۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۷۴۸
استاد حوزه و دانشگاه:

وهابیت و سلفی‌ها مهم‌ترین معارضان غدیر در عصر حاضر هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که وهابیت و سلفی‌ها مهم‌ترین معارضان غدیر در عصر حاضر هستند،‌ گفت: سلفی اکنون در موضع انفعال نیستند بلکه رویکرد آن‌ها که از مهم‌ترین معارضان غدیر هستند تهاجمی است، وهابیت و سلفی‌ها مهم‌ترین معارضان غدیر در عصر حاضر هستند و سلفی‌ها به دنبال سنی کردن شیعیان نیستند بلکه به دنبال استحاله کردن آن‌ها هستند.
غدير خم

خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن طبسی از پژوهشگران حوزوی شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیر شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی معارضان کنونی غدیر پرداخت و گفت: در حال حاضر دو گروه سلفی، وهابیت و یک سری افراد تندرو که با نام شیعه و عقاید سلفی مسلک به شدت در زمینه غدیر فعالیت کرده و از معارضان آن هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد اسم شیعه را بر روی خود نهادند ولی تفکر افراطی تقریبی داشته و به بهانه تقریب مذاهب اسلامی ریشه غدیر را می‌زنند چرا که غدیر خم را مانع وحدت و تقریب در جامعه اسلامی می‌دانند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دشمنی وهابیان نسبت به شیعیان به بررسی فعالیت‌های این گروه پرداخت و گفت: متأسفانه امروزه وهابیان علیه مکتب حقه شیعه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از مؤسسات وهابی که علیه شیعیان فعالیت می‌کند مؤسسه «آل سهو» است، این مؤسسه پانزده سال پیش از سوی عثمان الخمیس و با حمایت عربستان، یهود در کشور کویت تأسیس شد و امروز با چاپ کتاب‌، مقاله، بروشور و همانند آن سعی در زیر سؤال بردن عقاید شیعه دارد و بیشتر این کتاب‌های را که به زبان فارسی نیز ترجمه شده است در ایام حج میان حجاج تقسیم می‌کنند.

مؤسسه «آل سهو» از فعال‌ترین مؤسسات برای تخریب عقاید شیعیان است

حجت‌الاسلام طبسی کتاب گفت‌وگو آرام و دوستانه را از فعالیت‌های مؤسسه «آل سهو» دانست و بیان کرد: نخستین فعالیت مؤسسه «آل سهو» دروغ پردازی است و کتاب گفت‌وگو آرام و دوستانه که بسیار سمی بوده و حتی به صورت قاچاق در کشور ما نیز منتشر می‌شود سعی دارد که اصل قضیه غدیر خم را زیر سؤال ببرد، حتی مؤلف آن را به صورت جعلی یک شیعه بیان می‌کند.

وی افزود: کتاب خمس از دیدگاه قرآن و اهل‌بیت(ع)‌ از دیگر فعالیت‌های شبکه و مؤسسه «آل سهو» است، اکنون هدف و سیاست اصلی این مؤسسه که از مبارزان سلفی و وهابیت علیه شیعیان است تفکیک میان شیعیان و اهل‌بیت(ع) و حتی مصادر امام علی(ع) برای خودشان است.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این‌که رویکرد معارضان کنونی تدافعی نبوده، بلکه تهاجمی است، گفت: معارضان کنونی درباره غدیر سخن نمی‌گویند و رویکرد آن‌ها تهاجمی شده است، آن‌ها سعی دارند تا با استناد به اتفاقات که در دوران سکوت امام علی(ع) رخ داده است عقاید شیعیان را زیر سؤال ببرند.

وحدت به سه نوع سیاسی،‌ اجتماعی و اعتقادی تقسیم می‌شود

وی تصریح کرد: معارضان کنونی دیگر اسناد و حدیث غدیر را زیر سؤال نمی‌برند بلکه اصل قضیه غدیر را منتفی می‌دانند؛ کتاب وحدت و شفقت صحابه و اهل‌بیت(ع) از کتاب‌های دیگری است که مؤسسه «آل سهو» چاپ کرده و در این کتاب سعی دارد افزون‌بر زیر سؤال بردن غدیر و ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) نشان دهد که دختر امیر مؤمنان(ع) به نام ام‌کلثوم به عقد خلیفه دوم در آمده و این نشان از روابط خوبی میان امام علی(ع) و خلیفه دارد.

حجت‌الاسلام طبسی با بیان این‌که وحدت به سه نوع سیاسی، اجتماعی و اعتقادی تقسیم می‌شود، شناخت دشمن مشترک مسلمانان برای جلوگیری از سوء استفاده آن‌ها را وحدت سیاسی خواند و تأکید کرد: علما، امام راحل و مقام معظم رهبری این گونه وحدت را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: وحدت اجتماعی نیز به معنی زندگی مسالمت آمیز و تکفیر نکردن یک‌دیگر است، وحدت اعتقادی نیز به معنی این است که ما از عقاید خود کوتاه بیایم و آن را بیان نکنیم، گروهی که لیدر این گونه وحدت هستند می‌گویند که این نوع وحدت نسبت به وحدت سیاسی و اجتماعی پایدارتر است از این‌رو ما باید وحدت اعتقادی داشته باشیم.

وهابیت و سلفی‌ها مهم‌ترین معارضان غدیر در عصر حاضر هستند

استاد حوزه و دانشگاه درباره عقاید مدعیان وحدت اعتقادی نیز خاطرنشان کرد: کسانی که مدعی وحدت اعتقادی هستند می‌گویند ما باید موانع تحقق وحدت همانند قرائت زیارت ناحیه مقدسه، زیارت عاشورا، حدیث کساء، مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع)، علم غیب ائمه(ع)، شهادت حضرت زهرا(س) و عصمت اهل‌بیت(ع)‌ را بیان نکنیم چرا که این سخنان غلو است.

وی بیان کرد: سلفی اکنون در موضع انفعال نیستند بلکه رویکرد آن‌ها که از مهم‌ترین معارضان غدیر هستند تهاجمی است، وهابیت و سلفی‌ها مهم‌ترین معارضان غدیر در عصر حاضر هستند و سلفی‌ها به دنبال سنی کردن شیعیان نیستند بلکه به دنبال استحاله کردن آن‌ها هستند.

پژوهشگر حوزوی درباره خطر برخی از افراد که نام شیعه بر خود نهادند ولی تندرو و سلفی مسلک هستند، خاطرنشان کرد: خطر کسانی که با نام شیعه عقاید سفلی را پیاده می‌کنند از خود وهابی‌ها نیز بیشتر است چرا که وهابی‌ها تابلو مشخص دارند ولی افرادی که با نام شیعه سعی در تخریب عقاید شیعیان دارند تابلو ندارند و همانند موریانه عقاید شیعیان را تخریب می‌کنند.

نتیجه عدم مبارزه ما با عقاید سلفی بی تفاوت شدن نسل آینده به مسأله امامت است

وی تأکید کرد: جریان‌های که با نام شیعه عقاید سلفی را ترویج می‌کنند صد در صد مخالف مرجعیت هستند و می‌گویند مهم‌ترین عامل انحراف شیعیان در عصر غیبت کبری مراجع هستند،‌ همچنین می‌گویند ما مقلد امام صادق(ع) هستیم نه مراجع تقلید.

استاد حوزه و دانشگاه پیام اصلی غدیر را ولایت و برائت دانست و اظهار داشت: خیالمان راحت نباشد چون بر حق هستیم هیچ کاری را نباید انجام دهیم،‌ نباید برای حقانیت خود مغرور شویم،‌ بلکه باید با عقاید سلفی و وهابی که هر روز نیز بیشتر می‌شود مبارزه کنیم چرا که نتیجه عدم مبارزه امروز ما با این عقاید سمی بی‌تفاوت شدن نسل آینده نسبت به موضوع ولایت و غدیر است، مسأله غدیر نباید تنها در غدیر بیان شود بلکه در طول سال باید به بررسی این واقعه پرداخته شود.

حجت‌الاسلام طبسی تألیف کتاب «اهل‌بیت(ع) از خود دفاع می‌کنند»، «خویشاوندی اهل‌بیت(ع) و صحابه»، «تضاد مفاتیح‌الجنان با قرآن کریم» و ساخت سریال‌های همانند «حسن، حسین و معاویه»، «عمر فاروق» و پخش آن به زبان فارسی از شبکه‌های فارسی زبان را از دیگر فعالیت‌های وهابیت برای زیر سؤال بردن عقاید شیعیان برشمرد./993/پ201/ن

ارسال نظرات