۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۹۹۰۹۰

خداشناسی محور مهم سبک زندگی اسلامی و ایرانی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که پس از خودشناسی انسان به خداشناسی می رسد، گفت: خداشناسی دومین مرحله از مراحل ورود به سبک زندگی اسلامی و ایرانی در کلام گوهر بار امام سجاد(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين علي رضايي، امام جمعه بيرجند

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که انسان پس از خودشناسی به خداشناسی می رسد، گفت: خداشناسی لازمه ورود به سبک زندگی دینی است زیرا یکی از عمیق ترین نیازهای انسان ارتباط با خداوند است و به این ترتیب است که انسان از پوچی و بیهودگی در دنیا رها می شود البته باید به این نکته توجه شود که ارتباط انسان با خدا از نوع ارتباط اختیاری و عاشقانه است.

وی افزود: از آن جایی که خداوند نامحدود و انسان محدود است ارتباط با خداوند در دنیای که سرشار از خطرات مختلف است به انسان احساس آرامش و امنیت می دهد زیرا اتصال محدود به نامحدود موجب آرامش خیال است.

امام جمعه بیرجند اذان را یکی از زیباترین گفت‌وگوهای انسان با خداوند عنوان کرد، گفت: خداوند از طریق اذان و قرآن در نوبت های مختلف فلسفه آفرینش انسان را به او یادآوری می کند و انسان با دعا به درگاه خداوند به آرامش و کمال روحی می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی ادامه داد: حضرت امیر المؤمنین(ع) در نامه ای خطاب به امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند فرزندم بدان خدایی که خزاین آسمان و زمین در دست اوست به تو اجازه داده دعا کنی و قطعا چنین اذنی برای انسان، اذن عاشقانه و مبارکی است.

وی افزود: خداوند هستی بخش به انسان است و چون معمار بزرگ آفرینش است انسان از ارتباط با او لذت می برد و به همین خاطر است که امام سجاد(ع) بارها در نجواهای عاشقانه خود با معبود، هستی بی مثال خود را فنای معشوق می کنند و از این فنا لذت می برند.

امام جمعه بیرجند با بیان این که دعا و نجوا به درگاه خدواند انواع مختلفی دارد، گفت: بعضی از نجواها عاشقانه هستند زیرا محو زیبایی و جمال معشوق هستند اما بعضی دیگر از دعاها و نجواها تاجرانه هستند و انسان بر مبنای خواسته های مادی خود به درگاه خداوند دعا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی ادامه داد: دعای انسان به درگاه خداوند ارتباط مستقیمی به درجه معرفت و شناخت انسان نسبت به خداوند دارد و به همین دلیل برخی از نیایش های انسان به درگاه خداوند مودبانه بوده و این نوع نیایش زمانی به دست می آید که انسان از معامله گری با خداوند دست برداشته و به یقین نور حق و جلوه الهی را مشاهده می کند و هستی بی مثال خداوند تمام هستی ناچیز انسان را فرا می گیرد.

وی افزود: دعا به درگاه خداوند به انسان شخصیت و هویت می دهد و به زندگی آدمی در این جهان پر هیاهو معنا می بخشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تقویت حس امیداوری، شجاعت، توانایی و قدرت در برابر مشکلات، نشاط و شادابی، آرامش، افزایش حس شرافت و عزت نفس و دوری از وسوسه های شیطانی را از آثار مستقیم دعا به درگاه خداوند در زندگی انسان عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که یاد خدواند مایه آرامش قلوب آدمیان است، گفت: ذکر و یاد خداوند به سه دسته تقسیم می شود گاهی انسان با زبان خود خداوند را یاد می کند، گاهی با قلب و گاهی باعمل خود، که ذکر قلبی خداوند بالاترین نوع ذکرها است و همین نوع ذکر است که ثواب آن از شصت سال عبادت برتر است.

وی افزود: بنابر رهنمودهای گوهر بار امام سجاد(ع) ذکر زبانی یا یاد خداوند با زبان انسان را رفته رفته به ذکر قلبی نزدیک می کند.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: خضعانه ترین نوع یاد خداوند این است که انسان در مقابل خداوند برخاک افتد و بگوید و ای معبود من، آن بنده توام که چون او را به دعا فرمان دادی، گفت لبیک و اینک منم ای پروردگار من که در پیشگاهت به خاک افتاده ام./968/پ202/س

ارسال نظرات