۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۰۵۹۷

جلد دوم کتاب خاطرات آیت الله اردبیلی در دست نگارش

خبرگزاری رسا ـ علی درازی نویسنده و تدوین گر کتاب خاطرات آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی گفت: در طول نگارش این کتاب، نزدیک به 5 هزار عکس از آیت الله موسوی اردبیلی، سخنرانی ها، مطالب مختلفی که از وی در رسانه های مختلف در قبل و بعد از انقلاب درج شده بود و اسناد مربوط به مبارزات وی جمع آوری و آرشیو شد.
حوزه هنري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی درازی محقق گفت: آیت الله موسوی اردبیلی یکی از شخصیت‌های محوری در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود که دانستن خاطرات وی باعث آشنایی با خاطرات و وقایع انقلاب اسلامی می‌شود.


وی جزو شخصیت‌هایی بود که رابطه نزدیکی با امام خمینی(قدس سره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر داشته و سمت‌هایی که در شورای انقلاب و حزب جمهوری بر عهده داشت، نشان دهنده این رابطه نزدیک بوده است.


وی با تاکید بر این‌که مقام علمی آیت الله موسوی اردبیلی از دوران قبل از انقلاب مطرح بوده است، افزود: وی مجتهد مورد تایید امام خمینی و حوزه علمیه بود و با سمت‌هایی که از سوی امام راحل به وی داده می‌شد، آیت الله اردبیلی همواره در صحنه‌های اصلی انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت.


درازی، جلد اول خاطرات آیت الله اردبیلی را تقسیم شده در دو بخش کلی اعلام کرد و اظهار داشت: بخش اول مربوط به دوران مبارزه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و بخش دوم به جایگاه علمی و حضور آیت الله موسوی در حوزه علمیه قم و نجف می‌پردازد، وی اشراف کاملی بر فضای علمی حوزه‌های علمیه قم و نجف دارد و در این کتاب خاطراتی از اساتید و بزرگان این مراکز علمی مذهبی همچون آیت الله العظمی شیرازی، آیت الله بروجردی و آیت الله میرداماد آورده شده است.
این نویسنده در تشریح بخش‌های مختلف کتاب خاطرات آیت الله اردبیلی گفت: بخش اول درباره اردبیل و زادگاه، بخش دوم درباره تولد، خانواده و تحصیلات، بخش سوم شروع دوران طلبگی در قم و نجف، بخش چهارم درباره مراجعت به اردبیل به دلیل داشتن مشکلات وشرایط جسمانی، بخش پنجم مراجعت به تهران و مبارزه با رژیم پهلوی و بخش آخر فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب و حضور در شورای انقلاب و دادستانی انقلاب و ریاست شورای عالی قوه قضائیه آیت الله موسوی اردبیلی را شامل می‌شوند.


وی با اشاره به تاسیس دانشگاه مفید در قم توسط آیت الله موسوی اردبیلی، ادامه داد: آیت الله اردبیلی تاکید خاصی بر ارائه مسائل علمی روز در حوزه علمیه داشت و درصدد بود تحولی در این زمینه بوجود آورد، همین دلیل باعث تاسیس دانشگاه مفید در قم قبل از رحلت امام خمینی شد که این دانشگاه یکی از کارهای ماندگار آیت الله اردبیلی محسوب می‌شود.


این محقق و نویسنده، زمان صرف شده برای جمع آوری و انتشار جلد اول کتاب خاطرات آیت الله موسوی اردبیلی را بیشتر از دو سال عنوان کرد و بیان داشت: جلد اول کتاب صرفا مشتمل بر بیان خاطرات آیت الله اردبیلی است و از هیچ منبع دیگری نقل قولی نیامده است، بخش‌های مهم و اصلی این کتاب به اتمام رسیده و کار طراحی، تایپ و طراحی جلد آن باقی مانده است.


علی درازی درباره جلد دوم کتاب خاطرات آیت الله اردبیلی گفت: در جلد دوم کتاب که از مدت‌ها قبل کار مصاحبه آن آغاز شده، با شاگردان، دوستان، همکاران و کسانی که با آیت الله موسوی در ارتباط بودند، گفتگو می‌شود و تا سال 93 تدوین آن به پایان می‌رسد.


وی با تاکید بر همکاری همه جانبه دفتر آیت الله موسوی اردبیلی در جمع آوری مطالب و نگارش این کتاب خاطرات، افزود: با همکاری دفتر معظم له توانستیم آرشیو کاملی درباره یکی از شخصیت‌های محوری انقلاب اسلامی ایجاد نماییم، وی یکی از مراجع عظام کشور است که بسیاری در طول سال‌ها درصدد ثبت خاطرات وی بودند اما این کار توسط حوزه هنری انجام شد.


آلبوم موسیقایی غزل عاشورا رونمایی شد
آلبوم موسیقایی غزل عاشورا تولید مرکز موسیقی حوزه هنری و ساخته فریدون خوشنود شنبه 2 آذر ماه در دومین محفل قول و غزل رونمایی شد.


در دومین مراسم محفل قول و غزل هنرمندان، شاعران و ترانه سرایانی همچون علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سعید بیابانکی مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری، اسماعیل امینی، علی داودی، اکبر میرجعفری و ... حضور داشتند.


در این مراسم شاعران و ترانه سرایان همچون حمید درویش، علی اکبر میرجعفری، محمد حسن جمشیدی، غلامرضا طریقی، داود جهان بند، سودابه مهیجی، رضا احسان پور، بی‌بی‌ثمانه رضایی، صابر قدیمی، الهام صداقتی، علی داودی و ... تازه ترین آثارشان را قرائت کردند.


همچنین با حضور فریدون خوشنود آهنگساز و خواننده پیشکسوت کشورمان و محمد حشمتی خواننده آلبوم غزل عاشورا و پیروز ارجمند این آلبوم موسیقایی که به مناسبت ایام محرم منتشر شده است رونمایی شد.


خوشنود: انقلاب اسلامی به هنر و موسیقی مذهبی نیاز دارد
فریدون خوشنود با بیان این که انقلاب اسلامی به هنر به خصوص هنر و موسیقی مذهبی نیاز دارد، عنوان کرد: باید معارف نو را در ذهن مردم ماندگار کنیم، باید هنری ممتاز، فاخر و پیشرو داشته باشیم چرا که ابزارهای هنری بی شک ماندگار است.


وی همچنین به نقش موسیقی و ادبیات در اجرای آیین‌های مذهبی در میان همه ملل اشاره کرد و گفت: در ملت‌ها و کشورهای آسیایی موسیقی و ادبیات در اجرای آیین‌های سنتی شان چنان با اهمیت بوده که بدون وجود آن‌ها هیچ آیینی به انجام نمی‌رسیده است.


خوشنود همچنین نوحه خوانی را از شاخص ترین قالب‌های موسیقی عاشورایی دانست و افزود: نغمه‌های بومی و نوحه‌ها و مرثیه‌ها از قدیمی‌ترین موسیقی‌های مذهبی در ایران هستند، در تمام مذاهب موسیقی عبادی وجود دارد و همه دارای مضمون نیایش هستند.


وی در ادامه سخنانش از علیرضا قزوه مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و دیگر دست اندرکاران تولید آلبوم موسیقی غزل عاشورا تشکر کرد و سخنانی در تمجید و تکریم شعر و شخصیت انقلابی و مردمی علیرضا قزوه گفت.


تعاریف خوشنود از علیرضا قزوه باعث شد تا اسماعیل امینی به طنز بگوید «جلسه رونمایی علیرضا قزوه نیست». که این شوخی باعث خنده حضار شد.


همچنین در ادامه رونمایی از این آلبوم موسیقایی محمد حشمتی خواننده آلبوم غزل عاشورا آهنگ «زینب، زینب» را خواند که مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت.


او در معرفی این اثر گفت که ملودی «زینب، زینب» براساس آهنگ ایران، ایران خوشنود که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرده بود./966/د101/ق

ارسال نظرات