۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۲۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی:

عدم پایبندی به دین کار انسان را به خیانت به بیت المال می کشاند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امانتداری را از صفات بارز مؤمنان دانست و با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، گفت: عده‌ای مسؤولیت می‌گیرند فکر می‌کنند که طعمه برای خودشان و اقوام شان است و جا را برای آن‌ها باز می‌کنند.
حجت الاسلام محمد رضا آشتياني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت مذهبی و فرهنگی فدائیان ولایت که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، به بررسی سبک زندگی حسینی پرداخت و گفت: احترام گذاشتن به ارزش‌های اسلامی در عبادات، معاملات و موارد دیگر سبب تحقق سبک زندگی عاشورای و حسینی می‌شود.

وی ادامه داد: فرد باید نسبت به ارزش‌های اسلامی تعبد داشته باشد، البته اگر بخواهیم ارزش‌های اسلامی را متعبدانه بپذیریم باید افرادی که ما را از این مسیر و ارزش‌ها منحرف می‌کند بشناسیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌‌که تحقق سبک زندگی حسینی با توجه به عبادات حاصل می‌شود، اظهار داشت: اگر محیط، خانواده و محل تعلیم، تربیت ناسالم نباشد فرد فطرتا موحد می‌شود.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «شیطان راه را برای افراد می‌بندد و به قدری گناه را شیرین جلوه می‌دهد که فرد به طرف آن کشیده می‌شود»، از این‌رو باید به شیاطین انسی و جنی توجه داشت، شیطان از هر راهی سعی می‌کند فرد را گمراه کند در حالی که برای ما نامرئی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین با اشاره به روایت «یک سوم قرآن درباره دشمن شناسی است»، بر دشمن شناسی تأکید کرد و بیان داشت: پس از انقلاب اسلامی ضربه‌های که منافقان و دشمنان زدند ما فهمیدیم این‌ها چه افراد هستند، اگر بخواهیم سبک زندگی حسینی را بدانیم باید در وجودمان تعبد به ارزش‌های اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: اگر فرد نماز نخواند همانند اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خبیث و خشن می‌شود، نماز فرد را پاک کرده و روح او را نرم می‌کند، البته نمازی مهم است که همراه با توجه باشد، نماز معراج مؤمن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امانتداری را از صفات بارز مؤمنان دانست و با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، خاطرنشان کرد: عده‌ای مسؤولیت می‌گیرند فکر می‌کنند که طعمه برای خودشان و اقوامشان است و جا را برای آن‌ها باز می‌کنند،‌ امیرمؤمنان(ع) در این نامه به مالک اشتر تأکید می‌کند «افرادی را مسؤول کند که پست را طعمه قرار ندهد».

وی یادآور شد: به هر میزان پست و مسؤولیت فرد بیشتر باشد امانتداری او افزایش می‌یابد،‌ عده‌ای که پایبند دین و امانتداری نیستند به بیت‌المال خیانت کرده و مردم را نسبت به دین، انقلاب و اسلام بد بین می‌کند، فرد کم ظرفیت نمی‌تواند امانتدار باشد.

حجت‌الاسلام آشتیانی پرهیز از تجمل‌گرایی را از راه‌های تحقق سبک زندگی اسلامی خواند و گفت: اگر بخواهیم ملت پای خود بایستد باید از تجمل‌گرایی پرهیز کند، براساس آمار اعلام شده دو سوم هزینه‌های زندگی صرف تجمل می‌شود و یک سوم آن برای خورد و خوراک،‌ فردی همانند شهید مدرس هیچ‌گاه گرفتار تجمل نبود.

وی ادامه داد: امام راحل(ره) نیز همانند مردم عادی زندگی می‌کردند و هیچگاه گرفتار تجمل نشدند و چنین فردی یک انقلاب را ایجاد کرده و تمام دنیا از نامش ترسیدند، فردی که اهل سبک زندگی اسلامی باشد ظلم ستیز می‌شود، شهید مدرس می‌گوید «من با رضاخان به سبب نوکری بودن او برای انگلستان مبارزه می‌کنم نه عمامه یا کلاه».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مؤمن‌ مخلص و مبارز هیچ‌گاه از مبارزه با ظلم دست نمی‌کشد، بیان داشت: ستیزه با دشمن همراه حساب و برنامه‌ریزی فکری و فیزیکی مهم است، به هر میزان کشور پیشرفت کرده و نظام قدرتمند شود ولی افراد مؤمن مبارز نباشند به درد نمی‌خورد، مؤمنان مبارز کشور را عزیز نگه می‌دارند.

وی صداقت در گفتار و رفتار را از دیگر مؤلفه‌های تحقق سبک زندگی اسلامی دانست و یادآور شد: لیاقت و شایستگی نیز از دیگر مباحث مهم سبک زندگی اسلامی است، در روایتی از پیامبر(ص) وارد شده «اگر فردی یک نفر را به مسؤولیت بگذارد، در حالی که می‌داند دیگری نسبت به این فرد به سنت و قرآن آگاه‌تر است، این فرد به خدا، من و همه مسلمانان خیانت کرده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی با تأکید بر تقویت سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: اگر در دانشگاه‌، بازار و دیگر مسائل زندگی ارزش‌ها ارزشمند نباشند قطعا آینده خوبی برای فرد ایجاد نمی‌شود، آقای ضرغامی در مجلس می‌گفت «6 هزار شبکه وجود دارد که ماهواره‌ها آن‌ها را تأمین می‌کنند»، دشمنان با کارهای فرهنگی و فشار اقتصادی سعی در تسلیم کردن مردم دارند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات