۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۹۸۸۳۸
امام جمعه دامغان:

صدا‌ و سیما ارزش‌های اسلامی را خمیرمایه ساخت برنامه‌های خود قرار دهد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌ها در فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های رسانه ملی نسبت به فرهنگ متعالی اسلامی و ایرانی گفت: صدا‌ و سیما باید ارزش‌های اسلامی را خمیرمایه ساخت برنامه‌های خود قرار دهد.
شوراي فرهنگ عمومي شهرستان دامغان شوراي فرهنگ عمومي شهرستان دامغان امام جمعه دامغان در جلسه شوراي فرهنگ عمومي شهرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان شب گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان که با حضور فرماندار، رؤسای برخی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئول جدید دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان به میزبانی دانشگاه علمی‌ کاربردی رسول اکرم(ص) این شهرستان برگزار شد، اظهارکرد: عدم استفاده و کم‌توجهی تعداد کثیری از مجریان زن رسانه‌ملی به چادر به‌عنوان پوشش برتر، باتوجه به فرهنگ ساز بودن برنامه‌های صدا و سیما تأمل برانگیز است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان تصریح کرد: افرادی که سال‌ها به‌عنوان هیأت علمی یا مدیران بخش‌های مختلف در این دانشگاه‌ها خدمت کرده‌اند با توجه به شناختشان از فرهنگ، توانمندی‌ها یا کاستی‌های شهرستان می‌توانند مدیران موفق‌تری باشند.

 

حجت الاسلام ترابی با بیان این‌که زیر بنای نظام اسلامی ما فرهنگ است، افزود: همان‌گونه که نظام ما پسوند و ماهیت اسلامی دارد باید دستورات اسلام در همه شئونات زندگی ما و به ویژه در مؤسسات و نهاد‌های فرهنگی کشورمان عینیت پیدا کند.

 

وی خاطر‌نشان کرد: سبک زندگی ما باید قرآنی و اسلامی باشد، ادارات، بازار و معیشت مردم ما باید اسلامی باشد وتلاش جهت تحقق این ضرورت، وظیفه گروه یا نهادی خاص نیست بلکه یک وظیفه همگانی است.

 

آموزش و پرورش به تربیت اسلامی بیش از پیش توجه کند

 

امام جمعه دامغان با اشاره به نام‌گذاری 18 اسفند به‌نام « روز تربیت »، گفت: شخصیت کودکان در خانواده پایه‌ریزی می‌شود اما زیر بنای فرهنگ عمومی جامعه در مدارس شکل می‌گیرد، از این‌رو تربیت اسلامی باید در کنار رشد جسمی و علمی بیش از پیش مد نظر آموزش و پرورش قرار گیرد و سپس در دانشگاه‌ها به‌سوی کمال حرکت کند و ادامه یابد.

 

وی خاطر‌نشان کرد: اگر مدارس و دانشگاه‌های ما اسلامی باشد و فرهنگ عمومی ما به‌درستی در این مراکز پایه‌ریزی شود، سیاست‌های این حوزه را منطبق با نیازهای نسل جوان و نوجوان جامعه اسلامی برنامه‌ریزی نمائیم و باور داشته باشیم که مسئولان آینده کشور باید از بین همین نسل انتخاب شوند، بی‌تردید بخش مهمی از مشکلات موجود حوزه فرهنگ عمومی جامعه حل می‌شود.

 

فرهنگ عمومی مورد بی‌مهری قرار گرفته است

 

حجت‌الاسلام ترابی بااشاره به حضور حجت‌الاسلام محمد رضا حدادیان، مسئول جدید دبیرخانه کانون‌های مساجد استان سمنان در این جلسه اظهار امیدواری کرد با تغییرات انجام شده در مدیریت این دبیرخانه وضعیت رسیدگی، تجهیز و تأمین منابع مالی حمایتی کانو‌ن‌‌های مساجد دامغان و استان سمنان بهبود یابد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، کانون‌های مساجد را مراکزی تأثیر گذار در پیشبرد اهداف فرهنگ عمومی جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم جوانانی که بدون هیچ چشم داشتی با استعدادها و توانمندی‌های گسترده و گوناگون نسبت به حرکت در مسیر اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشتاقند، با بی مهری و بی‌توجهی ما مسئولان دچار یأس و دلزدگی شوند.

 

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد که از بانیان فرهنگ کشور و متولی امور ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور است نباید به بهانه کمبود بودجه از حمایت این مراکز منسوب به مسااجد غفلت کند، افزود: البته متصدیان فرهنگ فراموش نکنند که اسلام به دنبال عمل است و نه در پی آمار و تابلو، از این رو آنچه در قالب برنامه برای بخش‌های مختلف تأثیر‌گذار بر فرهنگ عمومی تدوین می‌شود باید عملی شود.

 

رؤسای دانشگاه‌های دامغان از بین نیروهای بومی انتخاب شوند

 

امام جمعه دامغان در ادامه با انتقاد از کاهش تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دامغان، افزود: رؤسای دانشگاه‌های این شهرستان باید از نیروهای توانمند و مستعد بومی انتخاب شوند تا مدیریت آنها بر پایه شناخت صحیح باشد.

 

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: دانشگاه‌ها مراکز بسیار حساس و تأثیرگذار حوزه علم و فرهنگ جامعه ما هستند و نمی‌توان با ساده‌اندیشی و بی‌توجهی از کنار آنها گذشت، بلکه باید بیش از پیش به مسائل درون و پیرامون دانشجو و دانشگاه توجه کنیم.

 

کانون‌های مساجد بازوان فرهنگی تحقق اقتصاد مقاومتی

 

حجت الاسلام محمد رضا حدادیان، سرپرست جدید دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان نیز در این نشست گفت: کانون‌های مساجد با وجود فعالان و نخبگان خود می‌توانند بازوان فرهنگی تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث تبیین زوایای مختلف اقتصاد مقاومتی باشند.

 

وی خاطر‌نشان کرد: مقاومت همواره با فرهنگ ما اجین بوده و اکنون مراکز فرهنگی کشور باید با استفاده از ظرفیت‌های بالای داخلی و ترویج سبک زندگی اسلامی الگوی‌های نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی را تجلی بخشند.

 

حجت الاسلام حدادیان تصریح کرد: امروز دغدغه اصلی همه ما در حوزه فرهنگ عمومی، حفظ و نگهداری ارزش‌های اسلام ناب محمدی و جلوگیری از تخریب فرهنگ اسلامی و ایرانی در مقابل هجمه‌‌های وسیع دشمن به‌وسیله تقویت زمینه‌های اعتقادی جامعه با استفاده از پتانسیل غنی مراکز فرهنگی همچون کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان افزود: متأسفانه در طول سال‌های اخیر رشد کمی فعالان فرهنگی کشور و نیروهای جذب شده به حوزه‌های علمیه و امکانات ایجاد شده در حوزه فرهنگ در مقابل افزایش جمعیت مطلوب نبوده است.

 

وی حمایت همه جانبه و به‌دوراز تبعیض تمای کانون‌های مساجد استان و بالابردن سطح کیفی فعالیت‌ها این مراکز را رویکرد جدید این دبیرخانه عنوان کرد و تأکید‌کرد: آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی، کمک به ارتقاء جایگاه مساجد در جامعه، استفاده از نخبگان و شناخت فرصت‌ها، نیاز سنجی و بهره‌گیری از تجربیات موفق دیگر استان‌ها از برنامه‌های آینده این دبیرخانه است.

 

حجت الاسلام حدادیان با اشاره به فعالیت‌های چشم‌گیر کانون‌های مساجد شهرستان دامغان در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر47 کانون مسجد در این شهرستان وجود دارد که 21 مورد از این تعداد را کانون‌های روستای تشکیل می‌دهند.

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان، تأسیس کانون‌های مساجد در روستاها را یکی از راه‌بردهای سودمند خدمت رسانی فرهنگی به تمام نقاط کشور برشمرد و گفت: به جرأت می‌توان گفت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تنها مراکز فرهنگی هستند که به همت ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانون‌های مساجد کشور و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در روستاهای کشور راه‌اندازی شده‌اند.

 

حرکت برنامه محور نیاز شورای فرهنگی عمومی

 

مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان نیز دراین جلسه حرکت برنامه محور را نیاز اصلی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان دانست و با تقدیر از برنامه‌های مدون ارائه شده از سوی کمیته آموزش این شورا گفت: حرکت هدفمند باعث می‌شود در پایان هر سال شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهادی کلیدی کارنامه‌ای مشخص برای ارائه و شناخت کاستی‌ها وموفقیت‌های حاصله در دست داشته باشد.

 

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: تبیین راهبردهای اقتصاد مقاومتی و حرکت جامعه در راستای اهداف این برنامه ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب، جهت پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی و سرافرازی و پیشرفت روز افزون شهر، استان و کشور باید در سرلوحه برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان در سال 93 قرار گیرد./977/پ202/س

ارسال نظرات