۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۶۲۷۳۲

اعزام اجباری طلاب به سربازی + فیلم

خبرگزاری رسا ـ رژیم پهلوی در حرکتی شرارت آمیز برای منحرف کردن نهضت اسلامی روحانیان در اردیبهشت ماه 1342 اقدام به اعزام اجباری طلاب به سربازی نمود؛ ولی هوشیاری امام خمینی - قدس سره - و استواری طلاب در مسیر اسلام و انقلاب این حرکت را خنثی کرده و از آن در راستای پیشبرد اهداف نهضت استفاده شد.
اعزام اجباری طلاب به سربازی + فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در عصر روز دوم فروردین 1342 هـ . ش که مصادف بود با 25 شوال 1382 هـ . ق و شهادت امام صادق - علیه السلام - مجلس سوگواری ای توسط آیت الله گلپایگانی - رضوان الله علیه - در مدرسه فیضیه قم برگزار گردید. پس از شروع مراسم، ناگهان افرادی که خود را به شکل دهقانان و مردم عادی درآورده بودند، مجلس را به هم زدند.

 

با واکنش مردم و طلاب نسبت به این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شده و به ضرب و جرح مردم و طلبه ها پرداختند. در این واقعه، مزدوران پهلوی تعدادی از طلبه ها را از طبقه دوم و پشت بام فیضیه به حیاط پرت کردند. عده زیادی کشته و زخمی شدند.

این تهاجم وحشیانه باعث خشم شدید امام خمینی - قدس سره - و موضع گیری علیه رژیم و انزجار مردم از نظام طاغوتی گردید.

 

با گسترش تظاهرات و حمایت های گسترده از طرف اقشار مختلف مردم و علما و مراجع داخل و خارج کشور، رژیم درمانده، دست به یک سلسله حرکت های ایذایی زده و جنگ روانی حساب شده ای را از طریق رسانه های گروهی آغاز کرد.

یکی از این حرکت ها، طرح مسئله اعزام طلاب به سربازخانه ها بود که در تاریخ اول اردیبهشت 1342 به صورت وحشیانه ای انجام گرفت. مأموران حکومتی در کوچه و خیابان به دستگیری طلاب جوان پرداخته و ضمن نادیده گرفتن معافیت تحصیلی آنان، این افراد را به پادگان ها اعزام می کردند.

 

در واکنش به این عمل، حضرت امام خمینی - رحمه الله علیه - به طلاب فرمودند:

«نگران نباشید، تزلزل به خود راه ندهید، و با کمال رشادت و سربلندی، و روحی قوی بایستید. شما - هر کجا که باشید - سربازان امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف - می باشید؛ و باید به وظیفه سربازی خود عمل نمایید. رسالت سنگینی که اکنون به عهده دارید روشن ساختن و آگاه کردن سربازان و درجه دارانی است که با آنان سر و کار دارید؛ که لازم است از انجام این رسالت مقدس اسلامی غفلت نورزید. تعلیمات نظامی را با کمال جدیت و پشتکار دنبال کنید؛ هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی خود را قوی سازید؛ مبادا یک وقت خدای نخواسته ضعف و تزلزلی از شما بروز کند؛ که موجب سرشکستگی روحانیت می شود، و برای شما عواقب ناگواری همراه خواهد داشت.»(صحیفه ج1ص188)

 

اعزام روحانیان به سربازی نه تنها باعث جذب آنان در سربازخانه ها نشد، بلکه آنها در آن وضعیت نیز به مبارزات روشنگرانه خود ادامه دادند و بدین گونه نهضت اسلامی امام خمینی - قدس سره - در پادگان ها و در میان بدنه ارتش هم یارانی پیدا کرد که در تداوم و پیروزی انقلاب، مثمر ثمر بود.

خبرگزاری رسا

/1420/ 9161/خ

ارسال نظرات