۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۳۴۶۲
حجت الاسلام رفیعی:

برای ورود فرزندانتان به حوزه به علاقه و صبر آنها توجه کنید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: پدر و مادرها باید استعداد و علاقه فرزندشان را برای ورود به حوزه یا دانشگاه در نظر بگیرند چرا که رفتن به حوزه یا دانشگاه به معنای نفی دیگری نیست.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدناصر رفیعی در برنامه سمت خدا در پاسخ به این سول که آیا برای یاد گرفتن آموزه های دینی و تبلیغ آن شرایط خاصی لازم است، گفت: ما یک جسم و یک روح داریم که هر دو باید سالم باشند. سلامت جسم ما اقتضا می‌کند بعضی شغل ها در جامعه باشد مثل شغل پزشکی، مهندسی و ... لکن مهمتر از جسم، روح است که باید سالم بماند. روح سالم مهمتر از جسم سالم است. فردی مثل حجاج بن یوسف و صدام از نظر جسمی سالم بودند ولی از نظر روحی بیمار بودند و هزاران نفر را کشتند. پس روح باید سالم باشد و حسد ،کینه ،جنایت، عصبانیت و ... در آن نباشد.


وی با اشاره به این که روح باید خدایی بشود تا بتوان آنرا حفظ کرد گفت: انسان باید به خدا وصل شود تا بتواند درست زندگی کند و دنیا را مزرعه آخرت قرار دهد. ما در این عرصه، نیاز به عالم و متخصص داریم. عده ای باید در زمینه دین متخصص شوند و بگویند که منظور قرآن چیست؟ حق و باطل چیست؟ این گروه دانشمندان دینی هستند.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: هر کدام از مراجع تقلید، عالمان دینی هستند. جهاد عزت اسلام است. اگر مسلمانان به جهاد نروند اسلام از بین می رود با این حال در سوره توبه آیه 122 می فرماید: ای پیامبر چرا از هر فرقه‌ای یک گروه برنمی خیزند تا در مسائل دینی فهم کنند و میان قومشان برگردند و به آنها یاد بدهند و انذار کنند تا دست از گناه بردارند. این آیه دعوتنامه دین است. از این آیه می فهمیم که همه نباید به جهاد بروند، عده ای باید مسائل دین را عمیق یاد بگیرند تا آن را به دیگران منتقل کنند.


وی با اشاره به این که نیاز به عالمان دینی حتمی است و عقل هم این را حکم می‌کند، بیان داشت: تمام فرقه‌ها عالمان دینی دارند. حتی فرقه‌هایی که پایه‌ای ندارند هم افرادی را دارند که در مورد آن فرقه برای دیگران توضیح می‌دهد. دین هم خواسته است که عده ای به دنبال علوم دینی بروند و مردم را به خیر دعوت کنند. این کار برای قشر خاصی نیست و راه برای همه باز است.


حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به این سوال که آیا مُبلغان دینی حتما باید ملبس به لباس خاصی باشند گفت: الزاما زبان تبلیغ دین، لباس روحانیت نیست. افرادی هستند که لباس شخصی دارند و تبلیغ دین می کنند لکن لباس روحانیت موجب سهولت مراجعه مردم به عالمان دینی می شود.


وی اظهار داشت: علوم دینی از حوزه ها شکل گرفته است. شیخ طوسی وقتی از بغداد رانده شد، به نجف آمد و حوزه را در نجف بنیان گذاشت. قدمت حوزه نجف هزار سال است. ایشان شاگرد سید مرتضی بود. با گسترش علوم دینی، این علوم به دانشگاه ها هم راه پیدا کرده است و ما الان در همه دانشگاه‌ها دانشکده الهیات داریم.


آیا لباس روحانیت شبیه لباس پیامبر است؟
وی خاطرنشان کرد: لباس پیامبر لباس خدمت و دین و لباس ترویج قرآن و روایات است. هیچ گاه بدی افراد را به پای لباس نگذارید همانطور که ممکن است چند پزشک هم خیانت بکنند درحالی‌که بیشتر آنها خدمت می کنند. پس بطور کلی لباس در خدمت اسلام است. این لباس به لباس پیامبر شبیه‌تر است زیرا پیامبر هم عبا و قبا داشتند. شصت سال پیش هم لباس مردم ایران این طوری بوده و بعد به کت و شلوار تبدیل شده است. پس لباس پیامبر مثل لباس روحانیت نبود ولی شبیه آن بود. ولی مراد از لباس پیامبر(ص) لباس خدمت است.


امور معیشتی افرادی که در حوزه درس می خوانند چگونه می گذرد؟
حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: در سال‌های اول حوزه تا چند سال (هشت تا ده سال) باید خوب درس خوانده شود و کتاب های قوی اصول و فقه خوانده شود. وارد شدن به بازار کار در این مقطع آسیب جدی است. در این سالها باید درس خوانده بشود. بعد از اتمام درس عرصه فعالیت روحانیون مختلف است. قضاوت، تدریس علوم دینی، خطابه، مدیریت مسجد و مشاوره از جمله اموری است که روحانیان می توانند به آن بپردازند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که وارد حوزه می شوند بلافاصله جذب ارگانها می شوند که بتوانند حقوق بگیرند، گفت: در دین بحثی بنام وجوهات یا خمس وجود دارد که این وجوهات در زمان امام معصوم تقدیم امام معصوم و برای هزینه های مختلفی استفاده می شود. بخشی از آن برای آموزش‌های دینی هزینه می‌شود. برای طلبه ها یک شهریه در نظر گرفته شده است و اندازه آن به قدری است که بتواند یک زندگی بسیار ساده ای داشته باشد. اگر طلبه وارد ارگانی شود این شهریه حذف می شود. همان طور که وزرات بهداشت می تواند دانشجویان خود را بورسیه کند و کسی هم نمی‌گوید چرا این هزینه را برای دانشجویان رشته های دیگر هزینه نمی‌کنند. پس این شهریه، طلبه ها را بورسیه می کند تا درس بخوانند و وارد عرصه خدمت به جامعه بشوند.


نقش پدر و مادرها برای ورود فرزندان شان به حوزه چگونه باید باشد؟
حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: پدر و مادرها باید استعداد و علاقه فرزندشان را در نظر بگیرند و به فرزند زور نگویند. بعضی از فرزندان علاقه دارند که به حوزه بیایند و بعضی علاقه دارند که به دانشگاه بروند. رفتن به حوزه یا دانشگاه به معنای نفی یکدیگر نیست. از میان دانشگاه شهید چمران بیرون آمده است و از میان حوزه آیت الله بهجت. در میان دانشگاهیان و حوزویان کسانی بوده‌اند که فاسد بیرون آمده‌اند. خانواده فرزندان را اجبار نکنند و بیشتر به علاقه و میزان صبر فرزندشان توجه کنند.


وی اظهار داشت: طلبگی سختی زیادی دارد. کتاب سیمای فرزانگان نوشته آقای مختاری و کتاب پله پله تا آسمان نوشته آقای عابدی است. خواندن این کتاب ها مفید است. امام خمینی(ره) و خیلی از افراد مشهور دنیا تربیت شده حوزه ها هستند. بعضی از افرادی که در حوزه درس می‌خوانند در همان‌جا می مانند و به زیردستان درس میدهند. این کار علمی است. عده ای درس می خوانند تا به اجتهاد برسند. اگر کسی بتواند یک نفر را هدایت کنید، این کار ارزش زیادی دارد./916پ201/ع

 

ارسال نظرات