۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۸۰۴۶۴
کارشناس حوزوی:

در دنیا ببخشیم تا در آخرت خدا ما را ببخشد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث گفت: امام سجاد (ع) می‌فرمایند «خدایا تو کسی هستی که خودت، خودت را به عفو نام‌گذاری کردی، گفتی به بندگان بگویید که من کسی هستم که اهل عفو و بخششم، پس خدایا از ما بگذر و ما را ببخش».
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن آیت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی دیگر از صفات با ارزش اخلاقی، عفو و گذشت است، حضرت رسول (ص) می‌فرمایند «خود خدا بخشنده است عفو می‌کند، می‌گذرد و دوست دارد که بندگانش هم این گونه باشند» صفت عفو در مقابل انتقام است.

وی ادامه داد: وقتی انسان می‌تواند کسی را جریمه کند یا خسارت به او بزند، اما با داشتن قدرت این کار را نکند و بگذرد، به این عفو می‌گوید، خداوند عالم این صفت با ارزش را دارد، کسی که از حق جانی و مالی خود بگذرد انسان بزرگی است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: عرب بادیه نشینی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت «روز قیامت چه کسی به حساب خلایق می‌رسد؟» پیامبر پاسخ داد «خود خداوند این کار را می‌کند، مالک یوم الدین خدا است» عرب بادیه نشین گفت «به خدای کعبه که ما رستگاریم» حضرت تعجب کرد و فرمود «از کجا می‌دانید که این حرف را می‌زنید؟» پاسخ داد «چون خداوند عالم کریم و بخشنده است و کسی با این صفات، وقتی که قدرت پیدا کرد، می‌بخشد».

حجت‌الاسلام آیت اظهار داشت: ارزش عفو زمانی است که انسان قدرت دارد و می‌تواند انتقام بگیرد، در روایت داریم که معصوم (ع) می‌فرمایند «آیا دوست ندارید خداوند شما را ببخشد، پس عفو و گذشت نسبت به بندگان خدا داشته باشید» ما باید در مقابل همسر، فرزند، فامیل و همسایه گذشت داشته باشیم، اگر خطایی از آن‌ها دیدیم در پی انتقام و کینه‌توزی نباشیم، بلکه از خطای آن‌ها چشم پوشی کنیم.

وی افزود: عفو موجب عزت انسان می‌شود، پس ببخشید تا خدا شما را عزیز کند، این گونه نیست که اگر انسان بخشید فکر کند شکست خورده و کلاه سرش رفته، بلکه اگر بخشیدی بزرگوار می‌شوی، ولو اینکه طرف مقابل شما به روی خودش نیاورد، این خاصیت عفو است.

این کارشناس معارف قرآنی اظهار داشت: امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) فرمودند «وقتی یکی از غلامان و خادمان خانه‌ات خطایی کرد از آن‌ها بگذر و او را ببخش، زیرا سرزنشی که همراه با آن گذشت است، برای کسی که عاقل باشد و فهم داشته باشد، دردناک‌تر از کتک است» اگر طرف مقابل شما آدم با غیرت، دردمندی و با احساسی باشد وقتی شما عفوش کنید او بیشتر شرمنده می‌شود تا اینکه او را تنبیه کنید.

وی ابراز داشت: امام صادق (ع) سه خصلت را به عنوان مکارم اخلاقی دنیا و آخرت معرفی می‌کنند که اولین مورد آن عفو و گذشت است، حضرت می‌فرماید «ببخش کسی را که به تو بدی کرده است».

حجت‌الاسلام آیت بیان داشت: البته گذشت هم حساب کتاب دارد، گذشت نباید نا به جا باشد، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «گذشت به همان اندازه که شخص بزرگوار را اصلاح می‌کند، آدم‌های پست و لعین را هم خوار می‌کند» گاهی اوقات انسان نباید ببخشد، اما اکثر اوقات چون ضمیر انسان بیدار است عفو باعث تنبیه آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین صفات خدا عفو است، ما اگر در دنیا عفو نمی‌کنیم، روز قیامت چگونه توقع داریم که خدا از این همه گناهانمان بگذرد، مبادا آنجا خدا بگوید تو ذره ای رحم و گذشت کردی که من گذشت کنم؟

وی در پایان مناجاتی از امام سجاد (ع) آورد و گفت: امام سجاد (ع) می‌فرمایند «خدایا تو کسی هستی که خودت، خودت را به عفو نام‌گذاری کردی، گفتی به بندگان بگویید که من کسی هستم که اهل عفو و بخششم، پس خدایا از ما بگذر و ما را ببخش». /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات