.

 

حجت الاسلام جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت واقعه 29 بهمن در تاریخ انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: مردم تبریز به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، به طور ناگهانی و غیرمنتظره ضربه ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد کردند که دنباله آن ختم به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال 57 شد.

 

وی افزود: کنسول آمریکا در تبریز پس از قیام تبریز نتیجه گیری کرد که این قیام دروازه ها را برای نبردهای مذهبی و اجتماعی که به سادگی آرام نخواهد شد، باز کرد. در این قیام برای نخستین بار پس از قیام 15 خرداد 42 ارتش به صورت مستقیم به سرکوب مردم پرداخت ولی اولین جلوه های پیوستن ارتش به ملت نیز در آن مشاهده شد.

 

امام جمعه مهربان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به عنوان رهبری مبارز و پیشوایی آشتی ناپذیر که از تبعیدگاه خود بر جریان نهضت نظارت و رهبری داشت، پس از قیام شورانگیز 29 بهمن مردم تبریز، پیامی سراسر نوید و تحسین برای مردم آذربایجان صادر کرد که مضمون این پیام جرقه های امید برای پیروزی انقلاب اسلامی را در دل مردم سراسر کشور روشن کرد.

 

حجت الاسلام جلیلی گفت: امام خمینی(ره) در این پیام نه به مردم آذربایجان، بلکه به مردم ایران نوید پیروزی نهایی دادند، چنانکه در بخشی از این پیام مهم آمده است؛ من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهایی. شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودسری سلاطین جور بپا خاستید و فداکاری کردید.

 

وی با بیان این‌که قیام 29 بهمن تبریز آغازی برای دیگر قیام های مردمی علیه رزیم سفاک پهلوی در دیگر نقاط کشور بود، گفت: قیام 29 بهمن مردم تبریز با ورود ارتش به صحنه شهر و استقرار در خیابان ها به پایان رسید، اما این پایان مبارزه نبود تظاهرات چهلم قیام تبریز جنبه تقریبا سراسری در کشور پیدا کرد.

 

امام جمعه مهربان ادامه داد: یکی از افتخارات اهالی مهربان نیز مشارکت و حضور در قیام 29 بهمن مردم تبریز در حمایت از انقلاب اسلامی است، به طوری که هفت تا هشت نفر از اهالی مهربان در آن روز دستگیر شده و به زندان افتاده بودند که برخی از آنها به رحمت خدا رفته‌اند که به روح شان درود و صلوات می‌فرستیم و برای یادگاران آن قیام موفقیت و سربلندی آرزو می کنم./935/ت302/ع

ارسال نظرات