۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۹۹۴

تحول تاریخی در روابط کوبا و آمریکا

خبرگزاری رسا ـ رائول کاسترو ۸۲ ساله در ۲۰۰۶ میلادی، جانشین برادرش فیدل شد. دو سال بعد فیدل کاسترو رسما کناره‌گیری کرد و قدرت را به طور دائمی به رائول وا گذاشت.
دست‌دادن اوباما و کاسترو، از حاشيه‌هاي خبرساز مراسم بزرگداشت ماندلا بود

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا، "روابط متمدنانه" با ایالات متحده را دور از انتظار ندید و گفت: این دو همسایه باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند.


آقای کاسترو از جمله گفت که آمریکا باید برنامه براندازی حکومت کمونیستی در این جزیره بزرگ را کنار بگذارد. به گفته رئیس‌جمهوری کوبا؛ چنین تغییری می‌تواند به هر دو طرف فرصت دهد برای بهبود روابط تلاش کنند.


قابل ذکر است اخیرا در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی که رابطه نزدیک و محکمی با رهبران کوبا داشت، آقای باراک اوباما با آقای کاسترو، رئیس جمهوری کوبا دست داد.


در یک نطق عمومی که محتوای آن کم‌سابقه تلقی شده است، رائول کاسترو به نمایندگان مجلس کوبا گفت: مقامات کوبا و آمریکا در یک سال گذشته بارها دیدار داشته‌اند تا درباره مسائل کاربردی از جمله مهاجرت و برقراری مجدد ارتباط پستی بین این دو همسایه مذاکره کنند.


رهبر کوبا می‌گوید این مراودات، نشان می‌دهد روابط این دو کشور می‌تواند "متمدنانه" باشد.


با این حال او هشدار داد که اگر دو طرف، به تفاوت‌های یکدیگر احترام نگذارند "ما برای 55 سال دیگر هم مثل آن‌چه تاکنون گذشته، آماده‌ایم."


گفتنی است از سال 1961 میلادی و با انقلاب چپ‌های دوست با شوروی، آمریکا که با حکومت قبلی روابط نزدیکی داشت و با شوروی هم در "جنگ سرد" بود، با کوبا قطع رابطه کرد و تحریم اقتصادی علیه آن اعمال کرد.


رائول کاسترو در جلسه پایانی پارلمان کوبا در ساختمان کاپیتال در هاوانا، به قانون‌گذاران کشورش گفت: ما در پی تغییر نظام سیاسی یا اجتماعی آمریکا نیستیم. به همین ترتیب، حاضر به صحبت‌کردن درباره تغییر نظام خودمان هم نیستیم.


سارا رینزفورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در کوبا، می‌گوید: اخیرا نشانه‌هایی از بهبود روابط بین این دو کشور دیده شده؛ هرچند موانعی هم بر سر آشتی این دو کشور باقی مانده است.


رائول کاسترو 82 ساله، هفت سال پیش در 2006 میلادی، جانشین برادرش فیدل شد که وضعیت سلامتی وخیمی دارد. دو سال بعد فیدل کاسترو رسما کناره‌گیری کرد و قدرت را به طور دائمی به رائول وا گذاشت.


رئیس‌جمهوری کوبا از آن زمان یک برنامه اصلاحات اقتصادی در پیش گرفته که کمک کرده است تلاش‌ها برای بهبود روابط با ایالات متحده، پیش برود. با این حال منتقدانی هم هستند که می‌گویند سرعت این اصلاحات، خیلی کم بوده است.


اما آقای کاسترو در سخنرانی اخیر خود گفت که نمی‌توان در روند اصلاحات در کوبا عجله کرد وگرنه شکست می‌خورد.


یکی از جدیدترین تغییراتی که رهبر کوبا اعلام کرده، پایان محدودیت در خرید خودرو نو و دست دوم برای افراد است. به این ترتیب هر کس که جیبش اجازه دهد، می‌تواند از دولت خودرو بخرد.


تاکنون فقط کسانی که مجوز خاصی از دولت داشتند، می‌توانستند در کوبا خودرو بخرند.


در دوران ریاست جمهوری آقای اوباما، ایالات متحده محدودیت‌های مسافرتی کوبایی-آمریکایی‌ها را برای سفر به آن کشور و نیز مبادله پول بین اعضای خانواده آنان در دو کشور را کاهش داده است.‌


اما بهبودی تدریجی روابط، با بازداشت یک آمریکایی که برای یک شرکت رایانه‌ای کار می‌کرد، باز هم به سردی گروید.‌


آلن گروس، 64 ساله، چهار سال پیش دستگیر شد. او در آن هنگام برای پروژه‌ای کار می‌کرد که در صدد بود برای جامعه کوچک یهودیان کوبا، دسترسی به اینترنت را فراهم سازد./1421/1409/ح

ارسال نظرات