۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۵۱۹

هر آنچه در مناظره کواکبیان و نوبری در مدرسه معصومیه گذشت

خبرگزاری رسا ـ کواکبیان با بیان این که نباید از توافق ژنو ذوق زده و یا نا امید شد، گفت: این توافقنامه امتیازات زیادی برای ما ندارد و شاید می شد بهتر از این باشد اما باید پذیرفت که این شروع کار است و برداشته شدن تحریم ها را به دنبال دارد.
مناظره
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و ناصر نوبری کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، دوشنبه شب در مناظره‌ای با موضوع «توافقنامه ژنو از رویا تا واقعیت» که در مدرسه معصومیه(س) و با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، شرکت کردند.
بر اساس این گزارش کواکبیان در ابتدای این مناظره، با بیان این ‌که در دولت گذشته هفت قطعنامه بین‌ المللی علیه ایران صادر شد، گفت: در آن مقطع زمانی تحریم‌ های یک جانبه از ناحیه اتحادیه اروپا علیه ایران بیشتر شد.
وی با انتقاد از روش دولت گذشته و دیپلماسی آنها در مواجهه با کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: اگر ما در این دوره نیز می‌ خواستیم همچون دوره قبل عمل کنیم، قطعا به حجم تحریم ها افزوده می شد.
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این‌که در دولت گذشته مذاکرات ما بی فایده بود و هیچ توافقی حاصل نمی شد، ابراز کرد: در این مذاکرات هیچ اتفاقی نمی افتاد و فقط برای مذاکرات بعدی برنامه ریزی می شد از این رو نتیجه آن مذاکرات باخت باخت بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نگاه دولت یازدهم را شکستن بن بست در مذاکرات هسته‌ ای دانست و اظهار کرد: البته در این میان حمایت های رهبری از دولت و سخنان ایشان در مورد نرمش قهرمانانه این زمینه را ایجاد کرد که تا نگاه دیپلماسی به سمت مذاکرات برود و به نتایجی بدست پیدا کنیم که حاصلش این توافقنامه باشد.
کواکبیان با تأکید بر این که ما در این توافقنامه چیز زیادی را از دست نداده ایم، افزود: ما به دنبال ساختن سلاح هسته ای نیستیم و آموزه‌ های دینی و فتوای رهبری نیز همین را می رساند، در حالی غنی سازی 20 درصد برای ساخت سلاح هسته ای است و ما با کمتر از 5 درصد نیز می‌ توانیم به خواسته های خود برسیم.
مدیر مسؤول روزنامه مردم سالاری با اشاره به مدت شش ماهه غرب، گفت: این که ما غنی سازی 20 درصد را در این مدت متوقف کنیم هدفی جز شکسته شدن بن بست ندارد و این مسأله هیچ ضربه‌ ای به منافع ملی ما نمی زند.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم ادامه داد: توقف 20 درصد به این معنا نیست که این فناوری از دست ما رفته است.
وی با بیان این‌ که در متن توافقنامه حق ایران در بهره برداری آمده است، ابراز کرد: اما در مسأله غنی سازی جملات دو پهلو است؛ وقتی مطرح می شود که ایران نباید بالای 5 درصد غنی سازی داشته باشد معنایش این است که زیر 5 درصد مشکلی ندارد.
دبیر کل حزب مردم سالاری مذاکرات ایران با 5+1 را برد برد دانست و اظهار کرد: ما در این مذاکرات چیزهایی را به دست آورده ایم و چیزهایی را موقتا کنار گذاشته ایم.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: این مذاکرات اگر هیچ فایده ای برای ما نداشته باشد همین که شش ماه تحریمی علیه ما صورت نمی گیرد کافی است.
مدیر مسؤول روزنامه مردم سالاری با اشاره به تحریم های آمریکا پس از توافقنامه ژنو نیز، اظهار کرد: استدلال آنها این است که این تحریم ها از گذشته بوده و چیز جدیدی نیست؛ البته نباید سرسپردگی آمریکایی ها از صهیونیست ها را فراموش کرد.
در ادامه این مناظره نوبت به ارائه دیدگاه های نوبری راجع به توافقنامه ژنو رسید، وی با اشاره به اهمیت جایگاه دیپلماسی، از کسانی که وزیر امور خارجه را به پرهیز از اظهار نظر نظامی دعوت کردند، انتقاد کرد و افزود: دستگاه دیپلماسی وظیفه دارد تمام موضع گیری های کشور در زمینه‌ های مختلف را مدیریت کند.
کارشناس ارشد روابط بین الملل ادامه داد: بر اساس استراتژی جایگاه سازی مقامات نظامی باید با هماهنگی دیپلماسی اظهار نظر کنند.
کارشناس وزارت امور خارجه با بیان این که دیپلماسی مدیر جنگ روانی و روش سازی است، ابراز کرد: امروز در جهان داشتن امکانات راه رسیدن به قدرت نیست بلکه چگونه جایگاه سازی کردن نزد افکار عمومی راه رسیدن به قدرت است.
سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به این که امروز جنگ دیپلماسی و روانی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: دیپلمات حرفه‌ای از نداری ها داشته ها می سازد؛ دیپلماسی ارائه واقعیت ها نیست بلکه دیپلماسی کمترین امکانات را به بالاترین امکانات تبدیل کردن است.
این استاد دانشگاه با بیان این که می توانستیم بیشتر از آن چیزی که در این توافقنامه آمده به دست بیاریم، اظهار کرد: ما در شش ماه نخست آنچه که تا خط قرمز ما است داده ایم و به زیر 5 درصد در غنی سازی اکتفا کرده ایم و در مقابل اصل تحریم‌ های نفتی و بانکی تکان نخورده، از 100 میلیارد دلار نیز 5 میلیارد دلار، آن هم به صورت قسطی نصیب ما شده است.
نوبری با تأکید بر این که همیشه رادیکالیزم سبب جنگ نشده و وادادگی نیز به ایجاد جنگ ها کمک کرده است، اظهار کرد: انفعال در طرف مقابل طمع به وجود می آورد و در چنین حالتی آمریکایی ها از ما می خواهند فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کنیم.
کواکبیان در بخش دیگری از این مناظره، با انتقاد از سخنان نوبری مبنی بر وادادگی تیم مذاکره کننده، گفت: وادادگی در متن این توافقنامه نیست و اگر ویز امور خارجه درجایی حرفی زده ربطی به این توافقنامه ندارد.
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این که ایران در این مذاکرات به دنبال اعتماد سازی است، اظهار کرد: ارتباطات بین المللی ما باید به سمتی برود که تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که ما باید به طور شفاف به طرف مخالف بگوییم که دنبال سلاح هسته ای نیستیم، افزود: این که ما به مأموران آژانس اجازه بازرسی از نیروگاه های هسته ای خود می دهیم نشان می دهد که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم؛ ما می خواهیم تحریم ها برداشته شود و هیچ راهی نداریم که مذاکرات شکل بگیرد.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم با بیان این که برخی مذاکرات برد برد را رسیدن ایران به همه چیز و این که طرف مقابل همه چیز را از دست بدهد، تعبیر می کنند، ابراز کرد: این دیدگاه منطقی نیست و بالاخره در مذاکره باید طرف مقابل هم به چیزی برسد؛ این که بگوییم طرف مقابل نباید در مذاکره به چیزی برسد از عرف دیپلماسی خارج است.
مدیر مسؤول روزنامه مردم سالاری گفت: نرمش قهرمانانه یعنی این که بر سر اصول خود ثابت باشیم و در فروع کوتاه بیاییم و ما تا کنون در مذاکرات بر سر خط قرمزها کوتاه نیامده ایم.
کواکبیان با اشاره به ماجرای صلح حدبیه، اظهار کرد: در مفاد این صلحنامه مسائلی مطرح شد که هیچ کدام مورد قبول یاران پیامبر(ص) نبود اما پیامبر اسلام چون پیامد این مسائل را درک می کرد، صلح را قبول کردند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر این که تواقنامه ژنو تعهد حقوقی ندارد، ابراز کرد: اگر طرف مقابل به این توافقنامه عمل نکند ما هم می توانیم به توافقنامه پایبند نباشیم.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، توافقنامه ژنو دارای اثرات روانی مثبت در جامعه خواند و گفت: اگر قرار باشد وضعیت گذشته را ادامه دهیم مشکلات ما بیشتر می شود.
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این که بالاخره تحریم ها باید در نقطه ای متوقف شود، افزود: توافقنامه ژنو یک اقدام اعتماد ساز است، البته آقای ظریف یک دیپلمات کار کشته و در مذاکرات بر سر اصول اصول ما قاطعانه ایستاد.
وی مذاکرات را مسأله نظام دانست و اظهار کرد: مذاکرات تنها برای این دولت نیست و مجموعه نظام به دنبال این است که با نرمش قهرمانانه ازاین گذر گاه عبور کنیم.
کواکبیان با بیان این که در مسأله مذاکرات هسته ای در کشور یک نوع ناهماهنگی و جنگ روانی به وجود آمده است،‌ افزود: ما مسأله هسته ای در دولت گذشته را مسأله نظام می دانستیم و از آن حمایت می کردیم امروز هم توقع داریم که از این دولت حمایت کرد چون اول راه است.
نوبری در ادامه این مناظره با انتقاد از این سخنان کواکبیان که مخالفان توافقنامه ژنو جنگ طلب و به دنبال بمب هسته ای هستند، گفت: توانمندی های خود را اگر به بیشتر از اعتبار آن نمی فروشیم حداقل به اندازه قیمت واقعی آن بفروشیم؛ ما در توافقنامه ژنو در برابر چیزی که داده ایم چیزی به دست نیاورده ایم.
کارشناس ارشد روابط بین الملل خاطرنشان کرد: ‌رییس جمهور پس از مذاکرات ژنو پیام تبریک داد که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد و پس از آن طرف مقابل این سخنان رییس جمهور ما را رد کرد؛‌ این گفته رییس جمهور در جایی پذیرفته است که طرف مقابل نیز به آن صحه بگذارد نه این که آنرا رد کند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این که در این توافقنامه به چیز جدیدی دست پیدا نکردیم، ابراز کرد: زمانی باید تبریک گفت و از جشن ملی سخن به میان آورد که به موفقیتی رسیده باشیم؛ ما امروز تازه به اول خط رسیده و به مذاکرات گذشته رسیده ایم.
کارشناس وزارت امور خارجه با بیان این که ما در توافقنامه ژنو از ماده چهار ان پی تی که غنی سازی را حق می داند، نیز تنازل کرده ایم، گفت: ما در این توافقنامه حق غنی سازی خود را مشروط به موافقت آمریکا و متحدانش کرده ایم در صورتی که در ان پی تی چنین چیزی نیامده است.
سفیر سابق ایران در شوروی کلمات توافقنامه ژنو در مورد ایران را کلی و نا مفهوم دانست و خاطرنشان کرد: ما دو سال هر چه غربی ها گفتند، قبول کردیم چون می خواستیم این واژه کلی اعتماد سازی را محقق کنیم و در نهایت به تعطیلی نیروگاه های هسته ای که خواسته غربی ها بود رسیدیم.
نوبری ادامه داد: در این سال ها بود که رهبری به صحنه آمده و فرمودند حد یقِف کجا است که هر چه می گویند قبول می کنید؛ وقتی همه موارد را به تعریف طرف مقابل گذاشته ایم دیگر حد یقِفی وجود ندارد.
کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان این که توافقنامه ژنو سست و به صورت کلی آمده است، اظهار کرد: از این توافقنامه برداشت های مختلفی می شود؛ تعریف توافقنامه ژنو در دست کشورهای غربی است آنچه آنها از ما می خواهند مشخص شده و در مقابل چیزهایی که از ما از آنها می خواهیم به صورت کلی آمده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که در متن توافقنامه به ایران فرصت شش ماهه و برای طرف مقابل از لفظ دراز مدت برای انجام تعهدات خود استفاده شده، گفت: با این شرایط غنی سازی زیر 5 درصد نیز در سال های آینده از ما گرفته می شود.
در ادامه این مناظره کوابیان، بیان کرد: چون ایران به دنبال بمب هسته ای نیست نیاز به 20 درصد ندارد؛ این که برخی می گویند در توافقنامه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده پس چرا کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه اذعان کرده اند که غنی سازی حق ایران است.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: در توافقنامه آمده که ایران حق بهره برداری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز دارد و این امر به این معنا نیست که بند چهار ان پی تی نادیده گرفته شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در این توافقنامه غیر مستقیم و تلویحا حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان این که نباید از توافقات صورت گرفته ذوق زده و یا نا امید شد، ابراز کرد: این توافقنامه امتیازات زیادی برای ما ندارد و شاید می شد بهتر از این باشد اما باید پذیرفت که این شروع کار است و بر داشته شدن تحریم ها را به دنبال دارد.
کواکبیان برداشته شدن تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، برداشته شدن تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و لغو تحریم های خودرو سازی و حضور شرکت های خودرو ساز خارجی در کشور برای انعقاد قرار داد با ما را از محاسن توافقنامه ژنو برشمرد.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم با انتقاد از کسانی که می گویند توافقنامه ژنو هیچ دستاوردی برای ایران ندارد، افزود: ما در این توافقنامه محرومیت هایی را در مدت شش ماه پذیرفته ایم تا به طرح جامع برسیم و در این مدت ما ضرر نخواهیم کرد و ضربه ای نخواهیم خورد.
وی بر ضرورت اتحاد و همبستگی در داخل کشور تأکید کرد و گفت: اگر ما در داخل قدرتمند باشیم می توانیم سر میز مذاکره از حقوق خود دفاع کنیم.
نوبری در ادامه این مناظره با بیان این که مذاکرات ژنو برد برد نیست و برد باخت است،‌ افزود: مفهوم برداشته شدن نگرانی ها از غربی ها در دراز مدت چیست؟ متأسفانه در این توافقنامه تشخیص این که ایران به چه چیزهایی نیاز دارد، چه موقع تحریم ها برداشته و چه زمان به ایران حق غنی سازی داده شود به دست آمریکایی ها افتاده است./927/ز502/ج
ارسال نظرات