۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۸۱

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به پرسش‌هایی درباره جلوگیری از بارداری

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه زمزم احکام رادیو معارف به سوال‌هایی درباره راه‌‌های جلوگیری از بارداری پاسخ داد.
پاسخ به پرسش‌هايي درباره راه‌هاي جلوگيري از بارداري توسط آيت‌الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، برنامه «زمزم احکام» که به مسائل شرعی شنوندگان پاسخ می‌دهد؛ به مسائلی درباره بارداری پرداخته است. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این برنامه به برخی سوال‌های مقلدان درباره راه‌های جلوگیری از بارداری پاسخ داده‌اند که سوالات و پاسخ معظم له بدین شرح است:
سوال: «من عمل جراحی وازکتومی را انجام داده‌ام و پزشک به من گفته است هر وقت بخواهید بچه‌دار بشوید، این کار انجام شدنی است و قابل برگشت است، الان بعد از چند سال که به پزشک مراجعه کردم به من می‌گویند که برگشت‌پذیر نیست و شما دیگر نمی‌توانید دارای فرزند شوید؛ با توجه به اینکه عمل جراحی وازکتومی و همینطور توبکتومی که برای خانم‌ها انجام می‌گیرد، به گونه‌ای سبب عقیم شدن فرد می‌شود و یا احتمال عقیم شدن بسیار بالا است، انجام این کار از نظر شرعی چه حکمی دارد؟»
جواب معظم له: «ما بارها این سوال را جواب داده‌ایم و گفتیم؛ توبکتومی بازگشتش بسیار بعید است، به تصدیق اطبا، یعنی زن به این وسیله عقیم می‌شود و چون عقیم می‌شود شرعا جایز نیست. اگر قابل بازگشت بود عیب نداشت ولی معمولا قابل بازگشت نیست و زن عقیم می‌شود و اینطور جایز نیست.»
سوال: آیا در صورت نازا شدن، پزشک ضامن است؟
جواب معظم له: «در صورتی که پزشک اِغفال کند، یعنی؛ به زن بگوید؛ این قابل بازگشت است ولی کاری کند که زن عقیم شود، پزشک ضامن است. چرا؟، به علت اینکه اجازه نگرفته و به او گفته عقیم نمی‌شود ولی عملا می‌دانسته و آگاهانه او را عقیم کرده، قطعا ضامن است.»
سوال: اگر پزشک با رضایت طرفین، یعنی؛ زن و شوهر اقدام به عمل وازکتومی یا توبکتومی کرده باشد، حکم مسأله چیست؟
جواب معظم له: «اگر با رضایت این کار را کرده کار حرامی، این دو، انجام داده‌اند ولی ضمانتی برای پزشک نیست.»
سوال: بعضی از کارهای که برای جلوگیری از بارداری مانند؛ حلقه گذاشتن، وازکتومی و مانند آن با مقدمات حرام مانند نگاه کردن به نامحرم و نگاه‌های حرام دیگر صورت می‌گیرد، آیا استفاده از این روش‌ها برای فرزنددار نشدن از نظر شرعی درست است یا خیر؟
جواب معظم له: «البته نکته خوبی را متذکر شدید که ما هم بارها گفتیم؛ اگر جایی اجازه بدهیم برای جلوگیری موقت یا لازم شود برای جلوگیری دائم کاری انجام بشود، معمولا همراه با نظر یا لمس حرامی است و لو همجنس هم باشند همراه با لمس یا نظر و نگاه حرامی است، این جایز نیست. به خاطر لمس و آن نظر. مگر ضرورتی باشد که ضرورت سبب بشود که آن لمس و نظر جایز باشد مانند؛ مواردی که بیماری زنان می‌شود که همجنس نیست و از مردی استفاده می‌کنند و از باب ضرورت است.»
سوال: آموزش روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری که در زمان اجرا و یا در همان مراحل آموزش با مقدمات حرام همراه می‌باشد، حکم شرعی آن چیست؟
جواب معظم له: «اگر این آموزش مقدمه است برای نجات افراد مسلمانی از مشکلات، به مقدار ضرورت، مانعی ندارد. چرا که مقدمه است برای نجات ولی اگر نه، ضرورت نداشته باشد و به اندازه کافی نفرات هستند، در اینجا این کار هم جایز نیست.»
برنامه «زمزم احکام» کاری از گروه فقه و سیره هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 11:15 از رادیو معارف پخش می‌شود.
علاقمندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی این قسمت از برنامه به پایگاه اطلاع رسانی خبر معارف مراجعه کنند./9191/د101/ی
ارسال نظرات