۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۹۸۳۲۸

عملیات ساخت حوزه علمیه خواهران الزهرا آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: عملیات احداث حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) در شهرستان مانه و سملقان این استان آغاز شد.
حجت الاسلام سالاري حوزه علميه خراسان شمالي

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عنوان کرد: همزمان با ایام سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات ساخت حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) در محل شهرک فرهنگیان شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی کلنگ زنی شد.

 

به گفته وی این پروژه در زمینی به مساحت دو هزار و 600 متر با زیربنای دو هزار و 300 مترمربع در دو طبقه احداث می شود.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با بیان این که اعتبار ساخت حوزه علمیه خوهران الزهرا(س) در شهرستان مانه و سملقان هشت میلیارد و 900 میلیون ریال است، اظهار داشت: این اعتبار از محل اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سال گذشته و بودجه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی تأمین می شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی و مساعدت مسؤولین حوزه علمیه خراسان و مدیران استانی و شهرستانی، ساختمان این مدرسه علمیه تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

 

به گفته حجت الاسلام سالاری مکی این حوزه علمیه ظرفیت پذیرش و تحصیل 120 طلبه خواهر را خواهد داشت و با بهره برداری از آن بخش مهمی از مشکلات زیرساختی حوزه های علمیه در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی مرتفع می شود.

 

وی اضافه کرد: اکنون طلبه های خواهر حوزه علمیه الزهرا(س) شهر آشخانه در ساختمانی استیجاری و نه چندان مناسب به تحصیل علوم دینی مشغول هستند.

 

حجت الاسلام سالاری با بیان این که حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) از سال 86 در مرکز شهرستان مانه و سملقان راه اندازی شد و اکنون نیز 40 طلبه خواهر در آن تحصیل می کنند، اظهار داشت: ساختمان فعلی این مدرسه علمیه مشکلاتی نظیر استیجاری بودن، کمبود فضای آموزشی، نداشتن مکان آموزشی مستقل، نواقص سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ... دارد.

 

گفتنی است، شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی با 100 هزار نفر جمعیت دارای دو حوزه علمیه الزهرا(س) خواهران و حضرت بقیة الله الاعظم برادران و به ترتیب با 40 و 45 طلبه است.

 

این در حالی است که در استان خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف این استان فعال است.

 

بر اساس اعلام نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی در سال تحصیلی جاری در مدارس علمیه استان بیش از هزار طلبه شامل 700 طلبه برادر و 300 طلبه خواهر مشغول تحصیل هستند.

 

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلندمدت (ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل) و سفیران هدایت (طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا) طلبه می‌پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می‌شوند.

 

همچنین پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلندمدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

 

تا سال گذشته تحصیل طلاب در حوزه‌های علمیه استان خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش امکان پذیر بود اما امسال با ارتقای سطح آموزش در حوزه علمیه استان، امکان تحصیل طلبه‌ها تا سطح دو و پایه هشت در مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده است./9314/ت302/ب

ارسال نظرات