۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۱۶۵

ژاپن از دست چین به سازمان ملل پناه آورد

خبرگزاری رسا ـ خطوط هوایی سنگاپور، کوانتاس استرالیا و کره جنوبی بعد از عقب نشینی آمریکا گفتند که مقررات چین را رعایت خواهند کرد. با این حال اما ژاپن از شرکت های هواپیمایی اش خواسته به آن توجهی نکنند.
جزاير مورد مناقشه چين و ژاپن

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: ژاپن از یک نهاد وابسته به سازمان ملل که وظیفه آن نظارت بر هوانوردی غیرنظامی است خواسته که بررسی کند آیا ناحیه تازه ایجاد شده توسط چین به نام "حریم شناسایی دفاع هوایی" پروازهای مسافری را به خطر می اندازد یا نه.


پیشتر آمریکا از خطوط هوایی اش خواسته بود هنگام پرواز در این منطقه دولت چین را مطلع کنند. ناحیه مورد مناقشه در دریای شرق چین در روزهای اخیر محل قدرت نمایی هواپیماهای جنگی بوده است.


به گزارش بی بی سی؛ چین گفته بود هیچ هواپیمایی چه نظامی چه غیرنظامی نباید بدون اطلاع وارد این حریم شود. ناحیه ای که شامل چند جزیره است که از سال 1960 در کنترل ژاپن بوده.


قابل ذکر است ابتدائا آمریکا با به پرواز درآوردن بم افکن های "ب 52" که البته مجهز به بمب نبودند آن را نقض کرد. بعد ژاپن نیز جنگنده هایش در آنجا به پرواز درآورد.


بی بی سی در ادامه افزود : زمانی که نوبت به هواپیماهای غیرنظامی رسید محاسبات تغییر کرد و آمریکا تاکید کرد که انتظار دارد هواپیماهای غیرنظامی مقررات چین در حریم دفاع هوایی را رعایت کنند.


گفتنی است خطوط هوایی سنگاپور، کوانتاس استرالیا و کره جنوبی بعد از عقب نشینی آمریکا گفتند که مقررات چین را رعایت خواهند کرد. با این حال اما ژاپن از شرکت های هواپیمایی اش خواسته به آن توجهی نکنند.


در همین حال بود که ژاپن از سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی وابسته به سازمان ملل خواست بررسی کند که آیا اقدام چین نظم و ایمنی پروازهای بین المللی در ناحیه را به خطر می اندازد یا نه.


شایان ذکر است این سازمان تنها می تواند توصیه های غیرالزام آور صادر کند. با این حال ژاپن ظاهرا امیدوار است نظارت شدیدتر بین المللی باعث عقب نشینی چین شود.


چین می گوید هدف ایجاد این حریم دفاعی جلوگیری از ورود هواپیماهای نظامی ژاپن به منطقه ای است که به چین تعلق دارد. این حریم از جمله جزایری را در بر می گیرد که مورد مناقشه چین و ژاپن است.


کنترل این جزایر رسما در اختیار ژاپن است اما در سال های اخیر به دلیل نزدیکی به خطوط مهم کشتیرانی، نواحی ماهیگیری و به طور بالقوه برخورداری از ذخایر سوخت های فسیلی باعث افزایش تنش شده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات