۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۷۷۵۳۴
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(13)؛

شیوه‌های هدایتی پیامبر اکرم از زبان آیت الله موسوی جزایری

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که سفره محبت و مهربانی پیامبر همواره پهن بود، ابراز داشت: پیامبر(ص) سفره مهربانی و عطوفت خود را برای کفار و فساق پهن کرده بود و آنها را با آغوش باز می پذیرفت و ناراحت می شد از این که چرا هدایت نمی شوند.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

آیت الله موسوی جزایری به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در سیزدهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: خداوند پیامبراکرم(ص) ر ا برای هدایت مردم مبعوث کرده اند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که پیامبر(ص) مبعوث برای هدایت کل بشر در همه ادوار تاریخ است، ابراز داشت: خداوند متعال پیامبر(ص) را در بین افراد بی سواد، عوام الناس، معتقد به افراد خرافی و فرهنگ منحط مبعوث کرد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که پیامبر(ص) هدایت مردم را در سه مرحله مردم را هدایت می کردند، بیان داشت: پیامبر(ص) در مرحله نخست آیات قرآنی که از جانب خداوند متعال نازل می شوند، پیامبر(ص) با نوای دلنشین و زیبا این آیات را قرائت می کردند و مردم با این نوای دلنشین منقلب می شدند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که هدایت مردم با شیوه های خاص و ویژه مرحله دوم هدایت مردم از سوی پیامبر(ص) بود، تصریح کرد: پیامبر(ص) با این روش ها سعی می کرد که مردم آن دوران از اخلاق های زشت و ناروا، تعصب های کورکورانه و فرهنگ منحط دور کند.

آیت الله موسوی جزایری مرحله سوم هدایت مردم از سوی پیامبر(ص)، مرحله تعلیم دانست و گفت: پیامبر(ص) در مرحله نخست با قرائت آیات قرآن روح و روان مردم را آماده تغییر می کرد و در مرحله دوم به تزکیه نفوس مردم روی آوردند که در مرحله سوم بتوانند تعلیم و تربیت را به خوبی انجام دهند

وی با طرح پرسشی مبنی بر این که « در هدایت مردم از سوی پیامبر(ص) چرا تزکیه بر تعلیم مقدم است؟»، که پاسخ این سؤال را باذکر مثالی پاسخ داد و گفت: برای مثال کسی زمین زراعتی دارد و می خواهد در آن کارهای ز کشاورزی انجام دهد اما این زمین مملو از سنگ و کلوخ است، نخستین مرحله برای آماده کردن زمین، پاک سازی سنگ، کلوخ، خار و خاشاک است و سپس زمین را برای شخم آماده کند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که قلب انسان همچون یک زمین کشاورزی است، ابراز داشت: سنگ، کلوخ، خار و خاشاک موانع زمین برای رشد گیاه هستند که این سنگ و کلوخ در قلب انسان آن تعصبات جاهلی، اخلاق های ناروا و زشت، فرهنگ های منحط و خرافات هستند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که پیامبر(ص) با تزکیه و تعلیم نفوس مردم آن دوران را از تعصبات جاهلی پاک سازی کرد، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) دریای رحمت الهی بود و ایشان با نرمی تمام مردم را به سوی کمالات هدایت می کرد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: پیامبر(ص) با سنگ و کلوخ می زنند و بر سر پیامبر(ص) از پنجره های خانه خود خاک و خاشاک می ریختند که پیامبر(ص) در قبال این بدرفتاری ها و کج فهمی های قوم خود برای هدایت آنها دعا می کرد و این نمونه ای از اخلاق اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که گاهی محبت و مهربانی پیامبر(ص) به اوج خود می رسید، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات پیامبر(ص) در گوشه ای می نشستند و برای کفار گریه می کردند که چرا این ها هدایت نمی شوند و خداوند متعال پیامبر را سرزنش می کند و به ایشان می فرمایند«چرا خودت را اذیت میکنی، تو وظیفه خودت را انجام داده ای».

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که سفره محبت و مهربانی پیامبر همواره پهن بود، ابراز داشت: پیامبر(ص) سفره مهربانی و عطوفت خود را برای کفار و فساق پهن کرده بود و آنها را با آغوش باز می پذیرفت و ناراحت می شد از این که چرا هدایت نمی شوند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که رسالت پیامبر(ص) بر دوش ایشان سنگینی می کرد، اظهار داشت: رسالت وظیفه سنگینی بود که پیامبر(ص) آن را در برابر افراد نادان و غرق شده در تعصبات جاهلی و فرهنگ منحط بر دوش خود حمل می کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که پیامبر(ص) «رحمه للمؤمنین» نیست بلکه «رحمه للعالمین» است، بیان داشت: خداوند متعال رحمت و مهربانی پیامبر(ص) را برای همه جهانیان گذاشته بود و این رحمت تنها ویژه مؤمنین و مسلمانان نبود بلکه کفار را هم در بر می گرفت./9461/پ202/س

ارسال نظرات