۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۱۹۱
مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران:

یکی از افتخارات حوزه‌های خواهران در جشنواره علامه حلی، تحقیقات طلاب است

خبرگزاری رسا ـ مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: یکی از افتخارات حوزه‌های علمیه خواهران در جشنواره حلی، تحقیقات خواهران طلبه است که در مقایسه با حوزه علمیه برادران حرف اول را می‌زند.
حوزه علميه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حسین اسحاقی مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران در نشست مسؤولان پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و اعضای شورای علمی پژوهشی استان‌های گلستان و مازندران و طلاب خواهر مقطع سطح 3 این استان‌ها، با بیان اینکه شاخص علمی طلاب در مجامع علمی، تحقیق پایانی و پایان‌نامه آن‌ها است، گفت: طلبه در شرایط فعلی باید مبلغ، محقق، مدرس و یا مدیر گردد که با توجه به امکانات و منابع و همچنین روحیات بانوان، فعالیت در عرصه برای آنان مناسب‌تر است.
وی تصریح کرد: برخی از فعالیت‌های طلاب مقطعی است و پیامد نهایی ندارد ولی پایان‌نامه در همه مجامع علمی معتبر است و در چرخه تولید پژوهشی ماندگار می‌ماند و نیز به چرخه آموزش بر می‌گردد.
مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: عامل اول در کیفیت‌بخشی به یک تحقیق پایانی و پایان‌‌نامه، انتخاب موضوع درست است که باید موضوعات، به‌روز، پاسخگو و همسو با نیاز جامعه باشد و منجر به ارائه راهکار عینی و علمی گردد.
وی با اشاره به بایسته‌های پایان‌نامه‌نویسی اظهار داشت: بحث اول در پایان‌نامه، نیازسنجی موضوعی است که باید با سه هدف بنیادی، کاربردی و توسعه علم صورت گیرد و در این قسمت، طلاب از پرداختن به موضوعات میان رشته‌ای غیرتخصصی خودداری نمایند.
وی افزود: ادبیات تحقیق پایانی و پایان نامه باید علمی باشد و به صورت گفتمانی و محاوره‌ای نباشد، همچنین باید طلاب ادبیات پژوهش خود را از حالت تقلیدی خارج و با قلم خویش یکسان‌سازی نمایند.
اسحاقی با اشاره به سطح انتظارات پژوهشی از طلاب بیان داشت: تناسب پژوهش، با توانمندی تخصصی طلاب باید مدنظر قرار بگیرد و انتظار ما از طلاب سطح دو تتبع، سطح سه نقد و بررسی و سطح چهار نظریه‌پردازی است.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز در این نشست بیان داشت: تحقیق پایانی و پایان‌نامه، نقطه شروع برای جهش‌های علمی و معیار علمیت یک دانش‌آموخته است که باید یک اثر ناب و قابل عرضه باشد.
وی خطاب به طلاب افزود: کتاب را به صورت گزینشی و هدفمند مطالعه کنید و با وجود نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای به دنبال تهیه یک کتابخانه بزرگ نباشید.
وی گفت: توانمندی‌های خود را بشناسید و به عنوان سرمایه خود به رسمیت بشناسید، زیرا تا زمانی که سطح خودباوری شما پایین باشد با شکست مواجه خواهید شد.
وی اظهار داشت: تمام تلاش خود را صرف حل مسائل حل نشده و موضوعات مورد نیاز جامعه نمایید تا گرهی از گره‌های معرفتی جوامع بشری باز نمایید. البته حرف نو ممکن است در ابتدا با واکنش مثبت جامعه مواجه نشود اما مسیر علمی خود را طی خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است به جایی برسیم باید خدا را بندگی کنیم و در تمام لحظات زندگی و تلاش‌های علمی خداوند را مدنظر داشته باشیم. در صورتی که نیت‌هایمان الهی باشد به کمال می‌رسیم و مادامی که در بندگی باز است معراج و رسیدن به تمام کمالات بشری باز خواهد بود.
همچنین حجت‌الاسلام علی غفاری مدیر منطقه پنج حوزه‌های علمیه خواهران در این نشست بیان داشت: یکی از مطالبات به حق طلاب به خصوص در سطح سه، بحث پژوهش به معنای واقعی و نزدیک شدن به نظریه‌پردازی است و باید در این راستا این قشر با ساز و کار و برنامه‌هایی که مرکز در اختیارشان قرار می‌دهد آشنا گردند.
وی افزود: حوزه علمیه خواهران سازمان نوپایی است که وجود اتاق فکر در ساماندهی امورات این مرکز به خصوص در امر پژوهش، باعث کسب موفقیت‌ها و توفیقات خوبی در این مسیر گشته است و تشکیل شورای علمی پژوهشی استانی یکی از ابداعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است که منشأ برکات فراوانی در امر پژوهش طلاب در استان‌ها شده است./9191/د101/ن
ارسال نظرات