۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۸۲۶۵۹
عضو شورای عالی حوزه:

امام صادق به دنبال کادرسازی برای اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین غروی گفت: یکی از رسالت‌های مهم امام ششم شیعیان، کادرسازی برای جامعه اسلامی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين غروي، عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، عضو شورای حوزه های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که هر یک ائمه اطهار(ع) بنا به شرایط و اقتضای زمان رسالتی مهم بر عهده داشته‌اند، اظهار داشت: فرصتی که برای امام صادق(ع) برای ترویج معارف نبوی و اهل بیت به وجود آمد، در سایه زمینه سازی معرفتی امام سجاد(ع) و پیش از آن با قیام حسینی بود.


وی با بیان این‌که امام زین العابدین(ع) در خفقان حکومتی فرصت بسیار ارزشمندی برای زمینه سای مکتب جعفری را فراهم کردند، گفت: زمان امام سجاد(ع) شرایط بسیار بحرانی بود و ایشام در قالب دعا و سبک زندگی خاصی به نزدیکان خود ارائه می دادند نقش مهمی در شیوه تبلیغ عملی ایفا می کردند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر چه که امام سجاد(ع) بر حسب مصلحت زیاد در جامعه ظاهر نمی شدند ولی همه ساله بردگانی را خریداری کرده و با آنها هم نشین می شدند، آن بردگان یک سال پس از آموزش های لازم و مشاهده سبک زندگی، دعا و تعلیمات امام چهارم آزاد شده و حضرت دوباره مجموعه دیگری از خریدن و تعلیم بردگان را شروع می کردند.


وی ادامه داد: سفرهای ائمه به حج کادرسازی اصلی دینی و شیوه عملی تبلیغ بود و چنانچه تأثیرگذاری عملی زندگانی امام سجا (ع) نبود، امام صادق(ع) نمی توانستند اهداف خود را در جامعه آن زمان پیاده کنند، در حقیقت به این مسأله می توان رسید که هر یک امامان همام برای امام بعدی زمینه را برای تبلیغ دین رسول الله و معارف قرآنی فراهم کرده اند.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش امام باقر(ع) و فرزند بزرگوارشان امام صادق(ع) در تفسیر اسلام تصریح کرد: شرایط حکومت اموی و به دنبال آن بنی عباس فرصتی ایجاد کرد تا با استفاده از ظرفیت های به وجود آمده از سوی سایر ائمه اطهار(ع)، فقه به معنای کامل فقه اصغر و فقه اکبر شکل بگیرد به گونه ای که شایسته مکتب اهل بیت باشد.


وی با اشاره به دوران امام ششم شیعیان گفت: مکتب جعفری با وجود شاگردان بزرگ امام صادق(ع) شکل گرفت، هرچند که در ابتدا مکتب نامگذاری شد زیرا افراد زیادی آن زمان از نام مکتب سوء استفاده کرده و برای خود دکان باز می کردند، ولی این مکتب کامل بعدها نام مذهب جعفری را به خود اختصاص داد.


عضو شورای حوزه های علمیه کشور با اشاره به شیوه تبلیغی امام صادق(ع) ادامه داد: با وجود اینکه امام ششم شاگردان و مراجعان زیادی داشت؛ اما ایشان تمام اسرار را به همه  نمی گفتند چرا که اسرار خاندان آل محمد از محدوده درک همگان خارج بود و برخی تاب تحمل این اسرار را نداشتند.


حجت الاسلام والمسلمین غروی تاکید کرد: یکی از افتخارات شیعه این است که توانسته فقهش را از اهل بیت بگیرد و بتواند از دو آبشخور سنت و قرآن به فرموده ی پیامبر اکرم(ص) به طور کامل بهره بگیرد، از این رو بهتر است، مؤلفه های شیعه را از دیدگاه امام صادق(ع) پیدا و بررسی کنیم و به گونه ای نباشد که برخی سوءاستفاده کرده و خود را شیعه واقعی معرفی کنند./935/ا302/س

ارسال نظرات