۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۵۸۳۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خبر داد:

‎شورای عالی فقه مقارن با حضور علمای شیعه و سنی تشکیل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی از تشکیل شورای عالی فقه مقارن متشکل از علمای شیعه و سنی در آینده نزدیک در دانشگاه مذاهب اسلامی خبر داد و گفت: با تشکیل این شورا، سرفصل های مهم مربوط به فقه مقارن، مواد علمی، رویکردها، سیاست گذاری و برنامه ریزی های مورد نیاز تولید و ارائه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي، فقه پژوهي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام  والمسلمین احمد مبلغی،‌رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رییس این دانشگاه گفت: در این شورای فقهی، شخصیت های تاثیرگزاری مانند آیت‌الله تسخیری و برخی دیگر از چهره های شاخص اهل تسنن حضور خواهند داشت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که دو شورای دیگر نیز تشکیل خواهد شد: گفت: در حال برنامه ریزی برای تشکیل«شورای عالی پژوهش معطوف به تدوین متون اسلامی» هستیم تا به سیاست گذاری برای متون جدید مرتبط به رشته های جدید دست زنند و برنامه ریزی و فعالیت در این زمینه را تحت نظارت قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: شورای عالی تعامل با دانشگاه های جهان اسلام متشکل از علمای فرقین نیز تشکیل خواهد تا با نظارت و برنامه ریزی مناسب، ارتباطات بین دانشگاهی در سطح جهان اسلام فعال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به ضرورت تمرکز فعالیت های دانشگاه مذاهب اسلامی بر محور دانش های معطوف به تحقق تقریب مذاهب اسلامی، گفت: باید فعالیت های دانشی این دانشگاه بر دو پایه«دانش وحدت» و «وحدت دانش» شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید با کمال جسارت اقتضائات مربوط به وحدت نسبت به دانش اسلامی را دنبال کنیم، گفت: ما باید تولید علوم مشترک بین شیعه و سنی را داشته باشیم، ما در دانشگاه، دنبال ایجاد فقه مقارن، مسائل مشترک و سرنوشت ساز بین شیعه و سنی هستیم و دست یابی به این مهم نیازمند تعامل است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: شیعه و سنی باید دوشادوش هم با یکدیگر گفت و گو و ارتباطات مشترک داشته باشند.

وی با اشاره به این که مقصود از تمرکز بر مقوله «دانش وحدت» جهت دادن یا شکل دادن به دانش هایی است که به تبیین و تولید وحدت بیانجامد و فرقه گرایی رو به افزایش را در مسیر کنترل و مهار قرار دهد، گفت: دانشگاه دنبال تعریف مطالعاتی جدید به صورت رشته ای و میان رشته ای است که این مهم را بر دوش گیرد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که اگر علوم میان رشته ای در کار نباشند، بسیاری از مسائل ناشناخته می مانند، گفت: این از آن جهت است که مسائل جهان امروز چند لایه ای و چند وجهی شده اند، بنابر این تنها با علوم میان رشته ای که محل التقای چند علم هستند می توان به بررسی و شناخت لایه ها و ابعاد این مسائل به صورت تخصصی پرداخت و کلیت مسائل را در نهایت آشکار کرد.

مبلغی گفت: با اشاره به این که اگر اذعان کنیم که مسائل امت اسلامی به شدت چند بعدی و چند لایه ای شده است، باید به فکر تعریف علوم میان رشته ای بیافتیم تا این علوم به صورت تخصصی مسائل امت اسلامی را مطالعه کند، گفت: از باب مثال می توان در این زمینه چند رشته ای مطالعاتی را مثل مطالعات«دیپلماسی و امتی»( که در ذیل آن، دیپلماسی وحدت اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه فرمودند، جای می گیرد) ، «هویت و امت»، «رسانه و امت»، «جهانی شدن و امت»، «جامعه شناسی امت» و «فقه امت» ارائه کرد.

وی گفت ایجاد چنین رشته ها یا میان رشته هایی ذیل «دانش تولید کننده وحدت» قرار می گیرند.

وی ادامه داد البته بخشی از فعالیت در ذیل دانش وحدت، بارگذاری محتوایی دانش های موجود است که از رهگذر تغییر سرفصل ها و تزرق محتواها به آن ها در مسیر تولید وحدت امت بافت جدید می یابند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به مقوله «وحدت دانش» اشاره کرد و گفت: در قرون اولیه، جامعه اسلامی واحد بود و علم ها نیز واحد؛ البته در هر علم مدرسه های مختلف وجود داشت. وحدت دانش به معنای آن بود همه زیر یک سقف علم قرار داشتند و هر علم روند واحدی داشت و تفاهم علمی پدید می آمد، ولی رفته رفته هر علم، دو علمی شد.

وی ادامه داد باید علوم را به حالت اول خود برگرداند تا در مسیر ایفای نقش نسبت به مسائل امت بتواند قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرقه گرایی مفرط از چالش های فراروی امت اسلام است، خاطرنشان کرد: برای کنترل و محدود کردن فرقه گرایی نیاز به تلاش و فعالیت های فراگیر هستیم.

وی «نگاه هیچ انگار به دیگران» و «گفتمان رها کنید هر تفکر غیر از تفکر من» را دو شاخص اصلی فرقه گرایی به حساب آورد.

وی ادامه داد: این دو شاخص فرقه گرایی در میان یهود و نصاری زمان پیامبر (ص) وجود داشت آن گونه که از قرآن استفاده می شود وبعد به فضای اسلامی وارد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: برای مقابله با این نگاه ها و تفکرات افراطی نیازمند است که نخگبان و فرهیختگان امت اسلام دست به دست هم داده و در برابر این نگاه ها، بایستند، در حالی که قران کریم روی امت واحده و ملت ابراهیم تاکید می کند و تلاش می کنند که همه ادیان را جمع کند.

در این مراسم آیات محمد علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجج اسلام مروی معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، حسینی شاهرودی نماینده مقام معظم رهبری در کردستان، مشاور رییس جمهور در امور اهل سنت، نمایندگان وزرای علوم و آموزش و پرورش حضور داشتند./919/د102/ن 

ارسال نظرات