۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۹۸۴۰۶
همزمان با ایام نوروز؛

طرح ملی آرامش بهاری در 31 امامزاده خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام نوروز، طرح ملی آرامش بهاری در 31 بقعه و امامزاده شاخص این استان برگزار می شود.
طرح آرامش بهاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ملی آرامش بهاری در 31 بقعه و امامزاده شاخص استان از بیست و هشتم اسفندماه امسال آغاز می شود و تا هشتم فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: این طرح در راستای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرک به قطب های فرهنگی از سه سال پیش در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در طرح آرامش بهاری با هدف ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره برداری معنوی از فضای امامزاده ها و بقاع متبرک، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی و استقبال از مسافران نوروزی برنامه های مختلفی در این اماکن مقدس برگزار می شود.

 

وی اظهار داشت: در این طرح برنامه هایی چون برگزاری آیین لحظه تحویل سال و برنامه های ویژه نوروزی، برپایی خیمه های معرفت، امکان اسکان موقت زائرین، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه، نماز جماعت و ... با حضور روحانیان و مبلغان دینی اجرا می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که برنامه های طرح آرامش بهاری در خراسان شمالی با حضور روحانیان اعزامی از حوزه علمیه قم و روحانیون بومی استان برگزار می شود، عنوان کرد: امسال برای اجرای این طرح علاوه بر روحانیان بومی خراسان شمالی، 31 مبلغ و مبلغه نیز از حوزه علمیه قم دعوت شده اند.

 

وی در ادامه در مورد برخی از امامزاده های شاخص محل برگزاری طرح آرامش بهاری در شهرستان های مختلف خراسان شمالی، اظهار داشت: این طرح در شهرستان بجنورد در محل امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) و امامزاده سید اسماعیل(ع) باباامان و در شهرستان شیروان نیز در محل امامزاده حمزه رضا(ع) و امامزاده غیبی(ع) برگزار خواهد شد.

 

به گفته وی طرح مزبور در شهرستان اسفراین در محل امامزاده جعفر(ع) روستای کوشکی، در شهرستان مانه و سملقان در محل امامزاده دلاور(ع) شهر آشخانه، مرکز این شهرستان و امامزاده ابراهیم(ع) روستای انصار، در شهرستان فاروج در محل امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت و امامزاده محمد(ع) روستای برگرد و در شهرستان گرمه و جاجرم نیز در محل امامزاده زین العابدین(ع) روستای سنخواست و امامزاده فخر الدین(ع) شهر ایور برگزار می شود.

 

گفتنی است، بنا بر اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در طرح آرامش بهاری نوروز سال 92 که از بیست و هشتم اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه امسال در 9 بقعه شاخص و یک زائرسرای این استان برگزار شده بود، افزون بر 150 هزار مسافر نوروزی شرکت کردند.

 

البته بر اساس طرح اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، برنامه های آرامش بهاری در امامزاده ها و بقاع متبرک استان های مختلف از بیست و هشتم اسفند هر سال تا پانزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه دارد اما در نوروز 93 به دلیل تقارن این مناسبت ملی با ایام فاطمیه، روزهای حزن و اندوه آل الله(ع) مقرر شده تا طرح آرامش بهاری در امامزاده ها تا هشتم فروردین ماه ادامه داشته باشد و از روز نهم این ماه طرح سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه آغاز شود.

 

لازم به ذکر است که تمامی روزهای تعطیلات نوروزی 93 با ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام مقارن است و به همین مناسبت نیز طرح سوگواره یاس نبوی همانند سال گذشته همزمان با آغاز ایام فاطمیه دوم در بقاع متبرکه خراسان شمالی و دیگر استان های کشور برگزار می شود.

 

فروردین ماه سال 92 سوگواره یاس نبوی همزمان با ایام فاطمیه دوم در 16 بقعه متبرک خراسان شمالی با حضور26 مبلغ دینی اعزامی از قم برگزار شد.

 

در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 154 امامزاده و بقعه متبرک وجود دارد./9314/پ202/ب

ارسال نظرات