۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۹۴۷۰۵

آمریکا به دنبال روابطی نوین با کوبا

خبرگزاری رسا ـ آمریکا و کوبا بیش از پنج دهه قبل روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند.
دست‌دادن اوباما و کاسترو، از حاشيه‌هاي خبرساز مراسم بزرگداشت ماندلا بود

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفته است کشورش آماده برقراری روابطی تازه با کوبا است.


به گزارش این شبکه؛ ادوارد الکس لی، از مقام های وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده است که هر گونه پیشرفت در روابط دو کشور باید با آزادی های سیاسی بیشتر در این جزیره تحت کنترل کمونیست‌ها همراه باشد.


به گفته وی؛ کوبا و آمریکا طی این هفته در مورد مهاجرت و چند موضوع دیگر مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشتند و باید در یک جو احترام آمیز و همراه با ملاحظه به این تماس‌ها ادامه دهند.


الکس لی که برای انجام یک دیدار رسمی به کوبا رفته بود، اضافه کرد دو کشور تلاش خواهند کرد که این گفت‌وگوهای نادر ادامه یابد.


گفتنی است این گفت‌وگوها دو سال قبل، پس از آنکه یک شهروند آمریکا در کوبا به زندان محکوم شد، به حال تعلیق درآمد اما در ژوئیه گذشته از سر گرفته شد.


محور اصلی مذاکرات اخیر دو کشور مهاجرت و منصرف کردن کوبایی‌ها از به خطر انداختن جانشان برای رسیدن به آمریکا از طریق دریا بود. آمریکا و کوبا در این مورد امکان راه های ایمن و قانونی را بررسی کردند.


ایمنی هوانوردی، همکاری در مبارزه با مواد مخدر، آمادگی برای مقابله با نشت نفت، عملیات جستجو و نجات و همچنین ازسرگیری خدمات پستی میان دو کشور از دیگر محورهای این مذاکرات بود.


این مذاکرات پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا و رائول کاسترو، همتای کوبایی او ماه گذشته در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رییس جمهور پیشین آفریقای جنوبی با هم دست دادند.


خبرنگار بی‌بی‌سی در هاوانا، پایتخت کوبا، می‌گوید به نظر می‌رسد ادامه گفت‌وگوهای دو دشمن دیرینه نشانگر واقع‌بینی آنها باشد. آمریکا و کوبا بیش از پنج دهه قبل روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند./1421/1409/ح

ارسال نظرات