۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۱۸۰۳۱۱
امام جمعه زنجان:

تعطیلات زیاد با طلبگی سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به روش و سیره علمای نجف در قدیم گفت: در گذشته علما در نجف با این که وسائل خنک کننده نداشتند؛ اما درس در تابستان را تعطیل نمی کردند که هیچ؛ بلکه سرعت درس خواندن را بیشتر هم می کردند.
تعطیلات زیاد با طلبگی سازگار نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام و المسلمین علی خاتمی، امام جمعه زنجان، عصر امروز در مراسم اختتامیه طرح حفظ قرآن طلاب سراسر کشور که میزبانی زنجان برگزار شد؛ بعد از ارائه گزارش عملکرد از سوی مدیر استانی حوزه علمیه زنجان، گفت: انسان نباید در اهدافی که مد نظر قرار می دهد، طولانی بودن مسیر را در نظر بگیرد.

وی افزود: چون اگر همیشه طولانی بودن مسیر را مد نظر قرار دهد؛ هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد؛ بلکه باید این را در نظر بگیرد که وقتی اولین قدم را برداشت، یک قدم به مقصد نزدیک تر شد و یک قدم هم از مبدأ فاصله گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در ادامه با اشاره به صفات متقین و اهدافی که دارند، افزود: متقین و انسان های با تقوا چون به هدف خود ایمان دارند، همیشه از فکر کردن به آن خوشحال می شوند؛ و اکنون ای طلبه! چه هدفی بالاتر از سربازی امام زمان (ع) وجود دارد که شما توفیق آن را پیدا کرده اید.

وی در ادامه با تذکر به طلاب مبنی بر قدر دانستن نعمات، تصریح کرد: از جمله چیزهائی که شما باید آن را نعمت بدانید؛ وجود اساتید دلسوز و مسؤولانی مدبر است که همه کارهائی را که برای رشد و کمال شما لازم است؛ ترتیب داده اند.

امام جمعه زنجان در ادامه با هشدار مبنی بر زیاد بودن تعطیلات حوزه و اینکه روش علمای سلف این نبود؛ تاکید کرد: قدیم ها که علما در نجف درس می خواندند؛ با آن گرمی هوا وسائل خنک کننده ای وجود نداشت؛ یعنی حتی حرم امیر مومنان (ع) هم وسائل خنک زا وجود نداشت؛ اما آنها نه تنها در آن گرمای طاقت فرسای تابستان درس را تعطیل نمی کردند؛ بلکه علمائی همچون آیت الله خوئی سرعت درس خواندن را زیادتر هم می کرد.

وی در ادامه افزود: این تعطیلات زیاد با طلبگی سازگار نیست؛ یعنی نمی شود یک روز به بهانه میهمانی، یک روز به بهانه هیأت و روز دیگر به بهانه جمع دوستان درس را تعطیل کرد؛ کسی با این کارها عالم و طلبه خوب نمی شود.

حجت الاسلام خاتمی در پایان با اشاره به این که طلاب باید برای ایام تعطیلات خود حتما برنامه ریزی داشته باشند، اظهار داشت: پس شما هم مد نظر داشته باشید که تعطیلات زیاد برای شما طلبه ها بسیار مضر است؛ پس از همین الان همت خود را بالا نگاه دارید و همیشه قله را در نظر بگیرید و سعی کنید در هر صورتی به اوج گرفتن ادامه دهید و هیچ گاه به فرود و تنزل فکر نکنید.

گفتنی است، دوره حفظ سراسری طلاب با معرفی نفرات برتر که ذیلا به اسامی آنها اشاره می شود به کار خود پایان داد.

نفرات برگزیده این دوره عبارتند از مجتبی نصرتی از خراسان شمالی، محمد رضا صادقیان از یزد، هادی فیروزی از زنجان، احمد فرشادفر از ایلام، مهدی دلیر از ارومیه، مهدی قاسمی از قم و سعید گل محمدی از تبریز. /949/پ202/س

ارسال نظرات