۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۹۸۶۸۰

اردوغان مکالمه تلفنی منتسب به خود را تکذیب کرد

خبرگزاری رسا ـ نیروهای پلیس ضدشورش تلاش کردند با گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به نقل از یورونیوز، پس از انتشار مکالمه تلفنی منتسب به رجب طیب اردوغان، صدها جوان و دانشجو به خیابان های استانبول و آنکارا آمدند و خواهان استعفای نخست وزیر شدند.


نیروهای پلیس ضدشورش تلاش کردند با گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند.


گفتنی است روز گذشته انتشار مکالمه تلفنی که گفته می شود رجب طیب اردوغان و پسرش بلال درباره مخفی کردن میزان زیادی پول نقد صحبت می کنند بحران تازه ای را برای نخست وزیر ترکیه ایجاد کرد.


نمایندگان مخالف دولت این مکالمه را در صحن پارلمان پخش کردند.


اردوغان در مقابل نمایندگان این کار را عملی خائنانه علیه نخست وزیر ترکیه خواند. او گفت: من می خواهم تاکید کنم که هدف این حملات رجب طیب اردوغان یا رهبر حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه نخست وزیر کشور ترکیه هدف این حملات است.


دفتر اردوغان در وب سایت رسمی خود این مکالمه را ساختگی و مونتاژ شده خوانده است.


یک روزنامه نگار از روزنامه ملیت ترکیه می گوید: این بحران با همه بحران های قبلی تفاوت زیادی دارد. اینجا صحبت از مخفی کردن مقدار زیادی پول در منزل نخست وزیر است. صحبت از سوء استفاده شخص نخست وزیر است. شاید قبلا گفته می شد که نخست وزیر از قدرت خود برای تاثیر بر رسانه ها استفاده می کند یا دوستانش برای او ویلا می سازند. اما صحبت از این مسائل نیست، این بار صحبت از پول نقد است.


به گفته مخالفان دولت این مکالمه تلفنی در روز هفدهم دسامبر صورت گرفته است. روزی که شمار زیادی از بازرگانان سرشناس که به دولت و نخست وزیر نزدیک بودند بازداشت شدند و بحرانی جدی برای آقای اردوغان رقم خورد.


در دو ماه گذشته دولت ترکیه با جدیت تمام به پاکسازی دستگاه قضایی و امنیتی این کشور دست زد و صدها افسر پلیس و قاضی و دادستان را برکنار کرد یا به پست های دیگری منتقل کرد.


مخالفان دولت، پاکسازی های اخیر در دستگاه قضایی و پلیس را تلاش نخست وزیر برای ممانعت از تحقیقاتی می دانند که به عقیده آنها به شخص رجب طیب اردوغان برمی گردد./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات