۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۷۵۸۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

کتاب‌های مستشرقین از معارف حقیقی دین خالی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین معمار منتظرین گفت: برای دستیابی به معارف حقیقی دین و ثابت قدم شدن در راه اسلام و ایمان به خدا مراجعه به کتاب های مستشرقین و جامعه شناسان و دانشمندان غربی نه تنها اثر بخش نیست؛ بلکه باعث ایجاد شک و شبهه می شود.
حجت الاسلام معمار منتظرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سعید معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در ادامه سخنرانی خود پیرامون مهدویت و راه کاری های معرفت به امام زمان(عج) و ارتباط با ایشان در مسجد رضوی اصفهان، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) ابراز داشت: شرط این که در معرض ارائه قرار بگیریم و بتوانیم با فؤاد به رؤیت دست پیدا کنیم مرگ است و این مرگ به معنای این است که شخص کاملا تسلیم و مطیع امر مولا باشد در واقع همه اسلام خلاصه می شود در یک کلمه و آن تسلیم است.
وی در ادامه درباره تسلیم و مراتب آن افزود: تسلیم بر دو قسم است، یکی تسلیم در برابر اراده تکوینی و دیگر تسلیم در برابر اراده تشریعی خداوند و این که گفته می شود برای شناخت امام زمان(عج) باید به یقین رسید از آن جهت است که بنابر احادیث ائمه معصومین تسلیم به منزله یقین است و یقین نیز تصدیق را در پی دارد و تصدیق نیز منجر به اقرار می شود و اقرار یعنی ادا کردن حق امام و این ادا کردن حق امام جز از راه عمل کردن میسر نمی شود.
استاد حوزه علمیه قم و اصفهان پیرامون انواع یقین در قرآن خاطرنشان کرد: یقین در قرآن سه نوع است، علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین که علم الیقین مانند آگاهی ما از طلوع خورشید است و این آگاهی در همین سطح علم به طلوع باقی می ماند اما عین الیقین به این معنا است که ما پرتویی از نور خورشید را مشاهده کنیم و از طریق این دیدن با چشم به عینیت راجع به طلوع خورشید برسیم ولی حق الیقین به این معنا است که ما به خورشید سفر کرده و در آن ذوب شویم و البته تفاوت علم الیقین با عین الیقین در این است که علم الیقین با تجسس حاصل می شود ولی عین الیقین با تحسس و با احساس حاصل می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین معمارمنتظرین شمشیر امام زمان(ع) را تنها علیه مغضوبین و کسانی که با خدا و دین خدا دشمنی دارند، دانست و مؤمنین و مذنبین و گناهکاران را مشمول رحمت حضرت ولی عصر خواند و تصریح کرد: علت شک در دوره غیبت رجوع به منابع نامناسب و منحرف کننده جهت شناخت امام است همان گونه که از امام علی(ع) روایت شده است کسانی که تحت تأثیر افراد و تحت تأثیر جو وارد دین می شوند توسط همان افراد و همان جو سازی‌ها از مسیر دین خارج می‌شوند؛ اما کسی که خودش از راه حصول شناخت صحیح از راه منابع معتبر و آگاه و از طریق قرآن و حدیث وارد دین می شود هرگز از مسیر حق منحرف نخواهد شد.

وی در پایان بهترین راه برای دستیابی به معراف دینی و قدم گذاشتن در راه معرفت به خدا و حجت خدا را ستفاده از قرآن و احادیث دانست و تصریح کرد: برای شناخت پیدا کردن نسبت به دین باید از طریق قرآن و عترت وارد عمل شد و همچنین برای فهم بهتر پیدا کردن از قرآن و عترت باید از نظریات و کتاب های دانشمندان اسلامی و بزرگان دین همچون علامه مجلسی و شهید مطهری استفاده کرد و این که توصیه می شود از مراجعه به کتاب های دانشمندان غربی و مستشرقین و جامعه شناسان غربی در امر معرفت شناسی دین و دستیابی به معارف دینی پرهیز شود به سبب این است که نه تنها این کار اثر بخش نیست بلکه باعث انحراف و ایجاد شدن شک و شبهه در راه شناخت معارف الهی می‌شود./939/پ202/س

ارسال نظرات