۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۵۸۲۰۸
با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی؛

همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان به همت بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و پژوهشگاه علوم وحیانی معارج برگزار شد.
همايش اخلاق و اديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان، پیش از ظهر امروز با سخنرانی حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی و ارائه سه مقاله از سوی پروفسور کوین راینهارت، حجت‌الاسلام کاکایی و ابراهیم الاتی در محورهای اصلی مبانی معرفتی اخلاق، اخلاق در یهودیت و مسیحیت، اخلاق در اسلام، اخلاق در آیین‌‌های شرقی و ادیان و مسائل اخلاقی در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء آغاز شد.

 

 حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این مراسم از عظمت فن اخلاق برای انسان سخن گفت و آن را از منظر اینکه انسان با خود، آفریدگار و جوامع بشری رابطه دارد، مطرح کرد. وی گفت: آنها که مبنای وحیانی و الهی را پذیرفتند در فن اخلاق حرفی برای گفتن دارند چراکه راهی برای رفتن دارند و آن گفتن علمی به این رفتن عملی، اینها را به بارگاه مقصود می‌رساند و می‌فهمند به کجا می‌روند و برای این راه ره‌توشه‌ای به نام تقوا تهیه می‌کنند.

 

وی اخلاقی را که به عرفان منتهی نشود، ابتر دانست و افزود: آنها که مبنای وحیانی و الهی را پذیرفته‌اند می‌دانند که وقتی به مقصد رسیدند جای کار نیست و جای شهود است و مقصود را با عمل نمی‌توان دید و یک فکری هم برای آن عمل می‌کنند که اگر به مقصد رسیدیم با مقصود چه کنیم؛ آن قله بحث به نام عرفان است که سطحش از اخلاق بسیار بالاتر است و اخلاق برای آن است که آنان را به کوی محبوب برساند.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: اخلاق برای همه انسان‌ها ضروری است، فنی است برای اینکه انسان جان خود را کامل و با جامعه تعامل کند؛ هر فن علمی یک معرفت‌شناسی می‌خواهد و یک جهان بینی، اگر معرفت‌شناسی در حد حس و تجربه باشد، دست در تکمیل فن اخلاق کوتاه است و راه را نخواهد دید.

 

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رییس سمت و دبیر همایش اخلاق و ادیان به بیان اهمیت اخلاق در جوامع مختلف پرداخت و گفت: بحث اخلاق از لحاظ مبنا و مسائل اعتقادی که زیربنای عمل آدمی است و هم از جهت خود عمل که اعتقادات در عمل تبلور پیدا می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی در ادامه به بیان روند برگزاری همایش پرداخت و تهیه فراخوان و محورهای مقالات، رایزنی با سازمان‌ها، نهادها و محققان برای ارائه مقالات به همایش، طراحی و اجرای نظام مناسب، طبقه‌بندی، کدگذاری و بایگانی کلیه سوابق و پرونده‌های مربوط به همایش و تدوین گزارش‌ها را از اقدامات دبیرخانه همایش، برشمرد.

 

دبیر این همایش، رونمایی از کتاب «حکیم اخلاقی» ویژه نکوداشت علامه شیخ محمدتقی آملی و انتشار چکیده مقالات همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی را از فعالیت‌های علمی دبیرخانه آن عنوان و ابراز کرد: بیش از 460 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که تعداد 180 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که 42 مقاله به عنوان برتر، برای ارائه در نشست‌های تخصصی همایش انتخاب شده است.

 

براساس این گزارش، مراسم افتتاحیه همایش اخلاق و ادیان که صبح چهارشنبه 9 اسفندماه با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد برجسته و مفسر بزرگ قرآن کریم و ارائه سه مقاله از سوی پروفسور کوین راینهارت، حجت‌الاسلام کاکایی و ابراهیم الاتی برگزار شد، کار خود را عصر امروز با برگزاری سه نشست تخصصی با عنوان‌های مبانی اخلاق، اخلاق در اسلام و ادیان و مسایل اخلاقی ادامه می‌دهد.

 

این همایش بین‌المللی کار خود را از صبح فردا پنجشنبه 10 اسفندماه با برگزاری چهار نشست تخصصی با عنوان‌های مبانی اخلاق، اخلاق در اسلام، اخلاق و ادیان و اخلاق، صلح و ادیان ادامه می‌دهد و عصر همان روز با سخنرانی سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارایه گزارش نشست‌های علمی از سوی دبیران علمی پایان خواهد داد.

 

گفتنی است، همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان در راستای غنی‌سازی پژوهش‌های حوزه اخلاق و دین، بررسی منابع، مواد و توان ادیان در حوزه مسائل اخلاقی، جلب پژوهش‌های کاربردی و ارائه پژوهش‌هایی در معرفی اخلاق اسلامی از سوی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و پژوهشگاه علوم وحیانی معارج برگزار شده است.

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، دانشگاه ادیان و مذاهب، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از مشارکت‌کنندگان در این همایش هستند. /920/پ202/ن

ارسال نظرات