۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۳۷۰۱

صدها زندانی امنیتی در افغانستان بی گناه اند

خبرگزاری رسا ـ این افراد بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی شمرده می شدند، سال ها در زندان به سر بردند.
زندانيان بي گناه دربند نظاميان آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: کمیته رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی های بازداشتگاه بگرام، ۶۵۰ تن را به دلیل نبود دلایل کافی برای ثبوت فعالیت‌های تروریستی، آزاد کرد.

 

مسئولان این کمیته می‌گویند که این افراد به همین اتهام از خانه، محل کار یا بازار توسط نیروهای آمریکایی در سال های گذشته دستگیر و به زندان انداخته شده بودند.
 
عبدالشکور دادرس، عضو این کمیته به بی بی سی گفت: آن ها بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی شمرده می شدند، سال ها در زندان به سر بردند.
 
آقای دادرس افزود که پرونده ۱۱۴ تن دیگر از بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام برای بررسی به دادستانی کل کشور فرستاده شده است.
 
او نگفت که در حال حاضر چند تن در این بازداشتگاه هستند، اما در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ که نیروهای آمریکایی مسئولیت این بازداشتگاه را به دولت افغاستان واگذار کرد، سه هزار و ۸۵ زندانی در آن نگهداری می‌شدند.
 
بهار گذشته مسئولیت کامل بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان واگذار شد.
 
بازداشتگاه بگرام از بزرگترین بازداشتگاههای افغانستان به حساب می‌رود که در آن افرادی از اعضای گروه طالبان، القاعده و دیگر مخالفان مسلح خارجی و داخلی در بند به سر می‌برند.
 
به طور کلی در بیشتر از یک سال گذشته دولت افغانستان مسئولیت نگهداری و رسیدگی به اتهام های بیش از پنج هزار زندانی را از آمریکایی‌ها به عهده گرفت و شماری از آنها را از آزاد کرده است.
 
دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کند و بازداشتگاه داشته باشند. دولت وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترل نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود میداند.
/1421/1409/ح
ارسال نظرات