۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۰۳۶
کارشناس روان‌شناس حوزه علمیه قم:

آموزه‌های اسلام غنای لازم را در طراحی الگوهای روان درمانی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباسی با اشاره به نقش آموزه های دینی در خودکنترلی و هویت‌یابی دینی، رابطه این دو را رابطه مستقیم ارزیابی و گفت: ارائه معیار و هدفی روشن و دست یافتنی، مصادیق و حوزه های خودمهارگری، ایجاد انگیزه برای مهار، خودنظارت گری از طریق محاسبه و مراقبه از قابلیت های آموزه های غنی اسلام در خودمهارگری است.
دين وبهداشت روان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام مهدی عباسی، دبیر پژوهش گروه روانشناسی موسسه امام خمینیدر همایش «الگوی اسلامی ایرانی مشاوره با محوریت دین و بهداشت روان» در محل تالار نور، در خصوص مدیریت خویشتن مبتنی بر نظام هویت یابی دینی، به رویکرد روانشناسان غربی در خصوص کارکرد اراده در خودمهارگری(self control) به عنوان قدرتی درونی در انسان اشاره و اظهار کرد: این قدرت، از توانایی بالایی در مهار فکر، هیجانات و وسوسه ها برخوردار است.

 

وی افزود: خودمهارگری به معنای کنار گذاشتن یک هدف به منظور دستیابی به هدفی والاتر بر اساس معیاری است که فرد برای خود تعیین می کند و این معیار در یک فرد معتقد می تواند دین باشد.

 

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به رابطه مستقیم میان دین داری و خودکنترلی، ارائه معیار و هدفی روشن و دست یافتنی، مصادیق و حوزه های خودمهارگری، ایجاد انگیزه برای مهار (ترس، امید و محبت به خدا)، خودنظارت گری(از طریق محاسبه و مراقبه) را از قابلیت های آموزه های غنی اسلام در خودمهارگری برشمرد.

 

 این روان‌شناس در پاسخ این پرسش که این دیدگاه تا چه حد مورد قبول علم است، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در غرب، از سال 2000 میلادی به بعد، الگوی درمان گری مبتنی بر مسیحیت با سه مولفه محبت، آرامش و ترس از خدا طراحی شده است.

 

وی با تأکید بر ضرورت طراحی الگوهای روان درمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، یادآور شد: پژوهش ها نشان می دهد خودمهارگری هم در مشاوره و هم در درمان می تواند نقش موثری ایفا کند.

 

بینش توحیدی انسان را از بحران هویت نجات می دهد

در ادامه حجت الاسلام حمید رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، هدف عالی روانشناسی اسلامی را رسیدن به توحید و اطاعت از اوامر الهی دانست و گفت: این گونه هویت یابی است که به شناخت ارزش ها و همانند سازی با آن از سوی افراد منجر می شود.

 

وی ادامه داد: اگر نوجوان به بینش توحیدی برسد دیگر به روشنی می داند که از کجا و برای چه آمده و به کجا می رود.

 

امیر خوراکیان، رییس همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی مشاوره نیز، در آغاز این همایش ضمن تشریح گزارشی از نحوه برنامه ریزی آن، گفت: کلینیک جامع تخصصی جوان به منظور فراهم کردن تکنیک های مورد نیاز جوان در یک مجموعه دبیرخانه دائم و دوسالانه زمنه بهتر مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شود.

 

گفتنی است، این همایش با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته کشور در حوزه روانشناسی و مسؤولان سازمان نظام روانشناسی در سه قالب کارگاه، سخنرانی و پنل از روز گذشته آغاز شده و تا 21 آذرماه ادامه خواهد داشت./930/پ202/س

 

ارسال نظرات