۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۸۱۳۴۴

کتابخانه مرکزی بجنورد به نام آیت الله مهمان نواز نامگذاری شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: کتابخانه مرکزی شهر بجنورد که در حال حاضر در دست ساخت است، به پاس بیش از نیم قرن تلاش دینی و فرهنگی آیت الله مهمان نواز در این استان، به نام ایشان نامگذاری شد.
رحيمي مديرکل کتابخانه هاي خراسان شمالي

علی رحیمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد برای نامگذاری کتابخانه مرکزی در حال ساخت این شهر به نام آیت الله مهمان نواز از نامگذاری این کتابخانه به نام آیت الله مهمان نواز خبر داد.

 

وی با بیان این که تاکنون برای این کتابخانه در دست ساخت نامی انتخاب نشده بود، اضافه کرد: این کتابخانه به پاس بیش از نیم قرن تلاش دینی و فرهنگی آیت الله مهمان نواز در خراسان شمالی به نام وی نامگذاری شد.

 

رحیمی در ادامه با بیان این که ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: این کتابخانه با سه هزار و 777 مترمربع زیر بنا از جمله مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور سابق به این استان محسوب می شود و برای احداث آن نیز 24 میلیارد و 315 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

 

وی تصریح کرد: سایر اعتبارات لازم طبق توافقات سفر مقام معظم رهبری باید از محل نهاد کتابخانه‌های عمومی(500 میلیون تومان)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(یک میلیارد تومان ) و اعتبارات استانی(500 میلیون تومان) تأمین شود.

 

رحیمی اظهار کرد: سالن مطالعه، مخزن، بخش مرجع، بخش صحافی کتاب، سالن مطالعه روزنامه و نشریات و قسمت اداری از جمله فضاهای اختصاصی این کتابخانه است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی از تکمیل کتابخانه مرکزی بجنورد در سال 92 در صورت تخصیص اعتبار به این پروژه خبر داد.

 

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد هفته گذشته با اشاره به نامگذاری یکی از بولوارهای حاشیه شهر بجنورد به نام آیت الله مهمان نواز، با توجه به قرار داشتن این بولوار در حاشیه بجنورد، خواستار نامگذاری کتابخانه مرکزی در دست ساخت این شهر به نام آیت الله مهمان نواز شد.

 

وی عنوان کرد: در نامگذاری اماکن به اسم بزرگان باید توجه داشت که اگر مکان مورد نظر دارای نامی قدیمی و جاافتاده است، نامگذاری جدید آن مکان از سوی مردم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و این مسأله یکی از اشتباهات موجود در زمینه نامگذاری اماکن محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در مورد نامگذاری یکی از اماکن شهر بجنورد به نام آیت الله مهمان نواز نیز باید توجه داشت که آن مکان دارای نامی مرسوم نباشد تا در میان مردم رواج یابد.

 

وی با اشاره به کتابخانه مرکزی بجنورد که هم اکنون در نزدیکی دفتر آیت الله مهمان نواز در دست ساخت بوده و نامی نیز برای آن انتخاب نشده است، از مسؤولان این شهر خواست تا در صورت توافق، این کتابخانه جدیدالاحداث را به نام آیت الله مهمان نواز نامگذاری کنند.

 

چهارشنبه سی ام مرداد ماه همایش نکوداشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز با حضور علمای برجسته و شماری از مسؤولان کشوری و استانی در محل مصلی امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رهبری مبارزات مردم شمال خراسان علیه رژیم طاغوت را بر عهده داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از هجدهم شهریور سال 59 با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد.

 

وی در سال های پس از تشکیل مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی برای سه دوره نمایندگی مردم استان های خراسان بزرگ و خراسان شمالی را در این مجلس عهده دار بود و در این مدت نقشی اساسی در هدایت و تقویت روحیه معنوی مردم این خطه از ایران اسلامی داشت.

 

تیر ماه سال گذشته بود که اولین امام جمعه بجنورد با موافقت مقام معظم رهبری، بعد از 32 سال اقامه نماز در این شهر، به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی ضعیف، از این سمت کناره گیری کرد.

 

آیت الله حبیب الله مهمان نواز که هم اکنون 87 سال سن دارد، 23 تیرماه سال 91 آخرین نماز جمعه بجنورد به امامت خود را در مصلای امام خمینی(ره) اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد.

 

پس از کناره گیری آیت الله مهمان نواز از امامت جمعه مرکز استان خراسان شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی به عنوان امام جمعه جدید بجنورد منصوب شد.

 

آیت الله مهمان نواز هم اکنون نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری است./9314/ت302/ب 

ارسال نظرات