۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۷۶۷۲۰

اجلاس مقدماتی شهر اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اجلاس مقدماتی شهر اسلامی با سخنرانی دکتر ولایتی در سازمان جهانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
افتتاحيه اولين اجلاس مجمع جهاني شهر اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مقدماتی شهر اسلامی عصر سه شنبه بیست و پنجم تیرماه با سخنرانی دکتر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در سازمان جهانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این اجلاس دکتر ولایتی تأکید کرد: ضروری است رهیافتی در شهرنشینی اتخاذ کنیم که هم قادر باشیم چالش‌های فوق‌الذکر را حل نماییم و هم ارزش‌های فرهنک اسلامی خویش را در قالب معماری اسلامی به نحوی حافظ باشیم که بتوان آنها را در توسعه و معماری شهری به روشنی دید، بطوری که عناصر اصلی «شهر اسلامی» در جهان امروزی از درون آن نمایان شود.

وی با بیان این‌که توسعه شهری پیچیده‌تر از معماری یک بنای شهری است، ابراز داشت: پیاده کردن ارزش‌های اسلامی در یک ساختمان یا یک بنای یادبود با بهره‌گیری از روش‌های معماری دست یافتنی‌تر از اعمال آن در طراحی شهری است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل  ابراز داشت: در کشورهای مسلمان و سایر کشورهای جهان، کتاب‌ها و مقالات فراوانی درباره جنبه‌های متفاوت شهر اسلامی وجود دارد، با این حال لازم است تا با یک بازنگری فراگیر، راهکارهای عملی، مقبول و جامع، اسلامی شدن یک شهر یا تأسیس یک شهر اسلامی را از آنها استخراج کرده و یا طرحی نودراندازیم.

وی با بیان این‌که این اندیشه به واقعیت، بستگی به تجمیع مؤثر اراده‌های ما دارد، گفت: اجازه می‌خواهیم در پایان از دفتر هبیتات در تهران دعوت نماییم تا موضوع شهر اسلامی را پیگیری و برنامه عملی برای به منصه ظهور رساندن آن پیش‌بینی نماید.

در ادامه مراسم گری لوییس، نماینده سازمان ملل در ایران ابراز داشت: پیام سازمان ملل به این اجلاس این است که این سازمان طرفدار و هدایت کننده توسعه پایدار در شهرهای همه کشورها است و همچنین در همه نقاط دنیای اسلام و در ایران بطور خاص تأکید دارم که طرفدار فرآیند توسعه شهری براساس معیارهای فرهنگی مذهبی هستیم.

وی با اشاره به این‌که ایران می‌خواهد امنیت و حفظ توسعه شهری خود را بر اساس تمام استانداردهای خود داشته باشد، بیان داشت: تا جاییکه منابع ما کمک کند، از اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، حمایت می‌کنیم.

گری لوییس با بیان این‌که آنچه آینده شهر را می‌سازد، تاریخچه آن است، گفت: ما خود را ملتزم می‌دانیم و تعهد می‌کنیم که با چالش‌ها در شهرهای اسلامی مواجه شویم و هنمچنین تعهد ما این است که شهرهایی را بسازیم که برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها راحت‌تر باشند.

همچنین دکتر شامیل العسکروف، دبیرکل سازمان اکو با تأکید بر این‌که باید در زمینه شهرسازی و به‌ویژه درباره میراث فرهنگی در شهرهای اسلامی همکاری‌های بیشتری را در راستای تبادل نظر و تجربه داشته باشیم، ابراز داشت:  باید طرح جامع توسعه شهرهای اسلامی را تدوین کنیم که این میراث را حفظ کند و به توسعه اقتصادی و فرهنگی هم کمک کند.

وی تصریح کرد: سازمان اکو اهمیت زیادی برای حفظ ارزش‌های اسلامی قائل است.

بر اساس این گزارش دکتر یحیی عبدالله آل آرایمی، سفیر کشور عمان در ایران در این اجلاس گفت: امروز پنجاه درصد جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند و برای این‌که به توسعه هزاره برسیم، باید ساختارهای شهرهای اسلامی براساس مؤلفه‌های اسلامی شکل بگیرد.

وی با اشاره به این‌که در این زمینه باید به نقشی که ایران در تمدن اسلامی داشته است، ارج بنهیم، اظهار داشت: ایران در طی قرن‌ها بر غنای فرهنگ و تمدن اسلامی بسیار افزوده است.

سفیر کشور عمان در ایران تأکید کرد: به منظور این‌که بتوانیم شهری با توسعه پایدار براساس باورهای اسلام داشته باشیم، باید همه با هم، دست در دست هم بدهیم و برای این دیدگاه برنامه عملی ارائه کنیم.

لازم به ذکر است مهندس جمشید نورصالحی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، مهندس نصرتی شهردار قزوین و مهندس رضا پوروزیری از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند./956/پ202/ی

ارسال نظرات