۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۸۳۰۲۲
استاد حوزه و دانشگاه:

دروغ‌گویی و خلف وعده سبب راه یافتن نفاق به قلب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره نفاق، به آثار زیان‌بار و ضررهای نفاق اشاره کرد و گفت: گاه انسان با برخی از رفتارها و بدون توجه به عواقب آن دچار نفاق در درون می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدي گرجي، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، چهارشنبه شب در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام ششم که در حسینیه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: منافقان در طول تاریخ ضربه‌های سهمگینی را به اسلام وارد کرده‌اند، امام خمینی(ره) در جایی فرمودند که منافقان از کفار بدتر هستند، زیرا آنان به اسلام ضربه سنگین‌تری وارد می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که باید همیشه مواظب منافقان بود، ابراز کرد: گاه نفاق جنبه اخلاقی پیدا می‌کند و در درون خود انسان پیدا می‌شود و گاه خود ما بدون توجه به عواقب رفتارمان گرفتار نفاق می‌شویم.

وی به بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره دروغ پرداخت و خاطرنشان کرد: در این حدیث آمده است مبنی بر این‌که سه چیز است در هر که باشد منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز بخواند، اول این‌که دروغ می‌گویند و چون وعده کن خلاف ورزد و سوم هنگام امین دانست خیانت کند.

کارشناس و مبلغ حوزوی تأکید کرد: اگر کسی دروغ بگوید طعم ایمان را نمی‌چشد، در حدیث دیگری هست همه بدی‌ها در خانه‌ای است و کلید آن دروغ است، انسان باید از شوخی و حتی تعارف کردن دروغ هم بپرهیزد، نجات در راستی است.

 یک دروغ کوچک بیداری سحر را از انسان می‌گیرد

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: امام صادق(ع) در بیانی دیگر فرمودند هر کس تصمیم بگیرد که راست بگوید، کار او درست می‌شود و انسان را پاک می‌کند، دروغ توفیق نماز شب را از انسان می‌گیرد، یک دروغ کوچک بیداری سحر را از انسان می‌گیرد.

وی با بیان این‌که برخی از گزارش‌هایی که درباره انجام کارها به مسؤولان داده می‌شود، هم دروغ است، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید از خدا بترسید و با صادقان باشید، که یکی از مصادیق صادقان امام صادق(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که انسان نباید خلاف وعده کنند، ادامه داد: کاسب‌ها و بسیاری افراد خلاف وعده می‌کنند، انسان‌ها باید توجه داشته باشند که اگر کسی به وی اعتماد کرد و رازش را به او سپرد، نباید به این امانت‌داری او خیانت بورزد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت کار و تلاش اشاره کرد و با تأکید بر این‌که نباید در خانه این‌گونه باشد، که یک نفر برای همه افراد کار کند و بقیه منتظر باشد تا او وسایل راحتی‌شان را فراهم کند، بر این نکته تأکید کرد که اسلام از بیکاری و تنبلی انسان را پرهیز داده است./914/پ202/س

ارسال نظرات