۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۷۷۷۵۹

حجت الاسلام مولوی هریس دار فانی را وداع گفت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا نصرت مولوی هریس از علمای بنام و مجاهد منطقه آذربایجان دعوت حق را لبیک گفت.
مرحوم حجت الاسلام والمسلمين مولوي هريس مرحوم حجت الاسلام والمسلمين مولوي هريس مرحوم حجت الاسلام والمسلمين مولوي هريس مرحوم حجت الاسلام والمسلمين مولوي هريس


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مردم مؤمن، متدین و عالم‌پرور تبریز صبح امروز پیکر حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا نصرت مولوی هریس، از علمای بنام و مجاهد منطقه آذربایجان را از محل امامزاده سیدحمزه تبریز به طرف وادی رحمت تشییع کردند.


این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه علمای حوزه های علمیه استان همراه بود و در پایان آیت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز بر پیکر حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا نصرت مولوی هریس نماز خواند.


لازم به ذکر است، مراسم شام غریبان این عالم مجاهد و فقیه وارسته امشب از ساعت 22:30 تا 24 در مسجد امامزاده سیدحمزه تبریز برگزار خواهد شد، دفاتر مراجع عظام تقلید وحید خراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و همچنین دفتر امام جمعه تبریز با صدور اطلاعیه ای از عموم مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کردند.


همچنین مراسم بزرگداشتی فردا چهارشنبه دوم مرداد از ساعت  22:30 تا 24 در مسجد امامزاده سیدحمزه تبریز واقع در خیابان ثقه الاسلام برگزار می شود که بیت آن عالم جلیل القدر نسبت به حضور عموم مردم مؤمن و متدین تبریز اطلاعیه ای منتشر کرده اند.


گفتنی است، حجت الاسلام حاج نصرت مولوی هریس در ٢٩ اسفند ١٣١٤ در شهر هریس دیده به جهان گشود. پدرش مشهدی حیدرعلی کشاورز ساده ای بود. می گفت هر چند  زندگی ما به سختی می گذشت اما پدر همیشه شاکر بود وندیدم واجبی از وی ترک شود . صداقت و دیانت مهم ترین ودیعه از پدر بود. دوران مکتب وتحصیلات ابتدایی را نزد آقای میرزا شریف و پیرعلی اسدنسب به پایان رسانده ودر١٤سالگی به همراه خانواده به تبریز عزیمت کرده اند.


در باره انگیزه انتخاب کسوت روحانیت ،عشق و علاقه وافر مادرشان را به امام حسین و اصرار و تشویق های پدر می دانست که با معرفی پدر در مدرسه طالبیه تبریز ثبت نام و به فراگیری علوم دینی اهتمام ورزید، دروس صرف ونحو ومقدمات فقه و اصول را از محضر اساتید آن دوره به ویژه آیت الله مرحوم شیخ احمد اهری و آیت الله عبدالله سرائی و بعدها از محضر آیت الله مولانا (طاب ثراه)آموخت و جهت تکمیل تحصیلات در سال١٣٤٠ به شهر قم مشرف و در مدرسه حجت با فضلایی همچون آیت الله میرزا محسن دوزدوزانی و آیت الله بنی فضل (رحمه الله علیهم) آشنا شد.


جریانات سیاسی آن زمان موجب شد توسط علمای حوزه با امام و اهداف ایشان آشنا شده و بعد از ارتحال آیت الله بروجردی در همان سال ها مقلد امام(رحمت الله) شد. بعدها به دلیل مشکلات مالی و نیاز خانواده به حمایت بیشتر مجبور به بازگشت و اقامت درتبریز شد. می گفت؛ ابتدا در مسجد خیر بانو به منبر رفت و به دعوت اهالی در همان مسجد به اقامه نماز جماعت و بیان احکام پرداخت در ادامه و در راستای فرمان امام به افشاگری علیه رژیم پهلوی و نشر و پخش اعلامیه های اقدام و سیر حرکتی که انتخاب کرده بود موجب شد که شبانگاه دستگیر و به رکن دوم ژاندارمری وقت در محله ششگلان منتقل شوندکه با وساطت کسبه و اصرار تعدادی از علما آزاد گردید.


ولی شور امام و اهداف عالی وی با زندگی ایشان در آمیخته و همچنان به تبلیغ ادامه می دادند و این بار به دستور مهرداد رئیس وقت ساواک دستگیر و با تهدید و ارعاب مجدد آزاد گردیدند، تصاویر وی در صف مقدم تظاهرات مردمی تبریزنشان از عمق علاقه وی به امام بود. باپیروزی انقلاب به عنوان عضو فعال حزب جمهوری اسلامی وارد عمل شد و به دستور شهید آیت الله قاضی طباطبایی و بعدها با دستورشهید محراب آیت الله مدنی به شهرستان های بناب، مراغه و پلدشت عزیمت و در تشریح اهداف انقلاب وافشاگری منافقین وحزب توده ایراد سخن کرد و بارها نیز مورد تهدید واقع شد.


با شروع جنگ تحمیلی چه در پشت جبهه و  حمایت از خانواده های شهدا و چه در کنار رزمندگان به ویژه در عملیات کربلای 4 حضورفعال داشته و حضور روحانیت را در جبهه ها علاوه بر تکلیف ،یک توفیق الهی قلمداد می نمودند.در اکثر مساجد تبریز اقامه نماز و یاسخنرانی می کردند؛ مسجد بادکوبه ای،انگجی، میرمحمود، شهدا، المهدی، سیدالشهدا و... این روحانی جلیل القدر همواره در طول حیات خویش از طریق خطابه و موعظه و به شیوه منبری امرار معاش نموده و خود را آستان بوس دربار ائمه اطهار و خادم خانواده شهدا می دانست.


زندگی ساده و دلی سرشار از حب ولایت و راسخ در طریق حمایت از نظام مقدس داشت. می گفت :بنده به عنوان کسی که خود را در فقر مطلق می بینم در قبال ذات اقدس احدیت دعا می کنم عاقبت همه ما ختم به خیر و باائمه اطهار محشور گردیم. وی به دلیل صفای باطنی و عشق وافر و عمیقی که به سالار شهیدان داشتند بی آنکه شروع به مرثیه سرائی نماید در حین موعظه احوال مستمعین را منقلب و متحول می کرد.


گفتنی است، این روحانی مجاهد و انقلابی سحرگاه روز گذشته پس از گذراندن یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت و امروز در قطعه صدیقین گلزار وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد./935/پ202/س

ارسال نظرات