۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۶۸۵

تحقیر جنسی و مذهبی توسط ارتش انگلیس

خبرگزاری رسا ـ دو نهاد غیردولتی با تنظیم شکایتی 250 صفحه‌ای ارتش انگلیس را متهم به بدرفتاری شدید و شکنجه سیستماتیک زندانیان عراقی در سال‌های 2003 تا 2008 کرده‌اند.
شکنجه زندانيان ابوغريب توسط نيروهاي خارجي

 به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: دو نهاد غیردولتی با تنظیم شکایتی 250 صفحه‌ای ارتش انگلیس را متهم به بدرفتاری شدید و شکنجه سیستماتیک زندانیان عراقی در سال‌های 2003 تا 2008 کرده‌اند.
به گزارش این خبرگزاری؛ این شکایت را نهاد غیردولتی "مرکز اروپایی برای قانون اساسی و حقوق بشر" در برلین و سازمان خیریه "وکلای حقوق بشر" بیرمنگام علیه ارتش انگلیس مطرح کرده اند.
قابل ذکر است این دو نهاد جمعه (20 دی) شکایت خود را به دادگاه بین‌المللی لاهه تحویل دادند. این دو نهاد، شهادت 109 زندانی سابق زندان‌های عراق و تجربیات آنها را ضمیمه شکایت خود کرده‌اند.
دویچه وله در ادامه افزود: "مرکز اروپایی برای قانون اساسی و حقوق بشر" و "وکلای حقوق بشر" اعلام کردند‌، در شرح جامعی که توسط 109 زندانی عراقی از پنج زندان بین‌المللی در جنوب عراق ارائه شده، نشان از الگوی یکسانی برای تحقیر جنسی و مذهبی و همینطور خشونت بدنی زندانیان دیده می‌شود.
علاوه بر آن این نهادها خاطر نشان کردند که زندانیان تهدید می‌شدند که به زندان بدنام ابوغریب منتقل خواهند شد.
گفتنی است در مجموع در طول سال‌های گذشته بیش از 400 زندانی سابق در عراق به دفتر خیریه "وکلای حقوق بشر" مراجعه کرده و از "بدرفتاری شدید و تحقیر توسط سربازان انگلیسی" خبر داده ‌بودند.
در همین حال و به گفته دویچه وله؛ وزارت دفاع انگلیس جمعه شب در پاسخ به این اتهامات و شکایت مطرح شده "تنها چند مورد اندک" را تأیید کرد.
دفتر "وکلای حقوق بشر" هشت سال پیش نیز تلاش کرده بود تا دولت انگلیس را برای شکنجه در عراق مورد بازخواست قرار دهد که نتیجه‌ای نداشت. دادگاه بین‌المللی لاهه آن زمان شکایت دفتر وکلای حقوق بشر را به دلیل "ناکافی بودن مدارک ارائه شده" رد کرده بود./9161/خ

 

 

ارسال نظرات