۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۸۶۷۵۵
در پی آدم ربایی آمریکا از لیبی؛

اوباما: واقعه لیبی را تکرار خواهیم کرد

خبرگزاری رسا ـ کنگره لیبی عملیات نیروهای آمریکایی را محکوم کرده و آن را "نقض فاحش حاکمیت ملی" لیبی از سوی آمریکا خوانده است.
ابوانس الليبي رهبر ربوده شده القاعده

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انتقاد لیبی از دستگیری ابو انس اللیبی، عضو برجسته القاعده در طرابلس از عملکرد کشور خود دفاع کرد. دولت لیبی خواستار استرداد هر چه سریع تر اللیبی، شهروند لیبیایی شده است.
همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی در واشنگتن روشن ساخت که در آینده نیز در صورتی که تهدیدهایی علیه آمریکا! وجود داشته باشد واحدهای ویژه این کشور ممکن است دست به عملیاتی مشابه بزنند.
یگان‌های ویژه آمریکا روز شنبه (5 اکتبر/ 13 مهر) ابو انس اللیبی را در طرابلس، زادگاه او در لیبی دستگیر کردند. او از اعضای ارشد القاعده است که سال ها تحت پیگرد سازمان های اطلاعاتی آمریکا قرار داشت.
آمریکا برای دستگیری یکی از برنامه‌ریزان اصلی عملیات تروریستی شبه‌‌نظامیان گروه اسلام‌گرای افراطی الشباب در سومالی نیز دست به عملیاتی مشابه زد که ناکام ماند.
دولت لیبی خشم خود از دستگیری ابو انس اللیبی را ابراز کرده است. لیبی که در ابتدا علیه عملیات آمریکا دست به اعتراضی محتاطانه‌زده بود، بعد لحن خود بر ضد واشنگتن را شدیدتر ساخت.
علی زیدان، نخست‌وزیر لیبی از آمریکا خواسته است، هر چه سریع‌تر ابو انس اللیبی، از فرماندهان القاعده را مسترد سازد. نخست‌وزیر لیبی عملیات کماندویی نیروهای آمریکایی را "آدم‌ربایی" نامیده و آن را محکوم کرده است. زیدان روز سه‌شنبه (8 اکتبر) اعلام کرد که در جریان عملیات آمریکا قرار نداشته است. او خواستار آن شد که آمریکا اللیبی را به دستگاه قضایی لیبی واگذار کند.
زیدان گفت: تأکید ما این است که شهروندان لیبی باید در دادگاه لیبی محاکمه شوند و لیبی شهروندان خود را برای رسیدگی قضایی به سایر کشورها نمی‌فرستد.
کنگره لیبی نیز عملیات نیروهای آمریکایی را محکوم کرده و آن را "نقض فاحش حاکمیت ملی" لیبی از سوی آمریکا خوانده است.

دویچه وله در انتها افزود: ابو انس اللیبی در حال حاضر در بازداشت ارتش ‌آمریکا است و در کشتی "سان آنتونیو" متعلق به تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه نگهداری می‌شود. قرار است که اللیبی در نهایت به نیویورک منتقل شده و در آنجا در دادگاه محاکمه شود./1421/1409/ح

ارسال نظرات