۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۸۹۹۰۲
کارشناس معارف اسلامی:

ترویج دعا روش کارآمد امام سجاد در آگاهی بخشی اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که امام سجاد(ع) برای آگاهی دادن به جامعه، راه دعا و راز و نیاز، عبادت و سجده برای خدا را در پیش گرفت، تصریح کرد: دعا و عبادت، معرفت و حقیقتی هست که در همه صحنه ها اثرگذار است.
امام سجاد(ع)

حجت الاسلام احمد اکبریان، کارشناس و پژوهشگر دینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: امام سجاد(ع) با خطبه افشاگرانه خود به همه فهماند که سید‌الشهدا(ع) با هدف احیای دین، احیای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظالم و احقاق حق مظلوم قیام کرده است.

وی با بیان این که امام سجاد(ع) معدن علم اهل بیت(ع) است، گفت:  امام سجاد(ع) در مجلس عبید‌الله بن زیاد، شروع به خواندن خطبه کرد و قدرت یزید و خاندان بنی امیه را با صلابت زیر سؤال برد و به یزید که قصد داشت قیام امام حسین(ع) را دنیا طلبانه جلوه دهد و تبیین کند که ایشان به خاطر حکومت قیام کرده‌اند، اجازه نداد که به هدف خود که تحریف واقعه عاشورا بود، برسد.

حجت الاسلام اکبریان با بیان این که قیام بزرگ عاشورا ماندگارترین نهضت اسلامی است و شامل  دو مرحله بود، گفت: مرحله نخست نهضت عاشورا آفرینش، شکل گیری جهاد و جانبازی، دفاع از کرامت اسلامی، دعوت به اقامه عدل و احیای دینی است که به فرجام رسید.

وی افزود: مرحله دوم، دوره پیام رسانی و تثبیت ارزش‌های نهضت و عرصه جهاد فرهنگی و تبیین آرمان‌های آن قیام مقدس بود که به رهبری امام سجاد تداوم یافت.

این کارشناس معارف اسلامی با اشاره به این که امام سجاد(ع) برای آگاهی دادن به جامعه، راه دعا و راز و نیاز، عبادت و سجده برای خدا  را در پیش گرفت، تصریح کرد:  دعا و عبادت، معرفت و حقیقتی هست که در همه صحنه ها اثرگذار است.

دعا و عبادت جهاد فکری و دینی بزرگی است که امام سجاد(ع) انتخاب کرد

این کارشناس معارف اسلامی با بیان این که امام سجاد(ع) در  اوضاع نابسامان آن زمان مسؤولیت هدایت مردم را در دو مرحله کوتاه مدت و بلند مدت به انجام رساند، افزود:  در کوتاه مدت و یا به عبارتی در دوران اسارت، امام سجاد(ع‌) با شیوه ای بدیع و کم نظیر، حقانیت راه و هدف پدرش امام حسین(ع) را به زیبایی به تصویر کشید.

 وی با بیان این که امام سجاد(ع) در جامعه سیاسی آن زمان آزادی عمل نداشت، افزود: این امام بزرگوار با علم خود صحیفه سجادیه را به رشته تحریر در آورد، صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه از مهم ترین آثاری است که حقایق معنوی الهی در آن بیان شده است.

حجت الاسلام اکبریان لرستان با اشاره به این که آن زمان جامعه اسلامی در یک بحران فکری و عقیدتی گرفتار شده بود و جامعه اسلامی از مکتب اهل بیت فاصله گرفته بود، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) با اندیشه‌های هدایت گرانه خود به تجدید حیات اسلام و بازآفرینی نظام فکری اسلام پرداخت./9451/ت302/س

ارسال نظرات