۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۶۹۲۱۶
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

عوامل ناکارآمدی عقل

خبر گزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: انسان‌ها با وجود سه چراغ پر نور، یعنی عقل، فطرت و وحی، منکر خدا یا منکر عذاب و قیامت می‌شوند، امام علی (ع) می‌فرماید«پنج سکر و مستی عقل انسان از کار می‌اندازد، مستی مال، مستی قدرت، مستی علم، مستی مدح و مستی جوانی».
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس مسائل فرهنگی ـ اجتماعی، در برنامه بر بال سخن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث عوامل ناکارآمدی عقل پرداخت و گفت: خداوند در سوره یاسین، از آیه سی وسوم تا آیه چهل و چهارم به نعمت‌ها و نشانه‌ها اشاره کرده و آن گاه تذکراتی می‌دهد، خدا می‌فرماید «یکی از نعمت‌های ما این است که از زمین مرده زراعت ایجاد می‌کنیم».

وی ادادمه داد: خداوند می‌فرماید «ما باغ‌های خرما، باغ‌های انگور و چشمه‌ها را برای شما بر روی زمین جاری می‌کنیم، تا شما استفاده کنید، چرا بعضی‌ها شکرگزار نیستند»، یکی از نعمت‌های خدا بر روی زمین زوجیت است، گیاهان، حیوانات و حتی امروزه می‌گویند تمام عالم، به صورت زوج آفریده شده است، یکی دیگر از نشانه های خدا وجود شب و خورشید است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: خداوند همه این نعمت‌ها را در قرآن می‌شمارد، یکی دیگر از نشانه‌های خدا ماه است، ماه که تغییر می کند هلال می‌شود، بدر می‌شود، کشتی‌هایی که روی آب حرکت می‌کنند و باعث سهولت در کارها شده‌اند، بعد از این که خداوند این نشانه‌ها را بیان می‌کند، می‌فرماید «چرا وقتی به شما می‌گویند از گذشته و آینده پرهیز کنید، بعضی از شما درس نمی‌گیرید».

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار داشت: خداوند می‌فرماید «با این همه نشانه‌ای که ما در عالم داریم و همه می‌بینید، هم آفاقی، هم انفسی، ما یک توقعی از شما داریم، این که بپرهیزید، از چیزهایی که در آینده پیش می‌آید، مجازات‌ها و عقاب‌هایی که در قیامت و حتی در دنیا به سراغ شما می‌آید، باشد که خدا به شما رحم کند».

وی افزود: انسان‌ها با وجود سه چراغ پر نور، یعنی عقل، فطرت و وحی، منکر خدا یا منکر عذاب و قیامت می‌شوند، دلیل این در روایت امام علی (ع) مشهود است، امام علی (ع) می‌فرماید « پنج سکر و مستی عقل انسان ازکار می‌اندازد، مستی مال، مستی قدرت، مستی علم، مستی مدح و مستی جوانی»، عامل دیگری که موجب ناکارآمدی عقل می‌گردد و در روایات از آن یاد شده است، آرزوهای طولانی است.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان اظهار داشت: آرزوهای طولانی چهار اثر منفی دارند «یکی این‌ که عقل انسان را از بین می‌برد، دوم باعث تکذیب قیامت می‌شود و سوم غفلت می‌آورد و عامل چهارم این‌ که باعث حسرت می‌گردد»، عامل دیگری که باعث ناکارآمدی عقل می‌گردد، در روایات آمده که خودپسندی و خود بینی است، اما چند گناه است که خداوند سخت با آن‌ها برخورد می‌کند، چون بر گشتشان به شرک است، آن‌ها ریا، عجب و کذب هستند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات